LG Display vil seksdoble OLED TV produktion på 4 år

13 Apr 2018 | Rasmus Larsen |

LG Display sigter mod at kunne producere 10 mio. OLED-tv-paneler i 2021 og vil investere over over 100 mia. kroner for at realisere planen, beretter Nikkei.

"Vi satser alt på OLED”

LG Display vil øge produktionen fra lidt under 2 mio. paneler sidste år til tæt på 3 mio. i år. Selskabet vil derefter trinvis øge produktionen, så den rammer 10 mio. OLED-tv-paneler årligt i 2021. Der sælges globalt mere end 200 mio. tv-skærme hvert år.

- "Vi vil nemt kunne producere 10 millioner eller 20 millioner OLED-tv-paneler da forbrugerne er villige til at betale for bedre produkter," sagde Lee Sang-hoon, SVP, LG Display, til Nikkei. "Vi planlægger at producere 2,8 millioner i år og sigter mod at ramme 10 millioner i 2021. "

OLED har allerede kapret en stor andel af markedet for high-end TV. Analytikere peger på, at OLED-tv sidste år udgjorde 50% af det globale marked for high-end TV ($2000 eller mere). Andelen forventes at stige til 70% i år.

LG Display vil investere over 100 mia. kroner i OLED-teknologi frem mod 2020. Selskabet er på nuværende tidspunkt ved at etablere en 10.5G fabrik, som kan producere større OLED-tv med 8K-opløsning, og har desuden godkendt en ny 8G fabrik til opførelse i Kina.

Læs også: Første indtryk: 8K OLED og rollable OLED

- "Vi satser alt på OLED, samtidig med, at vi miniminerer vores operationelle investeringer i LCD," sagde Lee.


8K OLED TV


13 partnere – og flere på vej

For at realisere drømmen om at producere flere OLED-tv, kræver det naturligvis, at antallet af tv-producenter, som sælger OLED-tv, forøges, eller at produktionsomkostningerne nedbringes, så skærmene bliver billigere at købe – eller begge dele.

LG Display forsyner på nuværende tidspunkt 13 globale tv-producenter med OLED-tv-paneler, herunder LG Sony, Panasonic, Philips og Bang & Olufsen. Flere kinesiske producenter springer med på vognen i år. Den mest bemærkelsesværdige tilføjelse er kinesiske Hisense, som for bare få år siden dannede QLED Alliance med Samsung og TCL.

LG Display fortæller ydermere, at 92% af alle high-end TV, som blev solgt i Japan sidste år, var baseret på OLED-teknologi. Japan er som bekendt bl.a. Sonys hjemmebane. Analytikere forventer, at LG Display vil forsyne Sony med dobbelt så mange ’Crystal Sound’ OLED-paneler i år i forhold til sidste år.

I takt med, at LCD langsomt glider ud, står OLED til at lukrere, men nye skærmteknologier lurer i kulissen. De første tv-skærme baseret på microLED-teknologi forventes lanceret senere i 2018. Ærkerivalen Samsung arbejder også på at udvikle tv-skærme baseret på QD-LED.

- Kilde: Nikkei



Flere nyheder

WiSA

TCL slutter sig til WiSA der muliggør trådløs TV-lyd

22 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
TV-databasen

TV-databasen: 2019 TV og forbedret sammenligning

21 Mar 2019 | Torben R, Rasmus L |
Waoo Streaming

Waoo introducerer 'streamingpakker' med rabat

21 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
TV2 Play

TV 2 Play runder 500.000 kunder, traditionelle TV2-kanaler mister udbredelse

21 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Nordisk Film Biograf

Biografturen er blevet dyrere men billetsalget ligger stabilt

20 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Walt Disney 2019

Disney ejer nu 21st Century Fox (og Avatar, The Simpsons, X-Men)

20 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Google Stadia

Google præsenterer Stadia spilstreaming-tjeneste til bl.a. Chromecast

19 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Our Planet

Netflix's storstilede 'Our Planet' med David Attenborough har premiere 5. april

19 Mar 2019 | Rasmus Larsen |