Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFacebook byder for alvor ind på sports-tv - FlatpanelsDK

Facebook byder for alvor ind på sports-tv

17 Aug 2018 | Rasmus Larsen |

Det kan være, at du fremover skal se Champions League-finalen på Facebook. Det skal seere i Latinamerika de næste tre år, da Facebook har købt rettighederne til Champions League. Selskabet har også for nylig købt rettigheder til Premier League, MLS, NBA og PGA Tour.

Sports-tv på Facebook

Facebooks opkøb på sportsområdet får – til at starte med – ikke konsekvenser for danske fodboldfans, men det vidner om, at selskabet mener det meget seriøst. Facebook har nu købt rettigheder til flere af de største fodboldligaer.

Det sociale netværk har tidligere live-streamet kampe fra La Liga, MLS og NBA i udvalgte regioner. De har også købt delrettigheder til PGA Tour-golf. I sidste måned kunne selskabet meddele, at de har købt eksklusive rettigheder til Premier League i visse asiatiske lande fra 2019-2022. Ifølge The Times skal Facebook betale omtrent 200 mio. pund efter de trak sig sejrsrigt ud af en budkrig med BeIN Sports og Fox Sports.

I denne uge har UEFA meddelt, at Facebook har købt eksklusive rettigheder for Latinamerika til at vise et udsnit af Champions League-kampene (32 per sæson), herunder den årlige CL-finale samt UEFA Super Cup-finale. Seere i Latinamerika vil fra i år og frem til 2021 gratis kunne se kampene på UEFA Champions Leagues Facebook-side. Prisen for rettighederne oplyses ikke.


 UEFA Champions League


- “Vi er glade for at kunne byde Facebook velkommen til UEFA-familien af mediepartnere. Som den største sociale medieplatform globalt vil Facebook kunne sikre bred og gratis dækning af verdens mest prestigefyldte klubturnering. Vi ser frem til lanceringen af dette nye partnerskab, som sikrer, at vi når ud til det store fællesskab af lokale fodboldfans på en meget innovativ og tilgængelig måde,” lød det fra Guy-Laurent Epstein, UEFA Events SA Director of Marketing.

De mange opkøb på rettighedsområdet for sport kommer efter, at Facebook har ansat tidligere Eurosport-chef Peter Hutton. De færreste havde nok forventet, at Facebook ville sigte så højt, men de seneste måneder har bevist, at selskabet agter at byde de etablerede kræfter på markedet op til dans.

Læs også: Interview: Strive Sport vil ændre sports-tv

Det sociale netværk har igennem flere år forsøgt at etablere en konkurrent til YouTube, men nu er sigtekornet tilsyneladende drejet mod sporten. Får Facebook held med projektet, ændrer det naturligvis på dynamikken i markedet for sports-tv, samtidig med, at det tvinger seerne til at overveje om det stadig giver mening at betale for den store tv-pakke.

- Kilde: UEFA, The Times, Facebook



Flere nyheder

2001 A Space Odyssey

Hvorfor gamle film kan genudgives i 4K HDR

08 Jul 2020 | Rasmus Larsen |
Rakuten

Oversigt: Film i 4K HDR på Rakuten

08 Jul 2020 | Flatpanels |
Amazon bruger-profiler

Amazon Video klar med bruger-profiler & Windows 10 app

08 Jul 2020 | Rasmus Larsen |
UHD Blu-ray

Oversigt: Film på UHD Blu-ray

07 Jul 2020 | Flatpanels |
YouTv

YouTv: Ny tv- og streaming-tjeneste fra YouSee

07 Jul 2020 | Rasmus Larsen |
Xiaomi OLED TV

Første OLED TV fra Xiaomi har HDMI 2.1 & 9 højttalere

07 Jul 2020 | Rasmus Larsen |
iTunes 4K HDR

iTunes-oversigt: Nu med ægte/falsk 4K, filtre, IMDb-karakterer mm.

06 Jul 2020 | Flatpanels |
James Bond

5 dage med fokus på film

06 Jul 2020 | Rasmus Larsen |