EU øger ambition om indholdkvote til 30% europæisk indhold

15 May 2018 | Rasmus Larsen |

Siden forslaget første gang kom på bordet i maj 2016, har EU hævet ambitionsniveauet fra 20% til 30%. Går forslaget igennem vil Amazon, Netflix og andre tv-tjenester skulle dedikere mindst 30% af kataloget til europæisk indhold.

Tv-tjenester pålægges indholdskvoter

Tiltaget er en del af EU’s Digital Single Market-strategi. Reglen kommer som følge af primært amerikanske tjenesters indtog på markedet, men vedrører alle tv-tjenester, som opererer indenfor EU. Idéen er, at reglen skal tilskynde investering i europæisk indholdsproduktion enten direkte eller via eksterne produktionsselskaber.

- “Disse nye regler afspejler digitale fremskridt og anerkender, at folk i dag ser video på andre måder end hidtil,” sagde Andrus Ansip, Næstformand i EU-Kommissionen.

Dette vil gælde for både gratis og abonnementsbaserede streamingtjenester, inklusiv Amazon, Netflix, Facebook og YouTube.

Forslaget blev oprindeligt præsenteret i 2016. Dengang lød ambitionen på en 20% indholdskvote, men den er sidenhen blevet hævet til 30%. Det betyder konkret, at eksempelvis Netflix, i EU-lande, skal tilbyde et indholdskatalog, der består af minimum 30% europæisk indhold. Det behøver ikke at være egenproduktion eller indhold på det pågældende sprog.

Netflix kunne allerede i 2015 opfylde kravet om at tilbyde 20% europæisk produceret indhold, men kan ikke opfylde kravet på 30% endnu. Selskabet præsenterede sidste måned 10 nye europæiske produktioner og har for nylig frigivet sin første danske produktion.

Vi er ikke bekendte med opgørelser for andre globale streamingaktører såsom Amazon og HBO, men sidstnævnte har allerede skandinaviske produktioner, herunder en dansk tv-serie baseret på Pelle Erobreren, i støbeskeen


Mere fleksibilitet i tv-reklamer

De nye regler fra EU dækker desuden over mere fleksibilitet i reklamer på tv-sendefladen. I dag er tv-stationer begrænset til at vise maks 12 minutters reklamer per time.

Under de nye regler vil tv-stationer kunne vise reklamer mere frit i tidsrummet mellem klokken 6 til 18, så længe reklamer udgør højest 20% af sendetiden.

Forslaget er blevet fremsat af EU-Kommissionen og skal nu formelt godkendes af parlamentet og EU-medlemsstaterne. Det danske kulturministerium støtter op om EU-kvoterne.

- Kilde: EU-Kommissionen via Digital TV Europe



Flere nyheder

Philips OLED803

Philips sender OLED803 i handlen til nedsat intropris

20 Aug 2018 | Rasmus Larsen |
HGIG

Sony & Microsoft danner interessegruppe for at forbedre HDR-gaming

20 Aug 2018 | Rasmus Larsen |
LG wallpaper OLED

Salg af OLED TV er mere end fordoblet på et år

17 Aug 2018 | Rasmus Larsen |
UEFA Champions League Facebook

Facebook byder for alvor ind på sports-tv

17 Aug 2018 | Rasmus Larsen |
Strive Sport

Strive Sport er i luften - nu med apps

16 Aug 2018 | Rasmus Larsen |
Wharfedale Vista 200

Britiske Wharfedale lancerer 2 soundbarer i Danmark

16 Aug 2018 | Rasmus Larsen |
Philips OLED903

Philips OLED903 er første TV med B&W-tunede højttalere

15 Aug 2018 | Rasmus Larsen |
The Matrix Trilogy

Matrix-trilogien genudgives i 4K Dolby Vision & Atmos

15 Aug 2018 | Rasmus Larsen |