Disney trkker film fra Netflix for at lancere global streamingtjeneste

09 Aug 2017 | Rasmus Larsen |

Netflix har i USA haft eksklusivitet p nye film fra Disney og Pixar, men den aftale ophrer i 2019. Disney vil lancere egen streamingtjeneste, som skal tilbyde hele kataloget. Den lanceres frst i USA og senere globalt.

Streamingtjeneste fra Disney

Disney og Netflix underskrev i 2012 en historisk aftale om at gre Netflix til eksklusiv partner. Aftalen trdte i kraft i september 2016, hvor Netflix i USA kunne begynde at tilbyde film fra Disney, Pixar, Marvel og Lucasfilm. Mindre end 1 r efter har Disney dog valgt at afslutte samarbejdet.

Nyheden blev annonceret da selskabet fremlagde regnskab. Netflix bekrfter, at de vil fjerne samtlige Disney og Pixar-film fra det amerikanske katalog i 2019. Tv-serier fra Marvel vil fortsat vre tilgngelige p Netflix.

Disney vil i stedet lancere egen streamingtjeneste i 2019. Frst i USA og derefter globalt. Bob Iger, direktr, sagde, at tjenesten vil tilbyde samtlige film, herunder kommende titler som Toy Story 4, Frozen 2 og The Lion King.

Der skal foretages betydelige investeringer med ml om at tilbyde eksklusive film og tv-serier p platformen.


Toy Story


Investerer milliarder i teknisk platform

Herudover vil Disney, der ejer EPSN, lancere en rendyrket sportstjeneste i USA under ESPN-fanen. Streamingtjenesten vil tilbyde sport fra ligaer ssom MLB, NHL, MLS og Grand Slam.

For at realisere de nye tjenester har Disney investeret yderligere $1.58 mia. dollars i selskabet BAM Tech, der har bygget en teknisk streamingplatform. Investeringen giver Disney en majoritetsandel efter de i 2016 kbte en andel p 33%.

- "This represents a big strategic shift for the company," ld det fra Bob Iger overfor CNBC.

Satsningen reprsenterer en ny strategisk retning for Disney. Ved at skre mellemmanden vk, vil Disney fremover skulle konkurrere direkte med bl.a. sin forhenvrende partner Netflix.

- This acquisition and the launch of our direct-to-consumer services mark an entirely new growth strategy for the Company, one that takes advantage of the incredible opportunity that changing technology provides us to leverage the strength of our great brands. tilfjede han.

- Kilde: CNBC, Disney



Flere nyheder

Philips DUET OLED

Philips 'DUET' er et OLED-tv med unik lydlsning

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Philips OLED903

Philips OLED903 afslret af iF Design Award fr tid

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
microLED

LG ansger om varemrker p 'True LED', 'QLED' og 'MμLED'

22 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
HDR10+ Plus

Alle tv-producenter kan nu ansge om HDR10+ certificering

21 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Google Assistant

Sony har startet udrulning af Google Assistant p Android TV i Europa

21 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Fodbold-VM 2018

VM-fodbold i 4K HDR imponerer og stter spot p udfordringer

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung Q8DN

Samsung vil introducere bagbelyste Q8-modeller i Europa

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
LG SK10Y Atmos soundbar

LG lancerer nye soundbarer - 3 med Dolby Atmos

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |