Telia TV har slukket for Discovery, Kanal 4, 5, 6’eren, 9 m.fl.

08 Jun 2017 | Rasmus Larsen |

Kunder hos Telia TV er vågnet op til sort skærm på 12 Discovery-kanaler fordi der er gået hårdknude i forhandlingerne. Telia beskylder Discovery for at kræve en “markant prisstigning samt begrænse fleksibilitet”.

Opdateret kl. 07:31: Udtalelse fra Discovery er tilføjet i artiklen.

Forhandlinger er gået i hårdknude

Slukningen af kanalerne blev varslet af Telia TV i går, blot en dag før kanalerne gik i sort. Telia oplyser her til morgen overfor FlatpanelsDK, at man ikke er nået til enighed med Discovery inden midnat, men at partnerne arbejder på en løsning.

- “For Telia er kundeoplevelsen det vigtigste. Derfor er det her også en rigtig ærgerlig situation. Men vi kan ikke acceptere, at vores tv-kunder i Danmark bliver stillet så meget ringere, fordi man forsøger at tvinge en stor europæisk aftale ned over os og vores kunder. Det er en kamp, vi er nødt til at tage på vegne af vores kunder,” sagde privatkunde direktør i Telia, Christoph Nørgaard.

Det gælder i alt 12 tv-kanaler fra Discovery:
Kanal 4 – Kanal 5 – 6’eren – Canal 9 – Eurosport 1 – Eurosport 2 – Discovery – Discovery World – Discovery ID – Discovery Science – Animal Planet – TLC

Den “markante prisstigning samt begrænset fleksibilitet” indebærer, ifølge Telia, at Discovery vil presse mere indhold ned i de eksisterende tv-pakker, hvilket vil øge prisen hos kunderne. Discovery har for adskillige milliarder kroner indkøbt europæiske rettigheder til sport. Disse udgifter skal hentes ind via prisstigninger hos samarbejdspartnere, altså tv-udbyderne.

Discovery er endnu ikke vendt tilbage på henvendelse fra FlatpanelsDK. Artiklen opdateres så snart vi har fået kontakt. Opdatering kl. 07:31:

- "På vegne af vores seere er vi naturligvis ærgerlige over denne situation. Ikke mindst fordi vi på lørdag viser fodboldlandsholdets meget vigtige udekamp mod Kasakhstan," lyder det fra Discovery. "Den sorte skærm skyldes, at Telia og Discovery ikke har kunnet nå til enighed om en ny nordisk distributionsaftale. Det er via en sådan distributionsaftale, at Telia køber retten til at sende bl.a. Kanal 5 ud til sine kunder. Vi håber meget, at forhandlingerne om en ny nordisk aftale snart falder på plads."

Sidste år var kunder hos Canal Digital fanget i et lignende spil. Dengang krævede Discovery også ekstrabetaling, men Canal Digital satte foden ned, hvorfor signalet blev slukket i en kort periode. Også i England har Sky TV og Discovery haft et offentligt slagsmål om bl.a. prisstigning.


Kunder kan gå glip af landskamp

Slukket betyder, at kunder bl.a. går glip af landkampen imellem Danmark og Kazakhstan lørdag den 10. juni. Selskabet kan ikke tilbyde at vise kampen på anden vis.

Selskabet vil dog tilbyde kompensation, der afhænger af den tv-pakke, som kunden har. FlatpanelsDK er blevet kontaktet af en berørt kunde, som i kompensation får 100 kroner i rabat, tre børnekanaler (Nickelodeon Junior, Boomerang og Disney Junior) og adgang til HBO Nordic.

- ”Vi håber selvfølgelig på at nå til enighed med rettighedshaveren hurtigst muligt, så kunderne ikke oplever ændringer i deres tv-produkt. Men et forringet produkt med mindre valgfrihed til den enkelte kunde og til en højere pris. Det kan vi selvfølgelig ikke acceptere,” tilføjer Christoph Nørgaard fra Telia.

Selskabet henviser berørte kunder til telia.dk/tv/info for opdateringer.



Flere nyheder

BeoVision 11

B&O-designikon udgår med BeoVision 14

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Roku Wireless TV Speakers

Roku lancerer trådløse TV-højttalere baseret på dansk teknologi

17 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
HDTVTest 2018 TV Shootout

Vindere af HDTVTests 2018 TV Shootout fundet

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Sony XF70

Sony frigiver værktøj til at redigere TV-kanalliste fra en PC

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Bang Olufsen

B&O Play mærket udfases og bliver til Bang & Olufsen

16 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Tv-kanaler

10 procent af danskerne ser over 7 timers tv dagligt

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
The Crown

Netflix overgår HBO i Emmy-nomineringer efter 17 års dominans

13 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
Beoplay V1

Beoplay udgør nu knap halvdelen af B&O omsætning - TV faldet til 1/4

12 Jul 2018 | Rasmus Larsen |