Netflix vil angiveligt spendere mere p indhold i r end noget andet studie

09 Jul 2018 | Rasmus Larsen |

Netflix regnede med at bruge 7-8 mia. dollars p indhold i r, men belbet vil formentlig ramme 12-13 mia. dollars, iflge The Economist. Det er mere end noget andet film- eller tv-studie.

Netflix i 2018: 82 film, 700 programmer

Netflix boomer og nye abonnenter melder sig til med rekordfart. Selskabet vil investere 12-13 mia. dollars p indhold alene i r, skriver The Economist baseret p tal fra Goldman Sachs. Noget af indholdet nr ud til seerne i r, mens andet frste kommer senere.

Selskabets investeringer vil gre det muligt at udsende over 80 spillefilm og 700 nye eller licenserede tv-programmer i 2018. The Economist noterer i den forbindelse, at Warner Bros frigiver 23 spillefilm i biografer i r, mens Disney frigiver 10. De to studier laver dog ogs spillefilm, som aldrig kommer i biografen, s tallene kan ikke sammenlignes en til en.

Ikke desto mindre er budgettet p 12-13 mia. dollars mere end hvad noget andet film- eller tv-studie spenderer rligt p indhold sportsrettigheder ikke medregnet. Netflix producerer pt. indhold p tvrs af 21 lande. Goldman Sachs estimerer, at budgettet kan ramme svimlende 22,5 mia. dollars rligt allerede i 2022.

En god portion af budgettet er remrket store spillefilm, som man tidligere ville have forventet at se p det store lrred. Disse film dkker bl.a. over fortsttelser til Bright med Will Smith, Six Underground ($150m budget) med Ryan Reynolds og instrueret af Michael Bay samt The Irishman ($125-140m budget) med Scorsese, De Niro og Al Pacino.


Bright


Hvem skal udfordre netflix?

Netflix er ikke lngere udfordreren. Selskabet er p vej mod at blive verdens strste tv-tjeneste og optager i disse r ln for milliarder af dollars til at finansiere de vilde vkstplaner. De hber p, at glden kan afbetales i takt med, at man nr ud til millioner af nye kunder.

Netflix har p nuvrende tidspunkt 125 mio. abonnenter og over 300 mio. seere.

Amazon forventes at investere 4 mia. dollars i indhold i r, skriver The Economist. De er bl.a. ved at udvikle en tv-serie baseret p The Lord of the Rings. Apple og Google er ogs begyndte at hlde nye penge ind i produktionen af tv-serier og film.

Disney er en af de toneangivende spillere i biograferne og studiet har i 2018 allerede omsat for over 4 mia. dollars p tvrs af fem blockbuster-film. Salget af biografbilletter i Amerika og Canada er dog faldet over 20% fra 2002 til 2017, iflge Goldman Sachs, og Disney har jensynligt anerkendt Netflixs styrke p markedet for hjemmeunderholdning. Disney er i gang med at opkbe 21st Century Fox. Det samlede indholdskatalog skal brugses til at lancere en streamingtjeneste, der kan konkurrere med Netflix.

Reed Hastings, direktr for Netflix, har tidligere udtalt, at han forventer, at Apple og Disney melder sig p banen som nogle af de strkeste konkurrenter i nrmeste fremtid.

Netflixs indholdsbudget er p himmelfart, men det str klart, at selskabet skal tiltrkke flere kunder, samtidig med, at de fr eksisterende kunder til at betale mere, for at gre det bredygtigt. Mske derfor er vi netop nu vidner til, at selskabet tester et dyrere Ultra abonnement.

- Kilde: The Economist



Flere nyheder

Apple TV

tvOS 12.0.1 retter fejl med undertekster p bl.a. Viaplay & C More

26 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Smart TV

Hollandsk forbrugerrd advarer om forsvindende apps p Smart TV

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony AF9 OLED

Sony AF9 OLED kronet 'Kongen af TV' ved 2018 TV Shootout

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic EZ1000

Danskerne kber strre TV

24 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony OLED dimming

Sony svarer i sagen om OLED TVs lysdmper (plus mlinger)

24 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
TV-databasen

Flatpanels introducerer TV-databasen

21 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
WISA lyd

WiSA Ready er certificerings-program for TV, spilkonsoller mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Amazon Link Amp

Amazon lancerer tv-optager, Link, Amp, Sub, Input mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |