EU øger ambition om indholdkvote til 30% europæisk indhold

15 May 2018 | Rasmus Larsen |

Siden forslaget første gang kom på bordet i maj 2016, har EU hævet ambitionsniveauet fra 20% til 30%. Går forslaget igennem vil Amazon, Netflix og andre tv-tjenester skulle dedikere mindst 30% af kataloget til europæisk indhold.

Tv-tjenester pålægges indholdskvoter

Tiltaget er en del af EU’s Digital Single Market-strategi. Reglen kommer som følge af primært amerikanske tjenesters indtog på markedet, men vedrører alle tv-tjenester, som opererer indenfor EU. Idéen er, at reglen skal tilskynde investering i europæisk indholdsproduktion enten direkte eller via eksterne produktionsselskaber.

- “Disse nye regler afspejler digitale fremskridt og anerkender, at folk i dag ser video på andre måder end hidtil,” sagde Andrus Ansip, Næstformand i EU-Kommissionen.

Dette vil gælde for både gratis og abonnementsbaserede streamingtjenester, inklusiv Amazon, Netflix, Facebook og YouTube.

Forslaget blev oprindeligt præsenteret i 2016. Dengang lød ambitionen på en 20% indholdskvote, men den er sidenhen blevet hævet til 30%. Det betyder konkret, at eksempelvis Netflix, i EU-lande, skal tilbyde et indholdskatalog, der består af minimum 30% europæisk indhold. Det behøver ikke at være egenproduktion eller indhold på det pågældende sprog.

Netflix kunne allerede i 2015 opfylde kravet om at tilbyde 20% europæisk produceret indhold, men kan ikke opfylde kravet på 30% endnu. Selskabet præsenterede sidste måned 10 nye europæiske produktioner og har for nylig frigivet sin første danske produktion.

Vi er ikke bekendte med opgørelser for andre globale streamingaktører såsom Amazon og HBO, men sidstnævnte har allerede skandinaviske produktioner, herunder en dansk tv-serie baseret på Pelle Erobreren, i støbeskeen


Mere fleksibilitet i tv-reklamer

De nye regler fra EU dækker desuden over mere fleksibilitet i reklamer på tv-sendefladen. I dag er tv-stationer begrænset til at vise maks 12 minutters reklamer per time.

Under de nye regler vil tv-stationer kunne vise reklamer mere frit i tidsrummet mellem klokken 6 til 18, så længe reklamer udgør højest 20% af sendetiden.

Forslaget er blevet fremsat af EU-Kommissionen og skal nu formelt godkendes af parlamentet og EU-medlemsstaterne. Det danske kulturministerium støtter op om EU-kvoterne.

- Kilde: EU-Kommissionen via Digital TV Europe



Flere nyheder

PlayStation Now Danmark

PlayStation Now spil-streaming kommer til Danmark

23 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
Philips OLED854

Philips OLED804 & OLED854 har HDR10+, Dolby Vision & Atmos

23 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
Philips The One

Philips 'The One' & flere 2019 LCD-tv med Dolby Vision afsløret

23 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
Sennheiser Ambeo

Sennheiser soundbar med Dolby Atmos, DTS:X & MPEG-H lanceres i maj

22 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
Airplay 2

Ejere opfordrer LG & Sony til at tilføje Airplay 2, HomeKit i tidligere TV

21 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
HomePod surround sound

Dansk Apple-patent beskriver HomePod surround sound

21 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
DTS:X TV

Første TV med DTS:X i slutningen af 2019 eller 2020

21 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
YouSee Xee

YouSees tv-kanal går i luften 20. januar med bl.a. 'The Walking Dead'

18 Jan 2019 | Rasmus Larsen |