Hollywood: Biografer & streaming-tjenester sikrer fremgang

11 Apr 2018 | Rasmus Larsen |

Mens salget af fysiske skiver er blevet halveret p 5 r, sikrer biografer og i srdeleshed streamingtjenester global fremgang for Hollywood.

Hollywood vokser

Forbrugere bruger flere penge p Hollywood-underholdning hjemme i stuen end i biografen, men udvalget af indhold er ogs strre. Hjemmeunderholdning stod sidste r for 54% af omstningen globalt, iflge den rlige rapport fra MPAA.

Streamingtjenester er den helt store vkstmotor. Omstningen er fra 2013 til 2017 steget 161% i takt med at omstningen p fysiske formater (kb og leje) er blevet nsten halveret. MPAA erklrer, at man har overvundet nedgangen i de fysiske formater, som ramte musikbranchen hrdt.

- Siden 2013 er omstningen i biografer steget med 13%, mens hjemmeunderholdning er steget med 14%. Markedet for digital hjemmeunderholdning overvandt nedgangen i fysiske formater, str der i rapporten.

Forbrugere verden over spenderede sidste r, p tvrs af formater, 88,4 mia. dollars p Hollywood-videoindhold.



Streaming kan overhale biografer

Biografer str strkt, men omstningsudviklingen i hjemlandet USA har vret flad siden 2013. Hollywood henter i stedet fremgang p biografomrdet internationalt. Streamingtjenester voksede ligeledes mere internationalt end i USA sidste r.

Hvis fremgangen for streamingtjenester fortstter i samme tempo, kan de overhale biografer p omstning allerede i 2018 eller 2019.

Ls ogs: 3D i biografen rammer 8 rs lavpunkt

- "Med flere historier og flere medier til historiefortlling end nogensinde, fortstter vores branche med at tilpasse sig en verden i konstant forandring, lyder det fra Charles Rivkin, formand for MPAA.

P global plan er der tegnet knap 450 mio. abonnementer p streamingtjenester. Fra 2016 til 2017 steg antallet med nsten 110 mio. abonnementer og den kraftige vkst forventes at forstte, lyder det fra MPAA. Til sammenligning er der tegnet 565 mio. abonnementer p kabel-tv verden over (parabol, IP og antenne ikke inkluderet).

Den kraftige omstningsnedgang, som musikbranchen oplevede i overgangen til digital distribution, ser sledes ikke ud til at gentage sig i filmbranchen. Amazon og Netflix ger i disse r budgetterne til bde tv-serier og film. Apple forventes ogs at melde sig p banen indenfor overskuelig fremtid.

- Kilde: Motion Picture Association of America



Flere nyheder

LG C8 OLED

LGs nye 77" OLED koster det halve af sidste rs modeller

18 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
BeoVision 11

B&O-designikon udgr med BeoVision 14

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Roku Wireless TV Speakers

Roku lancerer trdlse TV-hjttalere baseret p dansk teknologi

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
HDTVTest 2018 TV Shootout

Vindere af HDTVTests 2018 TV Shootout fundet

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF70

Sony frigiver vrktj til at redigere TV-kanalliste fra en PC

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Bang Olufsen

B&O Play mrket udfases og bliver til Bang & Olufsen

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Tv-kanaler

10 procent af danskerne ser over 7 timers tv dagligt

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
The Crown

Netflix overgr HBO i Emmy-nomineringer efter 17 rs dominans

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |