Christopher Nolan m.fl. foreslår TV 'Reference Mode' uden motion smoothing

12 Sep 2018 | Rasmus Larsen |

Christopher Nolan m.fl. vil have tv-producenter til at stoppe praksis med at bruge motion smoothing – bevægelsesudglatning – på film. Igennem brancheforeningen foreslår de en standardiseret ’Reference Mode’ i TV. Det skriver Slashfilm.

Reference-billedprofil i TV

På få år har vi været vidne til tv-producenter, som introducerer stadigt flere billedprofiler såsom ‘Technicolor Mode’ og ‘Netflix Calibrated Mode’. Dolby forsøger at strømline processen med Dolby Vision og så sent som i sidste uge introducerede IMAX og DTS ‘IMAX Enhanced’, der har en ‘IMAX Mode’ til TV.

Christopher Nolan, Paul Thomas Anderson og Jonathan Mostow foreslår nu, at tv-skærme får en standardiseret ‘Reference Mode’. De forsøger at få andre instruktører med på idéen igennem brancheforeningen (DGA), der repræsenterer både film- og tv-folk.

- ”Mange af jer har set jeres arbejde fremvist anderledes på tv-skærme end hvordan I har skabt det,” står der i brevet til branchens instruktører. “Christopher Nolan og Paul Thomas Anderson har henvendt sig, via UHD Alliance, til tv-producenter. Ved at starte en dialog med producenterne selv, håber vi på at give instruktørerne en stemme i, hvordan de tekniske standarder for vores arbejde kan opretholdes i hjemmet.”

Deres primære tvist med moderne tv-skærme vedrører motion smooting – udglatning af bevægelse – som beregner og indsætter kunstige billeder i videostrømmen. Dette kan få bevægende billeder til at fremstå skarpere, men det får samtidig film og tv-serier til at se kunstige ud. Effekten kaldes i populær tale “soap opera-effekten”. Disse interpolationssystemer er aktiveret fra start på næsten alle tv-skærme fra alle producenter.

Motion smoothing benyttes ikke i biografen og instruktørerne vil have tv-producenter til at ophøre praksis, når seerne sætter film på. Den foreslåede ’Reference Mode’ vil sikre, at systemet er slået fra, men brancheforeningen beder også instruktører om at tage stilling til, hvorvidt der skal sættes andre krav vedrørende farver, lysniveau, sortniveau og hvidpunkt. Nogle af spørgmålene fra spørgeskemaet kan ses i tabellen herunder.

De debatterer desuden, hvordan Reference-billedprofilen kan implementeres, specifikt om den kan aktiveres automatisk. De advarer mod, at den bliver ”gemt for dybt i menuerne”.

DGAs spørgeskema til instruktører

How important is it to you to have a simple way to get consumers’ home TV setup similar to monitors in the color-grading suites for viewing film and television content that YOU created?

For the following aspects of film and television playback, what elements of creative intent should be maintained in current home displays?
- Motion/frame rate should match the original frame rate (no motion interpolation)
- Home displays should maintain what was seen in the grading suite – in terms of color, brightness, black levels, white point, etc.
- Dynamic range should be preserved – HDR should look like HDR, standard dynamic range should look like standard dynamic range, dynamic range should not be stretched.
- Would you expect this “reference mode” to work for both SDR (standard dynamic range) and HDR (high dynamic range) content or just SDR or just HDR? Please choose one.
- Would you expect this “reference mode” to be called the same thing on different manufacturers of TVs?

Ikke første gang

Dette er naturligvis ikke første gang, at instruktører opfordrer tv-producenter til at droppe motion smoothing. I 2014 startede Reed Morano en underskriftsindsamling.

I 2017 opfordrede instruktører såsom James Gunn, Rian Johnson, Chris McQuarrie, Christopher Miller og Tom Cruise igen tv-producenterne til at ophøre praksis med motion smoothing. “Jeg kalder motion smoothing for Satans briller,” sagde James Gunn ved den lejlighed.

Læs også: Guide: Sådan undgår du "soap opera" effekten på dit TV

Det har ikke ændret på situationen, blandt andet fordi det er netop tv-producenterne, der har udviklet og introduceret systemerne. Det virker som om, at der næsten årligt dukker en ny organisation op, som lover at afhjælpe situationen. Technicolor, Dolby, Sony og andre hævder alle, at de går helhjertet ind for, at indhold skal gengives, som instruktøren ønsker det. Alligevel tillader de, at motion smoothing sniges ind i deres respektive film-profiler.

Anti-smoothing bevægelsen vinder frem i Hollywood, men der er nogle åbenlyse spørgsmål i denne forbindelse. Har vi virkelig brug for endnu en billedprofil? Er der tale om et kulturproblem? Ønsker vi, at UHD Alliancen, der bl.a. certificerer inferiøre kantbelyste LCD-tv som ’UHD Premium’ HDR-tv, skal være tovholder? Kan en ’Reference Mode’ overhovedet fungere i praksis, når en stor del af problemet er, at Hollywood-instruktører insisterer på, at film optages i ultralav 24fps billedfrekvens?

- Kilde: Slashfilm



Flere nyheder

Smart TV

Hollandsk forbrugerråd advarer om forsvindende apps på Smart TV

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony AF9 OLED

Sony AF9 OLED kronet 'Kongen af TV' ved 2018 TV Shootout

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic EZ1000

Danskerne køber større TV

24 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony OLED dimming

Sony svarer i sagen om OLED TVs lysdæmper (plus målinger)

24 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
TV-databasen

Flatpanels introducerer TV-databasen

21 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
WISA lyd

WiSA Ready er certificerings-program for TV, spilkonsoller mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Amazon Link Amp

Amazon lancerer tv-optager, Link, Amp, Sub, Input mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Evolution Kit

Samsung lancerer nyt Evolution Kit efter forbrugerklagesager

20 Sep 2018 | Rasmus Larsen |