Branchetal for 2017: Danskerne køber færre, men større og dyrere TV

07 Sep 2017 | Rasmus Larsen |

Der købes færre tv-skærme end sidste år, men til gengæld køber danskerne i stigende grad større og dyrere skærme. Ultra HD udgør nu over halvdelen af markedet og OLED har bidt sig fast i toppen.

Nedgang for TV under 40”

Salget af tv-skærme i Danmark har igennem flere år været stabilt. Sidste år blev det holdt oppe af bl.a. YouSees lukning af det analoge signal. I år ligger styksalget dog ca. 35% lavere end niveauet sidste år – eller 26% målt i omsætning.

Nedgangen i salget ”er primært sket inden for de mindre skærmstørrelser, dvs. under 40 tommer”, viser branchetal fra GfK, som blev præsenteret på IFA-messen. Disse små skærme udgør cirka 30% af markedet.

Branchen oplever derimod stigende efterspørgsel på store t-vskærme med seneste teknologi såsom 4K Ultra HD-opløsning og OLED-skærmteknologi.

- ”I årets syv første måneder udgjorde 4K-skærme 56 pct. af det hjemlige salg målt i styk. Det er en fremgang på 22 procentpoint i forhold til 2016 og tre gange andelen i 2015. Målt i kroner og øre fylder 4K-skærmene endnu mere, idet de udgør ikke mindre end 78 pct. af det samlede marked for fladskærme herhjemme,” lyder det.


LG 2017 OLED


OLED-segment vokser

LCD udgør stadig 98% af tv-salget i Danmark, men OLED-segmentet æder sig ind fra toppen. Salget af OLED-tv ligger foreløbigt 200% over niveauet fra 2016 på trods af de stadig relativt høje priser. Det er LG, som er ledende indenfor OLED.

- ”OLED-skærmene har i dag en markedsandel på ca. syv pct. af omsætningen herhjemme, men vi forventer, at vi når op på omkring ti pct. i fjerde kvartal i år. LGs primære marked er premium-segmentet; det er det eneste segment, der i øjeblikket vokser på det nordiske marked,” siger Erik Åhsgren, LGs nordiske markedschef.

Fordelingen imellem tommeformater, blev ikke oplyst ikke i denne omgang, men FlatpanelsDK har ved tidligere lejlighed fået oplyst, at 65 tommer segmentet er begyndt at røre på sig. GfK-tallene peger da også på, at 55” og derover nu står for knap 30% af markedet målt i antal og over halvdelen af markedet målt i omsætning.

Branchen peger på, at Black Friday d. 24. november muligvis kan rykke på totalsalget for 2017, så det kommer til at ligge tættere på 2016.



Flere nyheder

Philips DUET OLED

Philips 'DUET' er et OLED-tv med unik lydløsning

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Philips OLED903

Philips OLED903 afsløret af iF Design Award før tid

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
microLED

LG ansøger om varemærker på 'True µLED', 'QµLED' og 'MμLED'

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
HDR10+ Plus

Alle tv-producenter kan nu ansøge om HDR10+ certificering

21 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Google Assistant

Sony har startet udrulning af Google Assistant på Android TV i Europa

21 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Fodbold-VM 2018

VM-fodbold i 4K HDR imponerer og sætter spot på udfordringer

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung Q8DN

Samsung vil introducere bagbelyste Q8-modeller i Europa

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
LG SK10Y Atmos soundbar

LG lancerer nye soundbarer - 3 med Dolby Atmos

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |