Året der gik på tv-markedet

29 Dec 2017 | Rasmus Larsen |

Året står på hæld og skal man gøre status over udviklingen på tv-markedet i 2017, så stjæler særligt én tendens overskrifterne. Kæden for tv-distribution er i opbrud og det ændrer fundamentalt branchen. I 2017 ramte det for alvor de danske tv-udbydere. OLED og HDR vinder også frem.

Overklippede kabler er et symptom


Danskere er begyndt at klippe kablet til tv-pakken. Efter i mange år at have afvist, at flow-tv er døende, kan tv-distributørerne ikke længere løbe fra realiteterne. Det har allerede givet en masse palaver, men forvent, at diskussionen bliver stadig mere politisk. De danske tv-distributører har ikke reageret tids nok, så nu håber de på, at politikerne vil spænde et sikkerhedsnet ud for dem.

Internettet sætter tv-signalet fri
Men overklippede tv-kabler er, ud over at være en metafor, blot et symptom på en langt større omvæltning.

Internettet har ramt hele indholds- og tv-branchen og det betyder, at kæden er i opbrud. Vi har i årtier haft distributionsnet, hvor en gatekeeper i bred forstand har kontrolleret adgang til både indhold og brugerflade/oplevelse. Det ændrer internettet på – ikke henover natten, men hurtigere end mange frygtede. Internettet sætter tv-signalet fri. Netflix vokser eksplosivt og Amazon følger efter. Snart melder Disney sig på banen. TV2 Play har vokseværk og DR siger, at streamingtjenesten DR TV fremover skal være ”hovedindgangen”.

Internettet vil ændre forretningsmodeller bl.a. ved at udviske udgivelses-vinduer. Mægtige kræfter arbejder på at få film hurtigere ud på formater til hjemmet, hvilket kan ramme biograferne. Hollywood er også parat til at omfavne internettet. 2017 gav os et glimt af, hvad det vil sige med lanceringen af 4K HDR-film i iTunes, hvilket har sat dagsordenen på markedet. Det sætter samtidig en tyk streg under, at seere i mange tilfælde nu kan nyde bedre billedkvalitet i stuen end i biografen - og bedre HDR-format via streaming end på skive.


Apple TV


Smart TV vs. platforme


Internettet vil herudover ændre på, hvem der styrer ”tv-oplevelsen” ved at sætte software-platforme i centrum. Det vil gøre ondt på de selskaber, som tror, at de stadig kan styre tv-oplevelsen ligesom i storhedstiden. Kan YouSee virkelig etablere en tv-platform i konkurrencen mod mægtige Apple, Amazon og Google? Kan de sejre i den kamp, som LG og Samsung er ved at tabe?

Tv-producenter øjnede for nogle år siden chancen til at tage styring over brugerfladen med ”Smart TV”. De undervurderede nok opgaven; mange forbrugere har i hvert fald afvist de forkølede forsøg på at opkoble tv-skærme.

Det ligner mere og mere fremtidens tv-platforme

2017 slår dette forhold fast med syvtommersøm. Det har åbnet døren på klem for softwaregiganterne, der helt uden at producere tv-skærme formår at klemme sig ind og styre tv-brugerflade og oplevelse. Apple med en tv-boks. Google, Amazon og Roku med bokse suppleret af en licensmodel. Det ligner mere og mere fremtidens tv-platforme.

Læs også: Usmart TV: Forsvindende apps og flygtige platforme

Betragter man udviklingen henover 2017, så er det da også påfaldende, hvor lidt udvikling der har været på ”Smart TV”. Producenterne nægter stadig at opdatere Smart TV fra år til år; noget som Flatpanels vil slå hårdere ned på i 2018. Når der udvikles ny tjenester og apps, så prioriteres Smart TV simpelthen ikke. Det bliver Apple tvOS og Google Chromecast derimod.


OLED TV


OLED vs. QLED


2017 blev også året, hvor forbrugere skulle forholde sig til en ny betegnelse for skærme. Anført af Samsung, er ”QLED” skærme blevet introduceret på markedet.

Men QLED er floppet - vel nok i endnu højere grad end de buede skærme, der kom forinden. Det er måske ikke så underligt for QLED er gammel vin på nye flasker. Det er konventionel LCD-teknologi.

Denne kamp vil i stigende grad udfolde sig i mellemsegmentet
Samsung vil, ikke overraskende, opponere og pege på, at de stadig er verdens største tv-producent. De vil hive tal frem fra de koreanske marked, der viser gode takter. De vil sige, at de har arbejdet målrettet på at forbedre brugeroplevelsen. Det hele er sandt, men uanset hvem vi taler med på denne eller den anden side af Atlanten, så er budskabet det samme. QLED kan ikke hamle op eller udfordre OLED, hverken på salgstal eller ydelse. Det er som bekendt en kamp i high-end-segmentet – hvor pengene tjenes – men i årene der kommer, vil denne kamp i stigende grad udfolde sig i mellemsegmentet.

På sin vis opsummerer lanceringen af QLED situationen, som verdens største tv-producent befinder sig i. Samsung forsøgte for år tilbage at producere OLED, men måtte opgive, hvorfor de har søsat både plan B og C. Hverken buede TV, SUHD eller QLED har vist sig succesfulde. QLED blev tilmed slået stort op som de bedste HDR-tv, men anmeldelser har vist, at de blot er middelmådige i disciplinen.

Tv-producenter lægger planer minimum 2 år frem i tiden, så 2018 vil fra Samsungs side også stå i QLEDs tegn. Rygtet vil vide, at det bliver med en ny teknisk opskrift, så det bliver spændende at se, om det kan ændre på situationen. OLED har brug for en stærk konkurrent for at sikre et sundt marked.


HDR


HDR vinder frem


HDR, eller High Dynamic Range, blev ikke introduceret i 2017, men henover året har formatet vundet betydeligt frem på hardware og indhold. Der er flere formater at forholde sig til og måske lidt overraskende har det proprietære Dolby Vision mest medvind. Samsung, Panasonic og 20th Century Fox har dannet en alliance, der skal promovere HDR10+ som et åbent alternativ.

Vi betragter her på Flatpanels HDR som et større fremskridt end 4K-opløsning. Vi er ved at nå en øvre grænse for opløsning, med mindre vores TV bliver markant større. HDR kan derimod forbedre enhver skærm fordi det udvider spændet af lys og farver. På den rigtige skærm kan HDR se helt fantastisk ud.

Alle de store spillere, herunder Amazon og Netflix, lægger kræfter bag HDR. UHD Blu-ray blev så småt skudt i gang i 2016 og 2017 meldte Disney sig på banen. I 2017 fik vi også de første skiveudgivelser i Dolby Vision. Apples lancering af 4K HDR i iTunes overskygger dog det meste. Dolby kan samtidig klappe i hænderne for langt størstedelen af HDR-film i iTunes-kataloget tilbydes i Dolby Vision – langt flere end på UHD Blu-ray.

Også på spilkonsoller har HDR fået sit gennembrud
Også på spilkonsoller har HDR fået sit gennembrud. Sony og Microsoft sælger nu udelukkende HDR-kompatible spilkonsoller og udviklerne har omfavnet formatet. Igennem mange år har PC’en repræsenteret det ypperligste indenfor spil, men hvis du ikke spiller dine spil i HDR på et godt HDR-tv, så snyder du dig selv. HDR betyder, at spilkonsoller på visuel kvalitet har overhalet PC’en – i hvert fald for en stund.

Om HDR fik sit definitive gennembrud i 2017, kommer nok an på ens målestok, men HDR fik helt afgjort sit gennembrud i film- og spilbranchen. Som nævnt tidligere, er det heller ikke uden betydning, at man nu kan opleve film i bedre billedkvalitet hjemme i stuen end i biografen.

Vil du investere i en tv-skærm til fremtiden, så kommer du simpelthen ikke udenom HDR. Her kan du få overblik over de bedste HDR-tv.


Flatpanels i 2017


Afslutningsvis er det måske værd kort at komme ind på sagernes tilstand hos Flatpanels. Få andre medier fokuserer dybdegående på tv-markedet på trods af, at folk i den vestlige verden bruger langt mere tid foran tv-skærmen end PC, tablet og smartphone tilsammen.

Flatpanels-netværket har besøgsmæssigt haft sit bedste år nogensinde. Det kunne vi for så vidt skrive hvert år, så vi vil hellere hive nogle tal frem. Hver måned besøger mere end 450.000 unikke personer danske FlatpanelsDK og engelske FlatpanelsHD. Det tal dækker udelukkende over vores hjemmesider.

Vi når herudover læsere og seere igennem andre kanaler. På YouTube er vores videoer set over 5 mio. gange og vi publicerer i Apple News til amerikanere og briter. Vi er også til stede på Facebook og twitter, og sender et nyhedsbrev ud 2-3 gange ugentligt. Vil du have det hele med, så følg os.

Vi ses i 2018!



Flere nyheder

Philips Bowers and Wilkins

Philips og B&W indgår samarbejde om tv-lyd

19 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Lionel Messi i HDR

HD-skærme kan ikke vise VM-holdenes flag og farver korrekt

18 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Pioneer LX500

Pioneer afslører sin første UHD Blu-ray-afspiller

18 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Elgiganten Aarhus

Elgiganten genåbner Aarhus-butik med "ekstraordinære køtilbud"

15 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
LG B7 OLED

Pricerunner: Danskerne søgte efter 55-65" TV samt OLED op til VM

15 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Bundesliga

TV3 & Viaplay skal vise til Bundesliga, Ligue 1, Æredivision m.fl.

15 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
TV2 Play Android TV

TV2 Play klar på Android TV

14 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic Plex

Plex klar på Panasonic TV

14 Jun 2018 | Rasmus Larsen |