DR sstter licenskampagne til de unge midt i et stormvejr

24 Oct 2017 | Rasmus Larsen |

De unge fravlger i stigende grad DR, hvorfor public service-udbyderen nu sstter en licenskampagne henvendt denne gruppe. Kampagnen kommer midt i et stormvejr om ulovligt opkrvet moms p licens og slv digitalisering.

Licenskampagne skal skabe debat

Licenskampagnen finansieres af de danskere, som har betalt medielicens, for at f de danskere, der ikke har betalt, til at melde sig ind. Det vurderes, at 99% af den voksne, danske befolkning er licenspligtig, men srligt unge undlader alts alligevel at melde sig til.

- Selv om ni ud af 10 unge bruger DRs tilbud hver uge, er der desvrre mange af dem, der oplever, at de ikke rigtig fr noget for licensen, ligesom de heller ikke tnker over, hvad public service er og vrdien af det. Unge mellem 18 og 29 r skiller sig ud som den aldersgruppe, hvor markant frrest er tilmeldt medielicensen, siger Maria Rrbye Rnn, Generaldirektr.

DR mener, at oplysning ikke er tilstrkkeligt. Der skal skabes debat. Til opgaven har de lavet 9 korte videoer, hvor bl.a. Viktor Axelsen, Simon Kvamm og Magnus Millang taler om om deres holdning til licensen enten i serise eller userise toner. DR hber p, at disse videoer kan florere p sociale medier.



Slut med slogan i slv digital overgang

Med den nye kampagne dropper DR samtidig sloganet licens er noget, vi giver til hinanden, som har fokuseret p det solidariske princip. Der skal nu fokuseres p den samfundsmssige vrdi.

Fra Viktor Axelsen lyder en kritik, som giver genlyd hos mange unge. Den kritik gr p, at DR er opbygget om tv-kanaler - eller en broadcast-tankegang, som branchen selv formulerer det. Det er en model, som har fundament i den analoge tv-alder.

- For det frste kunne jeg godt tnke mig, at programmerne ikke forsvandt. Jeg ved ikke, hvor lang tid de ligger p DR TV, men jeg ved, at de forsvinder p et tidspunkt. Der ligger de alts for evigt p Netflix, skulle jeg til at sige, lyder det fra Viktor Axelsen.

Programmer p DR TV gres typisk tilgngelige til streaming i 8 eller 30 dage. DRs direktion har annonceret et opgr med kanal-fundamentet, men alligevel sendes indhold til brn og unge stadig fortrinsvis via tv-kanaler og DR TV spiller andenviolen og fr typisk frst indholdet lagt op efter det har vret sendt p en DR-kanal.

Det er ikke den verden, som nutidens unge navigerer i og det ndrer en licenskampagne nppe p. Kampagnen skal kre p de sociale medier, siden hvaderpublicservice.dk,bannerannoncer p dr.dk samt tv- og radio-spot. Der skal ogs uddeles flyers p uddannelsessteder.

Med kampagnen forsger DR at stte tonen i en dialog, der i stigende grad hlder mod at reducere public-service-budgettet, samtidig med, at der er faldet dom ved EU-domstolen, der gr DR til omdrejningspunkt i en sag om ulovligt opkrvet moms p licensen. Den nye medieaftale og public service-kontrakt skal forhandles p plads nste r og vre klar fra 2019.





Flere nyheder

LG C8 OLED

LGs nye 77" OLED koster det halve af sidste rs modeller

18 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
BeoVision 11

B&O-designikon udgr med BeoVision 14

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Roku Wireless TV Speakers

Roku lancerer trdlse TV-hjttalere baseret p dansk teknologi

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
HDTVTest 2018 TV Shootout

Vindere af HDTVTests 2018 TV Shootout fundet

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF70

Sony frigiver vrktj til at redigere TV-kanalliste fra en PC

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Bang Olufsen

B&O Play mrket udfases og bliver til Bang & Olufsen

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Tv-kanaler

10 procent af danskerne ser over 7 timers tv dagligt

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
The Crown

Netflix overgr HBO i Emmy-nomineringer efter 17 rs dominans

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |