Smart TV taber terrn til streamingbokse

08 Aug 2018 | Rasmus Larsen |

Streamingforbruget rykker fra PCer til mobilenheder og fra Smart TV til streamingbokse ssom Apple TV og PlayStation. Det er en af konklusionerne i analyseselskabet Convivas seneste opgrelse.

Streamingbokse vinder indpas

Analyseselskabet Conviva mler p tvrs af 3 milliarder apps verden over og har publiceret et udsnit af mlingerne for de 2 seneste kvartaler. Forbruget af Netflix indgr ikke, men opgrelsen giver os alligevel en god id om, hvordan markedet udvikler sig.

Conviva konstaterer frst og fremmest, at streamingforbruget er mere end fordoblet (115%) fra 2017 til 2018.

Streamingforbruget er mere end fordoblet fra 2017 til 2018
Rapporten viser fordelingen imellem de enheder, som vi benytter til at streame film, tv-serier, sport og andet videoindhold. I rets 1. kvartal buldrede Apple TV frem i klvandet p et strkt julesalg. Den lille, sorte boks vinder yderligere indpas i rets 2. kvartal, men dog ikke med samme hastighed. Roku er stadig frende p trods af, at selskabet ikke er globalt.

En strre tendens i tallene er imidlertid, at PCen i mindre grad benyttes til streaming end tidligere. Nogle af de seere, som tidligere streamede video via PCen, rykker mod telefoner og tablets. Producenternes Smart TV har aldrig stet strkt p markedet, men taber ligeledes terrn (mlt p andel af seertimer) til streamingbokse ssom Apple TV, FireTV og konsoller.

- PCer mister andele til mobilenheder, mens forbundne TV-platforme, herunder Samsung og andre TV-platforme, taber terrn til Roku, Googles Chromecast, Sonys PlayStation og Amazons Fire TV, konstaterer Conviva.



Android TV er ikke slet igennem

Tallene afslrer sgar, at Samsung Smart TV (Tizen), som er eneste Smart TV-platform der er stor nok til at have egen kategori, gr 16% tilbage (mlt p andel af seertimer) i forhold til 2. kvartal 2017.

Endnu vrre str det til for andre TV, der dkker over bl.a. LG webOS og Android TV, da denne kategori gr 43% tilbage ift. 2. kvartal 2017. Conviva har ikke frigivet tal for 2. kvartal 2017, hvorfor de ikke fremgr af grafen ovenfor.

Med andre ord foretrkker forbrugerne i stigende grad streamingbokse, inklusiv konsoller, fremfor indbyggede apps i Smart TV. Hvad det skyldes, giver Conviva ikke et bud p, men det kan hnge sammen med, at Smart TV kun tilbyder apps til et udsnit af de relevante tjenester p markedet eller at Smart TV sjldent opdateres.

Ls ogs: Alt er som det plejer og dit Smart TV opdateres stadig ikke

Med til historien hrer dog, at bde Amazon FireTV og Rokus platform er begyndt at finde vej til Smart TV. Tallene for disse to aktrers platforme dkker derfor over bde srskilte bokse og Smart TV. Chromecast er ligeledes indbygget i alle Android TV.

Markedet for streaming-tv vokser med imponerende fart og er stadig i rivende udvikling. Meget kan n at ndre p vejen mod folkelig udbredelse, men der begynder at tegne sig et billede af, at forbrugerne sger mod de platforme, som er opbygget om bne app-butikker og som fr lbende systemopdateringer.

- Kilde: Conviva



Flere nyheder

PlayStation Now Danmark

PlayStation Now spil-streaming kommer til Danmark

23 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
Philips OLED854

Philips OLED804 & OLED854 har HDR10+, Dolby Vision & Atmos

23 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
Philips The One

Philips 'The One' & flere 2019 LCD-tv med Dolby Vision afslret

23 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
Sennheiser Ambeo

Sennheiser soundbar med Dolby Atmos, DTS:X & MPEG-H lanceres i maj

22 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
Airplay 2

Ejere opfordrer LG & Sony til at tilfje Airplay 2, HomeKit i tidligere TV

21 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
HomePod surround sound

Dansk Apple-patent beskriver HomePod surround sound

21 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
DTS:X TV

Frste TV med DTS:X i slutningen af 2019 eller 2020

21 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
YouSee Xee

YouSees tv-kanal gr i luften 20. januar med bl.a. 'The Walking Dead'

18 Jan 2019 | Rasmus Larsen |