Nielsen er begyndt at indsamle seerdata p Smart TV

10 Apr 2018 | Rasmus Larsen |

Nielsen kan nu spore seernes tv-vaner i realtid via et system, som analyserer billeder p skrmen. Systemet er ved at blive krt ind i 40 mio. Smart TV fra otte producenter, beretter Variety.

Baseret p Gracenote

Nielsen opkbte i 2016 selskabet Gracenote, der blandt andet tilbyder den programinformation, som du fr i tv-guiden p din tv-skrm. Igennem Gracenote-integrationen i Smart TV er Nielsen ved at indkre et system kaldet Grabix, som er baseret p ACR-teknologi (Automatic Content Recognition).

ACR fungerer ligesom en billedmotor og analyserer selve billedinformationen p skrmen. Teknologien kan derfor registrere, hvad du ser, uagtet kilden til tv-signalet. Det dkker over svel afspillere tilsluttet via HDMI samt private feriebilleder og videoer. S lnge tvet er forbundet til internettet, kan tv-vaner registreres.

Nielsen oplyser, at de kan indsamle data p tvrs af over 40 mio. Smart TV fra otte producenter. Ved lancering indsamles seerdata i 3 mio. Smart TV. Seerdata indsamles i realtid, s tv-stationer og andre aktrer, som har adgang til Nielsens statistik, kan se prcis, hvordan seerne reagerer p reklamepauser og lignende.


ACR har tidligere vret i vlten

ACR-teknologi har i flere omgange vret i skudlinjen. Den amerikanske tv-producent Vizio indgik forlig med myndighederne for at indsamle brugerdata via ACR uden seerens samtykke. Europa har ogs via GDPR indfrt strengere krav for dataindsamling, sledes at brugeren frst skal give samtykke og producenten tydeligt skal angive, hvilken type data, der indsamles.

Ls ogs: Guide: Undg at dit Smart TV overvger dig

Nielsen oplyser, at de sger samtykke fr de begynder at indsamle data via ACR og at brugerdata anonymiseres. Det str dog ikke klart, hvorvidt man begrnser funktionaliteten i tv-guiden, som trkker information fra Gracenote, hvis man afviser.

ACR bruges desuden til andre forml i Smart TV fra de fleste producenter. Platforme ssom Roku bruger ogs ACR.

Nielsen benytter herudover metoder ssom optagelse af lyd i stuen via smartphone apps. Ved at bruge telefonens mikrofon kan Nielsen genkende tv-serier fra bl.a. Netflix, som ikke nsker at dele data med tredjepart.

At benytte et Smart TV i dag, er ensbetydende med dataindsamling fra flere parter. Denne data bruges blandt andet til at mlrette reklamer p tvrs af platforme samt generel statistik.

- Kilde: Variety



Flere nyheder

Smart TV

Hollandsk forbrugerrd advarer om forsvindende apps p Smart TV

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony AF9 OLED

Sony AF9 OLED kronet 'Kongen af TV' ved 2018 TV Shootout

25 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic EZ1000

Danskerne kber strre TV

24 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Sony OLED dimming

Sony svarer i sagen om OLED TVs lysdmper (plus mlinger)

24 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
TV-databasen

Flatpanels introducerer TV-databasen

21 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
WISA lyd

WiSA Ready er certificerings-program for TV, spilkonsoller mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Amazon Link Amp

Amazon lancerer tv-optager, Link, Amp, Sub, Input mm.

21 Sep 2018 | Rasmus Larsen |
Evolution Kit

Samsung lancerer nyt Evolution Kit efter forbrugerklagesager

20 Sep 2018 | Rasmus Larsen |