Hisense køber Toshiba TV

15 Nov 2017 | Rasmus Larsen |

Kinesiske Hisense har købt japanske Toshibas TV-forretning for ca. 840 mio. kroner. Toshiba har kæmpet med at holde hovedet oven vande, mens Hisense drømmer om at blive en global spiller på tv-markedet.

Hisense TV solgt som Toshiba

Hisense har købt en andel på 95% af Toshiba Visual Solutions, som omfatter tv-produktion, brand, forskning og udvikling, patent/varemærke-portefølje og drift. Salgprisen er ca. 840 mio. kroner og Toshiba beholder en andel på 5%. Afdelingen har omkring 700 ansatte.

Som del af aftalen får Hisense rettighederne til at benytte Toshiba-logoet på tv-skærme “for en periode på 40 år for partnere under Visual Solution i Europa, Sydøstasien og andre markedet”, sagde selskabet.

- “As the Official Television Sponsor of the FIFA World Cup Russia 2018, Hisense is poised to continue to expand and implement its global brand vision and strategy. With the benefit of this acquisition, Hisense will develop and enlarge its international strategy of TV business in R&D, branding and marketing by operating under multiple brands. The cooperation between Hisense and Toshiba will drive changes to the new picture of TV business.”

Toshiba er et japanske selskab med en traditionsrig historie, der strækker sig over 142 år. I de seneste år har selskabet dog kæmpet med at få sorte tal på bundlinjen og er ikke længere en stærk aktør på tv-markedet, med undtagelse af hjemmemarkedet i Japan. Selskabet forsøger også at frasælge andre afdelinger.

I meddelelsen inkluderede Hisense følgende kort.


Hisense TV


Hisense er den største kinesiske tv-producent og har været førende på hjemmemarkedet i 13 år i træk. Selskabet har også rettighederne til at sælge tv-skærme under Sharp-logoet i USA, men Foxconn, som har opkøbt Sharp, ønsker ikke at forlænge licensaftalen, når den udløber om 2 år. Toshiba har pt. solgt rettighederne til at bruge tv-logoet til Compal i USA og Vestel i Europa. Det står ikke klart, hvad der sker med de eksisterende aftaler efter overtagelsen.

Hisense har længe forsøgt at slå igennem på den internationale scene og selskabet mener åbenlyst, at mere etablerede tv-mærker kan hjælpe dem med at opfylde drømmen. Handlen forventes lukket i februar 2018.

- Kilde: Hisense



Flere nyheder

LG C8 OLED

LGs nye 77" OLED koster det halve af sidste års modeller

18 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
BeoVision 11

B&O-designikon udgår med BeoVision 14

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Roku Wireless TV Speakers

Roku lancerer trådløse TV-højttalere baseret på dansk teknologi

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
HDTVTest 2018 TV Shootout

Vindere af HDTVTests 2018 TV Shootout fundet

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF70

Sony frigiver værktøj til at redigere TV-kanalliste fra en PC

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Bang Olufsen

B&O Play mærket udfases og bliver til Bang & Olufsen

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Tv-kanaler

10 procent af danskerne ser over 7 timers tv dagligt

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
The Crown

Netflix overgår HBO i Emmy-nomineringer efter 17 års dominans

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |