Beoplay udgør nu knap halvdelen af B&O omsætning - TV faldet til 1/4

12 Jul 2018 | Rasmus Larsen |

Det har været en turbulent tid for danske Bang & Olufsen, der har sagt farvel til halvdelen af de ansatte på 4 år – herunder mange i tv-afdelingen. Selskabet er nu tilbage i vækstsporet drevet af Beoplay, der udgør knap halvdelen af omsætningen, mens TV er faldet til en fjerdedel.

Beoplay driver væksten

Bang & Olufsen har i dag udsendt årsregnskab for 2018/17 og det sætter en tyk streg under, at selskabet i dag er markant anderledes end for bare 5-10 år siden.

Antallet af ansatte er blevet halveret fra 2180 i 2013/14 til 1028 i 2017/18. Knap halvdelen af omsætningen udgøres nu af salg af Beoplay-produkter, der prismæssigt er tilgængelige for en langt større gruppe af forbrugere. Luksusprodukter som tv-skærme og højttalere udgør omvendt en stadig mindre del af omsætningen.



TV-salg forventes at falde yderligere

I 2011/12 udgjorde salget af tv-skærme 50% af Bang & Olufsens omsætning. Det var dengang selskabet stadig solgte plasma-tv (BeoVision 4 og 12) samt flere LCD-tv lige fra BeoVision 7 til designikonet BeoVision 10. Det var også i denne periode, at selskabet præsenterede sit første Beoplay TV (V1).

Sidenhen er tv-skærme dog blevet en stadig mindre del af Bang & Olufsen. Selskabet måtte i årene derefter udfase alt hvad der hed plasma-tv, da Panasonic indstillede produktionen. De erstattede BeoVision 10 med 11, som i store træk lignede sin forgænger. I 2014 genoplivede man Avant-brandet.


Bang & Olufsen BeoVision 11


Bang & Olufsen samlede i mange år selv sine tv-skærme, men nødvendige spareøvelser tvang selskabet til at kigge sig om efter produktionspartnere. Man identificerede TP Vision, som har bidraget til at tilvejebringe Avant NG, BeoVision 14 og BeoVision Horizon, samt LG Electronics, der producerer skærmdelen til BeoVision Eclipse OLED.

I regnskabsåret 2017/18 udgjorde salget af tv-skærme kun 26% af omsætningen, altså omtrent en fjerdedel. Og det skal vi vænne os til, lyder budskabet fra Bang & Olufsen. Salget af både stereohøjttalere og tv-skærme forventes således at falde yderligere, mens Beoplay vil opleve fortsat fremgang.

- “Omsætningensvæksten forventes drevet primært af on-the-go og Flexible Living-produktkategorierne. I Staged-produktkategorien forventes innovative og progressive produkter som BeoSound Shape at vokse, mens produkter såsom stereo-højttalere og tv-skærme vil falde,” skriver selskabet i sit årsregnskab.

Bang & Olufsen er som virksomhed ved at tilpasse sig til den moderne virkelighed igennem en satsning på Beoplay, der ser ud til at bære frugt. Selskabet oplever i disse år støt omsætningsfremgang samt plus på bundlinjen i det netop afsluttede regnskabsår. Det er dog alligevel trist at kunne konstatere, at tv-skærme fylder stadig mindre hos det traditionsrige danske selskab.

- Kilde: B&O-regnskaber



Flere nyheder

LG C8 OLED

LGs nye 77" OLED koster det halve af sidste års modeller

18 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
BeoVision 11

B&O-designikon udgår med BeoVision 14

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Roku Wireless TV Speakers

Roku lancerer trådløse TV-højttalere baseret på dansk teknologi

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
HDTVTest 2018 TV Shootout

Vindere af HDTVTests 2018 TV Shootout fundet

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF70

Sony frigiver værktøj til at redigere TV-kanalliste fra en PC

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Bang Olufsen

B&O Play mærket udfases og bliver til Bang & Olufsen

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Tv-kanaler

10 procent af danskerne ser over 7 timers tv dagligt

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
The Crown

Netflix overgår HBO i Emmy-nomineringer efter 17 års dominans

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |