Hollywood: Biografer & streaming-tjenester sikrer fremgang

11 Apr 2018 | Rasmus Larsen |

Mens salget af fysiske skiver er blevet halveret p 5 r, sikrer biografer og i srdeleshed streamingtjenester global fremgang for Hollywood.

Hollywood vokser

Forbrugere bruger flere penge p Hollywood-underholdning hjemme i stuen end i biografen, men udvalget af indhold er ogs strre. Hjemmeunderholdning stod sidste r for 54% af omstningen globalt, iflge den rlige rapport fra MPAA.

Streamingtjenester er den helt store vkstmotor. Omstningen er fra 2013 til 2017 steget 161% i takt med at omstningen p fysiske formater (kb og leje) er blevet nsten halveret. MPAA erklrer, at man har overvundet nedgangen i de fysiske formater, som ramte musikbranchen hrdt.

- Siden 2013 er omstningen i biografer steget med 13%, mens hjemmeunderholdning er steget med 14%. Markedet for digital hjemmeunderholdning overvandt nedgangen i fysiske formater, str der i rapporten.

Forbrugere verden over spenderede sidste r, p tvrs af formater, 88,4 mia. dollars p Hollywood-videoindhold.



Streaming kan overhale biografer

Biografer str strkt, men omstningsudviklingen i hjemlandet USA har vret flad siden 2013. Hollywood henter i stedet fremgang p biografomrdet internationalt. Streamingtjenester voksede ligeledes mere internationalt end i USA sidste r.

Hvis fremgangen for streamingtjenester fortstter i samme tempo, kan de overhale biografer p omstning allerede i 2018 eller 2019.

Ls ogs: 3D i biografen rammer 8 rs lavpunkt

- "Med flere historier og flere medier til historiefortlling end nogensinde, fortstter vores branche med at tilpasse sig en verden i konstant forandring, lyder det fra Charles Rivkin, formand for MPAA.

P global plan er der tegnet knap 450 mio. abonnementer p streamingtjenester. Fra 2016 til 2017 steg antallet med nsten 110 mio. abonnementer og den kraftige vkst forventes at forstte, lyder det fra MPAA. Til sammenligning er der tegnet 565 mio. abonnementer p kabel-tv verden over (parabol, IP og antenne ikke inkluderet).

Den kraftige omstningsnedgang, som musikbranchen oplevede i overgangen til digital distribution, ser sledes ikke ud til at gentage sig i filmbranchen. Amazon og Netflix ger i disse r budgetterne til bde tv-serier og film. Apple forventes ogs at melde sig p banen indenfor overskuelig fremtid.

- Kilde: Motion Picture Association of America



Flere nyheder

Smart TV

Hollandsk forbrugerrd advarer om forsvindende apps p Smart TV

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony AF9 OLED

Sony AF9 OLED kronet 'Kongen af TV' ved 2018 TV Shootout

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic EZ1000

Danskerne kber strre TV

24 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony OLED dimming

Sony svarer i sagen om OLED TVs lysdmper (plus mlinger)

24 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
TV-databasen

Flatpanels introducerer TV-databasen

21 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
WISA lyd

WiSA Ready er certificerings-program for TV, spilkonsoller mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Amazon Link Amp

Amazon lancerer tv-optager, Link, Amp, Sub, Input mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Evolution Kit

Samsung lancerer nyt Evolution Kit efter forbrugerklagesager

20 Sep 2018 | Rasmus Larsen |