Red Dead Redemption 2's "HDR" er opkonverteret SDR

02 Nov 2018 | Rasmus Larsen |

Red Dead Redemption 2 har givetvis haft den mest indbringende bningsweekend i underholdningens historie, men spillets HDR-output er ikke HDR; det er opkonverteret SDR. At skifte til SDR-tilstand er dog heller ikke optimalt.

Redemption, please!

Vi har i lbet af de seneste r vret vidne til nogle fantastiske implementeringer af HDR (High Dynamic Range) i konsolspil. HDR udvider farverummet og lysdynamikken hvis dit TV har hardwaren. Spil som Horizon Zero Dawn og Uncharted: A Thiefs End kan fremhves.

Mange har med spnding ventet p Rockstars Red Dead Redemption 2, faktisk i en sdan grad, at spillet har haft den strste bningsweekend i underholdningens historie med $725 mio. i salg. Det var naturligvis fr de fleste havde haft lejlighed til at prve spillet.

Kort efter lancering begyndte meldinger (1, 2) om fake HDR at dukke op. Flatpanels er vendt tilbage fra ferie og efter at have brugt nogle timer i selskab med RDR2, kan vi blot gentage, hvad der allerede er sagt (og bekrfte, at det ogs sker p PS4 Pro). Spillets HDR er ikke HDR, men blot opkonverteret SDR (Standard Dynamic Range), der ikke udvider dynamikken nvnevrdigt. Det gr sgar billeder p skrmen mere matte end de burde vre, hvilket er i modstning til formlet.

Vi foretog en analyse ved at sammenligne HDR og SDR-output i RDR2. Billederne nedenfor er taget med et smartphone-kamera og fanger ikke prcist og til fulde, hvad vi s (SDR ser faktisk mere farveintenst ud), s undlad at lgge for mange tanker i dem. Ikke desto mindre br det give en id om, hvordan HDR-tilstanden rent faktisk gr billedet mindre dynamisk. Med andre ord er problemet ikke blot, at spillet ikke gr brug af HDRs strre farverum og lysdynamik (pga. opkonvertering fra SDR), men ogs, at spillet ikke kan gengive det hensigtsmssige SDR-billede inde i HDR-containeren.




Indledningsvis troede vi, at det var et stetisk valg for at give spillet et dmpet western-look, men andre scener afslrer problemer med farver og lys. Scenen ovenfor er et godt eksempel, hvorimod det ofte er mindre benlyst i scenerne i sneen.

SDR-tilstand er heller ikke optimal

Andre har foreslet, at man skifter til spillets SDR-tilstand og vi er enige i, at det giver billedet mere vitalitet, men vi oplever samtidig en tydelig reduktion i skyggedetaljer, nr solen gr ned samt andre problemer med dynamisk lys. Skygger er ogs alt for mrke i scener med dagslys.

I SDR-output ser vi ogs et farvestik, som er lidt svrt at beskrive, men som trkker mod grn i visse scener (tvet er naturligvis kalibreret). Visse farver fremstr for mttede og den detaljerede og livagtige spilverden, som Rockstar har skabt, viser tydeligt begrnsningerne ved SDR-standarden, men der er dog ogs noget andet galt. At spille i SDR-tilstand er heller ikke en optimal lsning, hvis man sprger os. Det ser ogs forkert ud forkert p en anden mde.

Ls ogs: Debat af spil i HDR p PlayStation og Xbox

Rockstar har endnu ikke reageret p kontroversen, der tiltager i styrke dag for dag. Spilstudiet br naturligvis lse problemet, men da det involverer en del arbejde at ombygge en spilmotor og videokde til gte HDR, stter vi ikke forventningerne for hjt.

Red Dead Redemption 2 er p mange mder et imponerende spil og vi nyder i fulde drag atmosfren og dybden i spilverdenen, men det rgrer os, at den visuelle side kunne have vret meget bedre. Hvis du stadig ikke spiller dine spil i HDR p et ordentligt HDR-tv, gr du virkelig glip af noget. Men lad ikke Red Dead Redemption 2 danne grundlag for dine frste erfaringer.

- Kilde: Digital Foundry, HDTVTest



Flere nyheder

Klovn

Danske tv-serier mere populre end amerikanske, viser undersgelse

26 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Loewe konkurs

Loewe er get konkurs

26 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Panasonic OLED TV Netflix Calibrated

Panasonic 2019 OLED fr Netflix's 'Calibrated Mode'

26 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Panasonic GZ950

Nye Panasonic OLED TV med Dolby Vision i handlen

25 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Apple tvOS 13

Apple frigiver offentlig beta af tvOS 13 med 'Wireless Audio Sync'

25 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Waoo

Waoo udvider satsning p streamingpakker

24 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Raspberry Pi 4 Model B

Ny Raspberry Pi 4 har 4K60 videodekodning, to HDMI-udgange

24 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Sony X800M2

Sony lancerer X800M2 UHD Blu-ray med Dolby Vision

24 Jun 2019 | Rasmus Larsen |