Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSmartphone-apps bruger lydgenkendelse til at spore dine tv-vaner - FlatpanelsDK

Smartphone-apps bruger lydgenkendelse til at spore dine tv-vaner

30 Jan 2018 | Rasmus Larsen |

Spil samt apps til sociale medier og beskedtjenester holder i stigende grad øje med, hvad du ser på tv-skærmen – selv når du ikke aktivt bruger telefonen. Det sker vha. tvivlsomme metoder, der involverer lydgenkendelse, skriver New York Times.

Ved hjælp af lydgenkendelse

Har du nogensinde tænkt over, hvorfor visse sociale medier lader til at vide lige lovligt meget om dig? En af forklaringerne kan være, at de krydser data indsamlet via lydgenkendelse og andre metoder.

Spil såsom ‘Pool 3D’, ‘Beer Pong: Trickshot’ og ‘Real Bowling Strike 10 Pin’ bruger særlig lydgenkendelsessoftware til at spionere på dine tv-vaner. Denne data sælges videre til annoncører med henblik på at vise målrettede reklamer.

- ”The apps use software from Alphonso, a start-up that collects TV-viewing data for advertisers. Using a smartphone’s microphone, Alphonso’s software can detail what people watch by identifying audio signals in TV ads and shows, sometimes even matching that information with the places people visit and the movies they see,” skriver New York Times. “The software can also detect sounds even when a phone is in a pocket if the apps are running in the background.”

New York Times har identificeret mere end 250 spil til Android, som sælges i Google Play og som bruger Alphonsos software. Omkring 1000 apps, der dækker over bl.a. spil til børn, beskedtjenester og sociale medier bruger softwaren fra Alphonso. Avisen hævder ydermere, at nogle af disse spil findes i Apples app-butik dog uden at specificere hvilke, der er tale om.

- “The consumer is opting in knowingly and can opt out any time,” udtaler Ashish Chordia, Alphonsos CEO til New York Times.

Selskabet, der blev grundlagt i 2013, afviser dog at sætte tal på, hvor mange brugere, de indsamler data på, af hensyn til konkurrenterne. De understreger, at apps ikke optager samtaler i stuen.

New York Times indskyder, at lignende metoder bruges til at registrere, hvad folk ser i biografen og udenfor hjemmet. Alphonsos software er bl.a. integreret i Shazam, der kræver adgang til telefonens mikrofon for at kunne fungere. Softwaren bruges også til at indsamle “troves of viewing data from companies like TiVo and directly from TVs and streaming devices through deals with manufacturers”. Den indsamlede data kobles sammen med IP-adresser, hævder NYT.


Vær agtsom

Nielsen, selskabet der indsamler brugerdata, bruger lignende lydgenkendelse til indsamle brugerdata om Netflix og andre streamingtjenester, da disse ikke frivilligt deler eller sælger denne.

Visse tv-platforme bruger ydermere en metode kaldet ACR (Automatic Content Recognition) til at anlysere selve videostrømmen på skærmen med henblik på at kunne vise anbefalinger og målrettede reklamer. Amerikanske Roku, der har software i bokse og Smart TV, er et af disse selskaber. LG, Samsung og amerikanske Vizio bruger ligeledes ACR til at indsamle brugerdata. Vizio indgik i 2017 forlig med myndighederne i USA i en sag om ulovlig indsamling af brugerdata.

Hvordan kan man forhindre dette? Det første skridt vil være at sørge for, at spil og apps ikke har adgang til at bruge mikrofonen på din smartphone eller tablet. ACR er sværere at komme udenom, men kan ofte fravælges i en af menuerne på tv-skærmen.

- Kilde: New York Times



Flere nyheder

Premiere: Ny dansk tv-serie fra Netflix handler om blodtørstige nisser

28 Nov 2021 |

Disney øger indholds-investering til over 200 mia. kroner i 2022

26 Nov 2021 |

Black Friday: Opdateret med Apple Store, Humac, B&O-butikker mm.

26 Nov 2021 |

Parknet hæver priserne på tv-pakker med op til 30 kr/md.

25 Nov 2021 |

DVB klar med første tuner-specifikation til kanaler i 8K UHD

25 Nov 2021 |