LG investerer milliarder i 10.5-gen fabrik til produktion af større OLED-tv

26 Jul 2017 | Rasmus Larsen |

LG.Display har besluttet at investere adskillige milliarder dollars i verdens mest avancerede produktion af OLED-tv. Den såkaldte 10.5-generations fabrik kan bl.a. producere endnu større OLED-tv. Selskabet har også besluttet at bygge sin første fabrik til produktion af den nye organiske skærmteknologi i Kina.

Verdens mest avancerede

Samsung bygger angiveligt verdens største fabrik til produktion af OLED for at kunne forsyne Apple med skærme til fremtidige iPhones, men LG.Displays kommende fabrik er verdens mest avancerede.

Den vil operere såkaldte 10.5-generations modersubstrater, hvorfra mindre paneler kan udskærres. Dette vil gøre LG i stand til at producere 80-100” og potentielt endnu større OLED-tv, afhængigt af hvordan kapaciteten allokeres.

- “The size of mother glass produced in 10.5th generation production lines is 1.8 times larger than that in 8th generation production lines, and the industrial standardization of extra-large size displays has not yet been set. Therefore, LG Display is moving prudently on its new OLED production line,” lød det fra selskabet ved fremlæggelsen af kvartalsregnskabet.

LG.Display producerer i dag OLED-tv på en 8-generations fabrik, hvilket gør dem i stand til at producere op til 77” TV. Selskabet kommenterede ikke på tidsplanen, men koreanske medier mener at vide, at fabrikken åbner i løbet af 2018.


 Substrater til skærme


Dette blev besluttet på et bestyrelsesmøde i går den 25. juli, annoncerede selskabet. LG.Display vil indledningsvis investere KRW2.8 billioner ($2.5 mia. USD) i 10.5-gen produktionslinjen, som skal placeres i den kommende ’P10’ fabrik i Paju, Sydkorea. Yderligere investeringer kræves, lød det.

Herudover vil LG.Display investere i en ny 6-gen produktionslinje til bøjelige OLED-paneler, som vil næsten fordoble produktionskapaciteten. Når den er operationel vil LG.Display kunne producere 120 millioner 6” skærme til smartphones årligt. Rygtet vil vide, at Apple er involveret, men ingen af selskaberne har kommenteret offentligt på sagen.


Bøjelig LG OLED


Første koreanske OLED-fabrik i Kina

Ud over at bygge fabrikker i hjemlandet, vil det sydkoreanske selskab for første gang – og for første gang for noget sydkoreansk selskab – etablere produktion af OLED i Kina.

Denne 8.5-generations fabrik skal producere store OLED-tv i Guangzhou, Kina. Det vil blive et joint-venture med et ikke-afsløret kinesisk selskab, hvor LG.Display vil eje 70% og investere KRW2.6 billioner ($2.3 mia. USD). Beslutningen er motiveret af ønsket om at komme tættere på det kinesiske tv-marked, som i dag er verdens største.

Disse nye investeringer kommer ovenpå tidligere annoncerede investeringer, hvilket betyder, at LG.Display vil investere samlet KRW15 billioner (13.4 mia. USD) i produktionskapacitet til OLED frem mod 2020. Selskabet har tidligere sagt, at de vil øremærke størstedelen af investeringspuljen til den nye type organiske skærme, samtidig med, at investeringer i LCD nedprioriteres. Det tilføjes, at “Wallpaper OLED og Crystal Sound OLED (CSO) vokser i popularitet på de globale markeder”. Sidstnævnte er indtil videre kun tilgængeligt i Sonys A1 OLED-model.

- “We’re clearly seeing the possibilities the OLED business offers, not only in the global TV segment, but also in the smartphone and automotive markets,” sagde Dr. Sang-Beom Han, CEO for LG Display. “We plan to actively respond to customers’ demands by expanding OLED capacity in a timely manner and developing diversified flexible displays that are fit for various applications.”

- Kilde: LG.Display



Flere nyheder

BeoVision 11

B&O-designikon udgår med BeoVision 14

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Roku Wireless TV Speakers

Roku lancerer trådløse TV-højttalere baseret på dansk teknologi

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
HDTVTest 2018 TV Shootout

Vindere af HDTVTests 2018 TV Shootout fundet

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF70

Sony frigiver værktøj til at redigere TV-kanalliste fra en PC

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Bang Olufsen

B&O Play mærket udfases og bliver til Bang & Olufsen

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Tv-kanaler

10 procent af danskerne ser over 7 timers tv dagligt

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
The Crown

Netflix overgår HBO i Emmy-nomineringer efter 17 års dominans

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Beoplay V1

Beoplay udgør nu knap halvdelen af B&O omsætning - TV faldet til 1/4

12 Jul 2018 | Rasmus Larsen |