Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonYouTube: 100 mio. timers video streames dagligt til TV-skærme - FlatpanelsDK

YouTube: 100 mio. timers video streames dagligt til TV-skærme

06 Nov 2017 | Rasmus Larsen |

YouTube streames i stigende grad på husets største skærm, der nu står for 10% af aktiviteten målt i minutter. Selskabet investerer sideløbende i indholdsproduktioner i tv-format.

YouTube på den store skærm

YouTube startede sit liv i PC-browseren og er sidenhen vokset eksplosivt i takt med, at folk har fået en internet-opkoblet skærm i lommen. I perioden har branchen bl.a. talt om ”mobilenheder som fremtidens TV” – en idé der giver associationer 90’ernes idé om PC’en som husets mediecenter.

Giver man seeren valget, viser det sig imidlertid, at vedkommende stadig ofte foretrækker tv-skærmen – selv når det handler om YouTubes formater.

“YouTube continues to see phenomenal growth.”
Der streames dagligt 100 mio. timers video fra YouTube på tv-skærme (inklusiv tv-bokse og konsoller). Det er en stigning på 70% ift. sidste år, bekræftede Google ved fremlæggelse af sit kvartalsregnskab. YouTube fortalte tidligere på året, at de har rundet en milepæl på 1 mia. timers video dagligt på tværs af alle enheder, hvilket betyder, at tv-skærme udgør ca. 10%.

- “YouTube continues to see phenomenal growth,” sagde Sundar Pichai, Google CEO ved seneste regnskabsfremlæggelse.

Til sammenligning streamer kunder hos Netflix over 125 mio. timers video dagligt (per juni 2017). Tallet dækker over alle enheder, som opkobler til Netflix.

Google har gjort sit for, at seere får en god YouTube-oplevelse på tv-skærmen med bl.a. apps til mange populære tv-platforme og billedkvalitet i op til 4K HDR – og endda 8K via PC’en. Selskabet har i udvalgte regioner lanceret YouTube Kids og lancerede for nylig YouTube TV, som er en tv-tjeneste med tv-kanaler, der streames via internettet. YouTube TV indgår ikke i tallene ovenfor.


YouTube i 4K


Næste skridt er originalt indhold

YouTube har allerede samarbejdet med nogle af de mest profilerede udgivere på platformen om at skabe videoproduktioner i mere klassiske formater.

Næste skridt bliver indhold produceret i samarbejde med produktionsselskaber. YouTube bekræftede senest, at de har købt rettighederne til sci-fi serien ’Origin’, som skal produceres af Left Bank Pictures, der bl.a. står bag ’The Crown’ på Netflix. Den får premiere på abonnementstjenesten YouTube Red, som endnu ikke er lanceret i Danmark.

Det er produktioner skabt til hjemmets største skærm, selvom indholdet naturligvis også kan streames på alle andre platforme. Med strategien og en pengepose i hånden byder YouTube nu på nogle af de samme produktioner, som bl.a. Amazon, Netflix og HBO byder på.

Over de seneste 5 år har bl.a. Amazon, Apple, Facebook, Google og Netflix søsat produktion af originalt indhold. Tilsammen spenderer de over 100 mia. kroner årligt.

Internettet og streamingteknologi har sat tv-signalet fri og i disse år forbindes tv-skærme i stigende omfang til internettet, enten via indbyggede apps eller løsninger såsom Apple TV og Chromecast. YouTube har sigtet rettet mod tv-skærmen for det står klart, at potentialet er stort.



Flere nyheder

Amazon bruger-profiler

Amazon Video klar med bruger-profiler & Windows 10 app

08 Jul 2020 | Rasmus Larsen |
UHD Blu-ray

Oversigt: Film på UHD Blu-ray

07 Jul 2020 | Flatpanels |
YouTv

YouTv: Ny tv- og streaming-tjeneste fra YouSee

07 Jul 2020 | Rasmus Larsen |
Xiaomi OLED TV

Første OLED TV fra Xiaomi har HDMI 2.1 & 9 højttalere

07 Jul 2020 | Rasmus Larsen |
iTunes 4K HDR

iTunes-oversigt: Nu med ægte/falsk 4K, filtre, IMDb-karakterer mm.

06 Jul 2020 | Flatpanels |
James Bond

5 dage med fokus på film

06 Jul 2020 | Rasmus Larsen |
Sony XH90

Sony lancerer med XH90 sine første 4K TV med HDMI 2.1

03 Jul 2020 | Rasmus Larsen |
TV2 Play hos YouSee

TV2 Play indgår nu i YouSees 'bland selv'

03 Jul 2020 | Rasmus Larsen |