Smart TV taber terrn til streamingbokse

08 Aug 2018 | Rasmus Larsen |

Streamingforbruget rykker fra PCer til mobilenheder og fra Smart TV til streamingbokse ssom Apple TV og PlayStation. Det er en af konklusionerne i analyseselskabet Convivas seneste opgrelse.

Streamingbokse vinder indpas

Analyseselskabet Conviva mler p tvrs af 3 milliarder apps verden over og har publiceret et udsnit af mlingerne for de 2 seneste kvartaler. Forbruget af Netflix indgr ikke, men opgrelsen giver os alligevel en god id om, hvordan markedet udvikler sig.

Conviva konstaterer frst og fremmest, at streamingforbruget er mere end fordoblet (115%) fra 2017 til 2018.

Streamingforbruget er mere end fordoblet fra 2017 til 2018
Rapporten viser fordelingen imellem de enheder, som vi benytter til at streame film, tv-serier, sport og andet videoindhold. I rets 1. kvartal buldrede Apple TV frem i klvandet p et strkt julesalg. Den lille, sorte boks vinder yderligere indpas i rets 2. kvartal, men dog ikke med samme hastighed. Roku er stadig frende p trods af, at selskabet ikke er globalt.

En strre tendens i tallene er imidlertid, at PCen i mindre grad benyttes til streaming end tidligere. Nogle af de seere, som tidligere streamede video via PCen, rykker mod telefoner og tablets. Producenternes Smart TV har aldrig stet strkt p markedet, men taber ligeledes terrn (mlt p andel af seertimer) til streamingbokse ssom Apple TV, FireTV og konsoller.

- PCer mister andele til mobilenheder, mens forbundne TV-platforme, herunder Samsung og andre TV-platforme, taber terrn til Roku, Googles Chromecast, Sonys PlayStation og Amazons Fire TV, konstaterer Conviva.



Android TV er ikke slet igennem

Tallene afslrer sgar, at Samsung Smart TV (Tizen), som er eneste Smart TV-platform der er stor nok til at have egen kategori, gr 16% tilbage (mlt p andel af seertimer) i forhold til 2. kvartal 2017.

Endnu vrre str det til for andre TV, der dkker over bl.a. LG webOS og Android TV, da denne kategori gr 43% tilbage ift. 2. kvartal 2017. Conviva har ikke frigivet tal for 2. kvartal 2017, hvorfor de ikke fremgr af grafen ovenfor.

Med andre ord foretrkker forbrugerne i stigende grad streamingbokse, inklusiv konsoller, fremfor indbyggede apps i Smart TV. Hvad det skyldes, giver Conviva ikke et bud p, men det kan hnge sammen med, at Smart TV kun tilbyder apps til et udsnit af de relevante tjenester p markedet eller at Smart TV sjldent opdateres.

Ls ogs: Alt er som det plejer og dit Smart TV opdateres stadig ikke

Med til historien hrer dog, at bde Amazon FireTV og Rokus platform er begyndt at finde vej til Smart TV. Tallene for disse to aktrers platforme dkker derfor over bde srskilte bokse og Smart TV. Chromecast er ligeledes indbygget i alle Android TV.

Markedet for streaming-tv vokser med imponerende fart og er stadig i rivende udvikling. Meget kan n at ndre p vejen mod folkelig udbredelse, men der begynder at tegne sig et billede af, at forbrugerne sger mod de platforme, som er opbygget om bne app-butikker og som fr lbende systemopdateringer.

- Kilde: Conviva



Flere nyheder

Telmore Play

Viaplay rykker ind hos Telmore Play mens C More m.fl. rykker ud

23 May 2019 | Rasmus Larsen |
Apple TV

Kampen p tv-markedet str om at blive kundernes favoritbutik

23 May 2019 | Danske Mediedistributrer |
Android TV

Sony genoptager Android 8 Oreo udrulning til 2016+ TV

23 May 2019 | Rasmus Larsen |
Amazon Alexa

Amazon Alexa udrulles p LG 2019 TV

23 May 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung RU7405

Samsung lancerer prisvenlige 'RU' 4K LCD-serier i mellemklassen

22 May 2019 | Rasmus Larsen |
Ny TV 2 Play app

TV 2 Play snart klar med redesignet app til iOS & Android - prv betaen

22 May 2019 | Rasmus Larsen |
Alita Battle Angel

20th Century Fox udgiver sin frste film i Dolby Vision

22 May 2019 | Rasmus Larsen |
Philips Georg Jensen

Philips TV designet af Georg Jensen lanceres nu til 14.999 kr.

21 May 2019 | Rasmus Larsen |