Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSmart TV taber terræn til streamingbokse - FlatpanelsDK

Smart TV taber terræn til streamingbokse

08 Aug 2018 | Rasmus Larsen |

Streamingforbruget rykker fra PC’er til mobilenheder og fra Smart TV til streamingbokse såsom Apple TV og PlayStation. Det er en af konklusionerne i analyseselskabet Convivas seneste opgørelse.

Streamingbokse vinder indpas

Analyseselskabet Conviva måler på tværs af 3 milliarder apps verden over og har publiceret et udsnit af målingerne for de 2 seneste kvartaler. Forbruget af Netflix indgår ikke, men opgørelsen giver os alligevel en god idé om, hvordan markedet udvikler sig.

Conviva konstaterer først og fremmest, at streamingforbruget er mere end fordoblet (115%) fra 2017 til 2018.

Streamingforbruget er mere end fordoblet fra 2017 til 2018
Rapporten viser fordelingen imellem de enheder, som vi benytter til at streame film, tv-serier, sport og andet videoindhold. I årets 1. kvartal buldrede Apple TV frem i kølvandet på et stærkt julesalg. Den lille, sorte boks vinder yderligere indpas i årets 2. kvartal, men dog ikke med samme hastighed. Roku er stadig førende på trods af, at selskabet ikke er globalt.

En større tendens i tallene er imidlertid, at PC’en i mindre grad benyttes til streaming end tidligere. Nogle af de seere, som tidligere streamede video via PC’en, rykker mod telefoner og tablets. Producenternes Smart TV har aldrig stået stærkt på markedet, men taber ligeledes terræn (målt på andel af seertimer) til streamingbokse såsom Apple TV, FireTV og konsoller.

- “PC’er mister andele til mobilenheder, mens forbundne TV-platforme, herunder Samsung og andre TV-platforme, taber terræn til Roku, Googles Chromecast, Sonys PlayStation og Amazons Fire TV,” konstaterer Conviva.



Android TV er ikke slået igennem

Tallene afslører sågar, at Samsung Smart TV (Tizen), som er eneste Smart TV-platform der er stor nok til at have egen kategori, går 16% tilbage (målt på andel af seertimer) i forhold til 2. kvartal 2017.

Endnu værre står det til for ”andre TV”, der dækker over bl.a. LG webOS og Android TV, da denne kategori går 43% tilbage ift. 2. kvartal 2017. Conviva har ikke frigivet tal for 2. kvartal 2017, hvorfor de ikke fremgår af grafen ovenfor.

Med andre ord foretrækker forbrugerne i stigende grad streamingbokse, inklusiv konsoller, fremfor indbyggede apps i Smart TV. Hvad det skyldes, giver Conviva ikke et bud på, men det kan hænge sammen med, at Smart TV kun tilbyder apps til et udsnit af de relevante tjenester på markedet – eller at Smart TV sjældent opdateres.

Læs også: Alt er som det plejer og dit Smart TV opdateres stadig ikke

Med til historien hører dog, at både Amazon FireTV og Rokus platform er begyndt at finde vej til Smart TV. Tallene for disse to aktørers platforme dækker derfor over både særskilte bokse og Smart TV. Chromecast er ligeledes indbygget i alle Android TV.

Markedet for streaming-tv vokser med imponerende fart og er stadig i rivende udvikling. Meget kan nå at ændre på vejen mod folkelig udbredelse, men der begynder at tegne sig et billede af, at forbrugerne søger mod de platforme, som er opbygget om åbne app-butikker og som får løbende systemopdateringer.

- Kilde: Conviva

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Rygte: PS5 Pro bliver tre gange så kraftig som PS5

18 Mar 2024 |

Første danske streaming-apps bekræftet til FireTV

18 Mar 2024 |

DRs nye tv-arkiv 'Gensyn' åbner i dag på DRTV

15 Mar 2024 |

Ny Beoconnect Core forbinder gamle B&O højttalere til ethvert TV

15 Mar 2024 |

TCL's næste flagskib forventes at have 14000 miniLED zoner, 6500 nits

13 Mar 2024 |