Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonRoku vil omforme sin TV-platform til "næste generations annonce-platform" - FlatpanelsDK

Roku vil omforme sin TV-platform til "næste generations annonce-platform"

24 Jul 2018 | Rasmus Larsen |

Roku tjener ikke penge på at sælge TV-hardware, indrømmer direktøren overfor The Verge. Selskabet vil derimod ”bygge en stor, næste generations TV annonceplatform” for at tjene penge på brugerne.

TV-reklamer i streaming-æraen

Tv-seere har været vant til at reklamer på kanalerne i tv-pakken på trods af, at man som kunde betaler betragtelige summer for ydelsen. Streamingtjenester har gjort tingene lidt anderledes, men flere selskaber øjner mulighed for at fortsætte praksis.

Roku er i den båd. Selskabet sælger billige mediebokse foruden at licensere sit styresystem til tv-fabrikanter. Det giver dem fuld kontrol over brugerfladen på millioner af skærme ude i stuerne og de ønsker at bruge skærmpladsen på at fremvise målrettede reklamer.

- “Vi tjener ikke rigtig penge… Vi tjener bestemt ikke nok penge til at understøtte vores ingeniørorganisation og vores aktiviteter og omkostningerne til at drive Roku-tjenesten,” siger Anthony Wood, Roku CEO, til The Verge i et interview. “Det betales ikke af hardware. Det betales af vores annonce- og indholdsforretning.”

Roku har endnu ikke aktiviteter i Norden, men er den førende TV-platform i USA. Selskabet har udnyttet sin position til overtale mindre app-udviklere til at overgive 30 procent af annoncebeholdningen, hvis de vil være til stede på Roku-platformen, således at der kan vises målrettede reklamer.

- “Vi får en andel af deres annoncebeholdning. Vi tager al den annoncebeholdning, vi samler det sammen, og vi sælger målrettede reklamer,” forklarer Wood. “Forbrugere søger mod streaming. Og i takt med, at de skifter til streaming, vil annoncører følge efter dem. At udbygge en stor, næste generations TV reklameplatform er en vigtig del af Roku-forretningen.”


 Roku channel


Er større end Google på TV-markedet

Det er et bemærkelsesværdigt koncept; at sælge hardware tæt på omkostningsniveau og derefter tjene penge på brugerne vha. reklamer. Strategien har indtil videre gjort Roku til en større spiller på tv-markedet end Google, hvis hardwaresatsning er to-delt med Chromecast plus Android TV.

At servere målrettede reklamer betyder dog samtidig, at Roku indsamler store mængder data om dine personlige tv-vaner. En af måderne, hvorpå dette sker, er ved at anvende ACR, som analyserer alt på skærmen i realtid – sågar dine private feriebilleder.

Med denne strategi har Roku på sin vis fulgt Googles drejebog, hvorimod andre aktører i branchen tager en anden tilgang. I stedet for reklamer, sælger aktører såsom Apple, Microsoft og Sony hardware til en højere pris og sikrer løbende indkomst ved at sælge apps og spil i de respektive app-butikker på Apple TV, Xbox og PlayStation. Fabrikanter af tv-skærme synes derimod at være fanget i et limbo, hvor de forsøger at opkræve fuld pris for Smart TV for derefter at benytte tvivlsomme metoder til at tjene penge på sine brugere ved at lade trejdepartsaktører indsamle personlig data via ACR.

Roku håber på at kunne tage stadigt hårdere jerngreb om brugeroplevelsen igennem den gratis, reklamefinansierede Roku Channel, hvori de samler indhold. Selskabet har netop annonceret, at initiativet udbredes til Canada efter at være blevet lanceret i USA sidste år. App’en tilføjes desuden på andre enheder, herunder Samsung Smart TV.

- Kilde: The Verge, Roku

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |