Netflix vil angiveligt spendere mere p indhold i r end noget andet studie

09 Jul 2018 | Rasmus Larsen |

Netflix regnede med at bruge 7-8 mia. dollars p indhold i r, men belbet vil formentlig ramme 12-13 mia. dollars, iflge The Economist. Det er mere end noget andet film- eller tv-studie.

Netflix i 2018: 82 film, 700 programmer

Netflix boomer og nye abonnenter melder sig til med rekordfart. Selskabet vil investere 12-13 mia. dollars p indhold alene i r, skriver The Economist baseret p tal fra Goldman Sachs. Noget af indholdet nr ud til seerne i r, mens andet frste kommer senere.

Selskabets investeringer vil gre det muligt at udsende over 80 spillefilm og 700 nye eller licenserede tv-programmer i 2018. The Economist noterer i den forbindelse, at Warner Bros frigiver 23 spillefilm i biografer i r, mens Disney frigiver 10. De to studier laver dog ogs spillefilm, som aldrig kommer i biografen, s tallene kan ikke sammenlignes en til en.

Ikke desto mindre er budgettet p 12-13 mia. dollars mere end hvad noget andet film- eller tv-studie spenderer rligt p indhold sportsrettigheder ikke medregnet. Netflix producerer pt. indhold p tvrs af 21 lande. Goldman Sachs estimerer, at budgettet kan ramme svimlende 22,5 mia. dollars rligt allerede i 2022.

En god portion af budgettet er remrket store spillefilm, som man tidligere ville have forventet at se p det store lrred. Disse film dkker bl.a. over fortsttelser til Bright med Will Smith, Six Underground ($150m budget) med Ryan Reynolds og instrueret af Michael Bay samt The Irishman ($125-140m budget) med Scorsese, De Niro og Al Pacino.


Bright


Hvem skal udfordre netflix?

Netflix er ikke lngere udfordreren. Selskabet er p vej mod at blive verdens strste tv-tjeneste og optager i disse r ln for milliarder af dollars til at finansiere de vilde vkstplaner. De hber p, at glden kan afbetales i takt med, at man nr ud til millioner af nye kunder.

Netflix har p nuvrende tidspunkt 125 mio. abonnenter og over 300 mio. seere.

Amazon forventes at investere 4 mia. dollars i indhold i r, skriver The Economist. De er bl.a. ved at udvikle en tv-serie baseret p The Lord of the Rings. Apple og Google er ogs begyndte at hlde nye penge ind i produktionen af tv-serier og film.

Disney er en af de toneangivende spillere i biograferne og studiet har i 2018 allerede omsat for over 4 mia. dollars p tvrs af fem blockbuster-film. Salget af biografbilletter i Amerika og Canada er dog faldet over 20% fra 2002 til 2017, iflge Goldman Sachs, og Disney har jensynligt anerkendt Netflixs styrke p markedet for hjemmeunderholdning. Disney er i gang med at opkbe 21st Century Fox. Det samlede indholdskatalog skal brugses til at lancere en streamingtjeneste, der kan konkurrere med Netflix.

Reed Hastings, direktr for Netflix, har tidligere udtalt, at han forventer, at Apple og Disney melder sig p banen som nogle af de strkeste konkurrenter i nrmeste fremtid.

Netflixs indholdsbudget er p himmelfart, men det str klart, at selskabet skal tiltrkke flere kunder, samtidig med, at de fr eksisterende kunder til at betale mere, for at gre det bredygtigt. Mske derfor er vi netop nu vidner til, at selskabet tester et dyrere Ultra abonnement.

- Kilde: The Economist



Flere nyheder

LG C8 OLED

LGs nye 77" OLED koster det halve af sidste rs modeller

18 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
BeoVision 11

B&O-designikon udgr med BeoVision 14

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Roku Wireless TV Speakers

Roku lancerer trdlse TV-hjttalere baseret p dansk teknologi

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
HDTVTest 2018 TV Shootout

Vindere af HDTVTests 2018 TV Shootout fundet

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF70

Sony frigiver vrktj til at redigere TV-kanalliste fra en PC

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Bang Olufsen

B&O Play mrket udfases og bliver til Bang & Olufsen

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Tv-kanaler

10 procent af danskerne ser over 7 timers tv dagligt

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
The Crown

Netflix overgr HBO i Emmy-nomineringer efter 17 rs dominans

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |