Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonGoogle begynder at vise målrettede tv-reklamer - FlatpanelsDK

Google begynder at vise målrettede tv-reklamer

25 Oct 2018 | Rasmus Larsen |

Forvent at se mere personlige og målrettede tv-reklamer på YouTube fremover. Google lader nu annoncører målrette kampagner mod seere, der streamer YouTube på en tv-skærm eller medieboks.

TV-reklamer på YouTube

Google har hidtil opereret med tre ‘enhedstyper’ ift. reklamer; mobil, tablet og computer. Reklameselskabet ønsker også at være en magtfaktor på tv-markedet, så de tilføjer nu et fjerde ben; TV.

Det betyder, at annoncører fremover kan målrette reklamer mod YouTube-seere, der er interesserede i eksempelvis biler eller videospil, og kun når disse seere sidder foran tv-skærmen. Hidtil har YouTube app’en på TV vist reklamer designet til mobilskærmen. Den nye 'TV' enhedstype dækker over Smart TV, Chromecast, spilkonsoller samt mediebokse såsom Roku og Apple TV.

Googles primære indtjening kommer fra reklamer og selskabet har allerede en stærkt position indenfor søgning og andre områder. På området tv-reklamer, der domineres af tv-netværk/kanaler, har Google dog haft en lille rolle at spille. Dette kan ses som første skridt, der potentielt kan forvandle Google til en sværvægter indenfor tv-reklamer.


YouTube TV-reklamer


Som seer kan du fremover forvente at se mere personlige og målrettede reklamer, som er skabt til den store skærm. De vises før, under og efter videoen. Annoncører vil ikke kunne udvælge dig som individ, men de vil kunne målrette tv-reklamer baseret på bl.a. din søgehistorik og brugsmønstre - og givetvis kunne gøre det til en markant lavere pris end på traditionelle tv-kanaler, hvor reklamer ikke målrettes. Google håber på, at de kan omdanne tv-reklamer fra spredehagl til målrettede budskaber. I branchen omtales det ofte som "addressable TV".

Google er naturligvis ikke alene om at satse på målrettede tv-reklamer. TV2, der har en stærk position indenfor reklamer på danske tv-kanaler, er også begyndt at eksperimentere med målrettede reklamer på streamingtjenesten TV2 Play, hvor kunder får rabat på tv-abonnementet, hvis de kan acceptere at se reklamer.

Google vil indledningsvis vise målrettede tv-reklamer på YouTube, men vil muligvis udvide til andre partnere senere hen. Selskabet oplyser, at “brugere i gennemsnit ser over 180 millioner timers YouTube på tv-skærme hver dag” (per juni 2018). Selskabet har tidligere sagt, at en stigende andel af YouTube-forbruget sker på tv-skærme.

- Kilde: Google



Flere nyheder

LG C8 OLED

Mest populære TV-skærme i 2019, ifølge PriceRunner

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple TV+ mere udbredt end Disney+ i USA, hævder analyse

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix's vilde vækst fortsatte i Apple TV+, Disney+ lanceringskvartal

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
TV i stuen

Danskerne så lidt mindre flow-tv og lidt mere streaming i 2019

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
YouSee

YouSee efter Discovery-opgør: Alle kanaler skal være valgfri

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
DR2+

DR2+ lanceret som nyt streamingunivers på DRTV

22 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Philips 2020 TV

Philips afslører 2020-generation af 4K OLED og LCD TV

21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Disney+ i Danmark

Disney+ lanceres i Danmark i sommeren 2020

21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |