YouTube: 100 mio. timers video streames dagligt til TV-skærme

06 Nov 2017 | Rasmus Larsen |

YouTube streames i stigende grad på husets største skærm, der nu står for 10% af aktiviteten målt i minutter. Selskabet investerer sideløbende i indholdsproduktioner i tv-format.

YouTube på den store skærm

YouTube startede sit liv i PC-browseren og er sidenhen vokset eksplosivt i takt med, at folk har fået en internet-opkoblet skærm i lommen. I perioden har branchen bl.a. talt om ”mobilenheder som fremtidens TV” – en idé der giver associationer 90’ernes idé om PC’en som husets mediecenter.

Giver man seeren valget, viser det sig imidlertid, at vedkommende stadig ofte foretrækker tv-skærmen – selv når det handler om YouTubes formater.

“YouTube continues to see phenomenal growth.”
Der streames dagligt 100 mio. timers video fra YouTube på tv-skærme (inklusiv tv-bokse og konsoller). Det er en stigning på 70% ift. sidste år, bekræftede Google ved fremlæggelse af sit kvartalsregnskab. YouTube fortalte tidligere på året, at de har rundet en milepæl på 1 mia. timers video dagligt på tværs af alle enheder, hvilket betyder, at tv-skærme udgør ca. 10%.

- “YouTube continues to see phenomenal growth,” sagde Sundar Pichai, Google CEO ved seneste regnskabsfremlæggelse.

Til sammenligning streamer kunder hos Netflix over 125 mio. timers video dagligt (per juni 2017). Tallet dækker over alle enheder, som opkobler til Netflix.

Google har gjort sit for, at seere får en god YouTube-oplevelse på tv-skærmen med bl.a. apps til mange populære tv-platforme og billedkvalitet i op til 4K HDR – og endda 8K via PC’en. Selskabet har i udvalgte regioner lanceret YouTube Kids og lancerede for nylig YouTube TV, som er en tv-tjeneste med tv-kanaler, der streames via internettet. YouTube TV indgår ikke i tallene ovenfor.


YouTube i 4K


Næste skridt er originalt indhold

YouTube har allerede samarbejdet med nogle af de mest profilerede udgivere på platformen om at skabe videoproduktioner i mere klassiske formater.

Næste skridt bliver indhold produceret i samarbejde med produktionsselskaber. YouTube bekræftede senest, at de har købt rettighederne til sci-fi serien ’Origin’, som skal produceres af Left Bank Pictures, der bl.a. står bag ’The Crown’ på Netflix. Den får premiere på abonnementstjenesten YouTube Red, som endnu ikke er lanceret i Danmark.

Det er produktioner skabt til hjemmets største skærm, selvom indholdet naturligvis også kan streames på alle andre platforme. Med strategien og en pengepose i hånden byder YouTube nu på nogle af de samme produktioner, som bl.a. Amazon, Netflix og HBO byder på.

Over de seneste 5 år har bl.a. Amazon, Apple, Facebook, Google og Netflix søsat produktion af originalt indhold. Tilsammen spenderer de over 100 mia. kroner årligt.

Internettet og streamingteknologi har sat tv-signalet fri og i disse år forbindes tv-skærme i stigende omfang til internettet, enten via indbyggede apps eller løsninger såsom Apple TV og Chromecast. YouTube har sigtet rettet mod tv-skærmen for det står klart, at potentialet er stort.



Flere nyheder

Dolby Atmos

Apple iTunes tilføjer første Dolby Atmos-film

25 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Google Assistant

Opdateret: Sony starter udrulning af Google Assistant på Android TV

21 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Philips DUET OLED

Philips 'DUET' er et OLED-tv med unik lydløsning

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Philips OLED903

Philips OLED903 afsløret af iF Design Award før tid

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
microLED

LG ansøger om varemærker på 'True µLED', 'QµLED' og 'MμLED'

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
HDR10+ Plus

Alle tv-producenter kan nu ansøge om HDR10+ certificering

21 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Fodbold-VM 2018

VM-fodbold i 4K HDR imponerer og sætter spot på udfordringer

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung Q8DN

Samsung vil introducere bagbelyste Q8-modeller i Europa

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |