Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonHver tiende har droppet tv-pakken - 74% abonnerer på streaming - FlatpanelsDK

Hver tiende har droppet tv-pakken - 74% abonnerer på streaming

28 Apr 2017 | Rasmus Larsen |

Pilen peger ned for tv-pakker og op for streamingtjenester. 11% af de danske hjem har fuldstændig droppet tv-pakken, mens 74% abonnerer på en streamingtjeneste, ifølge en analyse som Børsen citerer.

Hver tiende har droppet tv-pakken

De traditionelle tv-udbydere er pressede. Det fik vi i den grad bekræftet forleden, da SE-koncernen nedskrev værdien af Stofa med hele 1,3 mia. kroner eller tæt på 70% af købsprisen.

Igennem flere år har danskerne valgt primært at nedgradere tv-pakken til grundpakken for at supplere med streaming, men nu har en anseelig mængde danske hjem sagt fuldstændig farvel.

11% af de danske hjem abonnerer nemlig ikke længere tv-pakke. Det viser en undersøgelse fra Greens Analyseinstitut, som Børsen har citeret.

Danskerne erstatter tv-pakken med streamingtjenester, hvor udvalget efterhånden er mangfoldigt. Undersøgelsen peger på, at hele 74% af de danske hjem abonnerer på en streamingtjeneste. Oveni kan du påregne de husstande, som benytter gratis tilbud på streamingmarkedet, såsom DR TV, YouTube, Viafree m.fl.


Netflix er klart førende

Netflix er klart førende i Danmark med 33% af de danske husstande som abonnenter. Der er ifølge Danmarks Statistik er der 2,67 mio. husstande i Danmark, så Netflix nærmer sig en tilstedeværelse i 900.000 danske hjem.

Viaplay og TV2 Play følger efter med henholdsvis 13% og 12%, ifølge undersøgelsen. 10% abonnerer på HBO Nordic.

Den seneste amerikanske mastodont, som har meldt sig ind i kampen på det danske marked, er Amazon. De figurerer dog endnu ikke i tallene.

Den skærpede konkurrence har betydet, at flere streamingtjenester er begyndt at positionere sig skarpere. Netflix og Viaplay er over de seneste år begyndte at investere i eget indhold og førstnævnte skyder i år for alvor sin filmsatsning i gang. TV2 Play satser derimod primært på dansk indhold og har en stigende andel danske produktioner i kataloget.

- Kilde: Greens Analyseinstitut via Børsen



Flere nyheder

Samsung Q60T

Samsungs mest avancerede "QLED" LCD-teknik nu forbeholdt 8K TV

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Samsung Q80T

Samsung afslører nye 8K og 4K "QLED" LCD TV for 2020

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Viaplay

Viaplay tilføjer Fox-film forud for tab af Disney, Pixar, Marvel & Star Wars

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix Danmark dropper gratis prøveperiode

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV app LG TV

Anden fase af det store streaming-boom

14 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
TV-antenne

Undgå sort skærm på DR-kanaler når der skiftes til DVB-T2 i april 2020

14 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
UHD Blu-ray i 2020

'Tilbage til fremtiden', 'Dødens gab', 'Top Gun' m.fl. på vej i 4K HDR

13 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Netflix Klaus

Netflix vil udfordre Disney med 'adskillige store animationsfilm' årligt

12 Feb 2020 | Rasmus Larsen |