Netflix vil bruge over 40 mia. kroner på indhold i 2018

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |

Netflix vil spendere ikke mindre end 7 mia. dollars (44,3 mia. kroner) på indhold næste år, hvilket er en stigning fra 6 mia. sidste år og 5 mia. i 2016. Chefen for indhold forventer, at ‘Bright’ med Will Smith vil blive et “afgørende øjeblik for filmsatsningen”, lyder det i et interview med Variety.

”Afgørende øjeblik for filmsatsningen”

Med mere end 104 mio. abonnenter på tværs af 190 lande, fortsætter Netflix med at investere i et globalt marked, som i disse dage fundamentalt ændres af streaming-teknologi. Investeringerne i tv-serier er på få år blevet udvidet til også at omfatte andre genrer, senest Hollywood-film.

Har Netflix’ Ted Sarandos reddet (eller ruineret) Hollywood?, spørger Variety. Selskabet har utvivlsomt ændret tv-industrien med sine globale udgivelser af fulde sæsoner, men de er kun lige begyndt at involvere sig i filmbranchen. Sarandos vil næste år spendere 7 mia. dollars på indhold for at realisere ambitionerner.

- “The vast majority is still licensed content,” sagde Ted Sarandos til Variety. “We’re still a couple years from seeing it go 50-50.”

Læs også: Netflix hæver prisen med 10 kr/md.

Så svimlende beløb er tilsyneladende påkrævet for at blive ved med at udgive indhold i en lind strøm og for at kunne hæve filmbudgettet. Selskabet har allerede udgivet film som ‘Beasts of No Nation’ og ‘Okja’, og vender nu blikket mod kommende udgivelser som ’The Meyerowitz Stories’ og ‘Bright’ med Will Smith i hovedrollen.

- “I don’t want to set expectations too crazy, but I think [Bright] is going to be more of a defining moment for the film initiative. It’s undeniably a Saturday-night blockbuster.”


Bright


Fire “must-see” film årligt

Sarandos har som mål at udgive op til fire “must-see” film årligt; titler som kan trække samme mængde opmærksomhed som biografudgivelser såsom ’Wonder Woman’.

Der skal desuden investeres mere i lokalt indhold. Netflix har i år 17 lokalt-producerede tv-serier, med første danske produktion undervejs. Det tal vil vokse til 70-100 over ”næste par år”.

Læs også: Netflix skyder sin storstilede filmsatsning i gang

Indholdsbossen kommenterede også på Amazons filmstrategi, som han ikke mener, er en konkurrent til Netflix’s model, idet Amazon følger den klassiske biografmodel. Han tilføjer, at han ikke forstår, hvorfor de holder fast i en model, som synes ”mere og mere afkoblet fra, hvad befolkningen vil have”.

På trods af en betydelig gældsbyrde på 4,8 mia. dollars i lån samt indholdsforpligtelser for 15,7 mia. over de kommende år, bliver Netflix tilsyneladende ved med at hæve budgettet med ca. 1 mia. dollars hvert år. Selskabet nyder eksplosiv vækst, så de gør tydeligvis et eller andet rigtigt. Så har Netflix reddet eller ruineret Hollywood? Det fulde interview kan læses på Variety.

- Kilde: Variety



Flere nyheder

Superliga

Superliga fortsætter på Viasat/Viaplay & Discovery - ugentlig kamp i 4K

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
LG NanoCell 2019

LG lancerer nye "NanoCell" LCD TV med HDMI 2.1

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
tvOS 13

Apple TV får picture-in-picture funktion

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung Tizen Smart TV

Samsung: Vigtigt ofte at køre antivirus på dit Samsung TV

17 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple ønsker angiveligt at lave film med Oscar-potentiale

17 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Billigste tv-pakke

Guide: Den billigste tv-pakke (2019) - opdateret

14 Jun 2019 | Flatpanels |

Nyt DRTV får tv-kanaler på Smart TV, kan udvides til set-top-bokse

14 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
UEFA.tv

UEFA.tv lanceret som gratis streamingtjeneste

14 Jun 2019 | Rasmus Larsen |