Nielsen er begyndt at indsamle seerdata p Smart TV

10 Apr 2018 | Rasmus Larsen |

Nielsen kan nu spore seernes tv-vaner i realtid via et system, som analyserer billeder p skrmen. Systemet er ved at blive krt ind i 40 mio. Smart TV fra otte producenter, beretter Variety.

Baseret p Gracenote

Nielsen opkbte i 2016 selskabet Gracenote, der blandt andet tilbyder den programinformation, som du fr i tv-guiden p din tv-skrm. Igennem Gracenote-integrationen i Smart TV er Nielsen ved at indkre et system kaldet Grabix, som er baseret p ACR-teknologi (Automatic Content Recognition).

ACR fungerer ligesom en billedmotor og analyserer selve billedinformationen p skrmen. Teknologien kan derfor registrere, hvad du ser, uagtet kilden til tv-signalet. Det dkker over svel afspillere tilsluttet via HDMI samt private feriebilleder og videoer. S lnge tvet er forbundet til internettet, kan tv-vaner registreres.

Nielsen oplyser, at de kan indsamle data p tvrs af over 40 mio. Smart TV fra otte producenter. Ved lancering indsamles seerdata i 3 mio. Smart TV. Seerdata indsamles i realtid, s tv-stationer og andre aktrer, som har adgang til Nielsens statistik, kan se prcis, hvordan seerne reagerer p reklamepauser og lignende.


ACR har tidligere vret i vlten

ACR-teknologi har i flere omgange vret i skudlinjen. Den amerikanske tv-producent Vizio indgik forlig med myndighederne for at indsamle brugerdata via ACR uden seerens samtykke. Europa har ogs via GDPR indfrt strengere krav for dataindsamling, sledes at brugeren frst skal give samtykke og producenten tydeligt skal angive, hvilken type data, der indsamles.

Ls ogs: Guide: Undg at dit Smart TV overvger dig

Nielsen oplyser, at de sger samtykke fr de begynder at indsamle data via ACR og at brugerdata anonymiseres. Det str dog ikke klart, hvorvidt man begrnser funktionaliteten i tv-guiden, som trkker information fra Gracenote, hvis man afviser.

ACR bruges desuden til andre forml i Smart TV fra de fleste producenter. Platforme ssom Roku bruger ogs ACR.

Nielsen benytter herudover metoder ssom optagelse af lyd i stuen via smartphone apps. Ved at bruge telefonens mikrofon kan Nielsen genkende tv-serier fra bl.a. Netflix, som ikke nsker at dele data med tredjepart.

At benytte et Smart TV i dag, er ensbetydende med dataindsamling fra flere parter. Denne data bruges blandt andet til at mlrette reklamer p tvrs af platforme samt generel statistik.

- Kilde: Variety



Flere nyheder

WiSA

TCL slutter sig til WiSA der muliggr trdls TV-lyd

22 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
TV-databasen

TV-databasen: 2019 TV og forbedret sammenligning

21 Mar 2019 | Torben R, Rasmus L |
Waoo Streaming

Waoo introducerer 'streamingpakker' med rabat

21 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
TV2 Play

TV 2 Play runder 500.000 kunder, traditionelle TV2-kanaler mister udbredelse

21 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Nordisk Film Biograf

Biografturen er blevet dyrere men billetsalget ligger stabilt

20 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Walt Disney 2019

Disney ejer nu 21st Century Fox (og Avatar, The Simpsons, X-Men)

20 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Google Stadia

Google prsenterer Stadia spilstreaming-tjeneste til bl.a. Chromecast

19 Mar 2019 | Rasmus Larsen |
Our Planet

Netflix's storstilede 'Our Planet' med David Attenborough har premiere 5. april

19 Mar 2019 | Rasmus Larsen |