Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonXbox 'Scorpio' får HDMI 2.1 & adaptiv billedfrekvens - FlatpanelsDK

Xbox 'Scorpio' får HDMI 2.1 & adaptiv billedfrekvens

12 Apr 2017 | Rasmus Larsen |

Du kan godt begynde at glæde dig. Microsofts næste spilkonsol vil have HDMI 2.1, inklusiv adaptiv billedfrekvens, som kan gøre spiloplevelsen synligt mere flydende. Microsoft har bekræftet den gode nyhed overfor Eurogamer.

HDMI 2.1 & ‘adaptive frame rate’

Xbox ‘Scorpio’ bliver en af de første enheder, som vil have en HDMI 2.1 port. Det kan lyde som en kedelig .1 opdatering, men HDMI 2.1 er rent faktisk stort skridt fremad for hele video-økosystemet, som vi forklarede i januar 2017

Ud over at have langt højere båndbredde, understøtter HDMI 2.1 noget der kaldes ’Game Mode VRR’, en forkortelse af “variable refresh rate” – også kaldet ’adaptiv frame rate’ i branchen. Hvis du er PC-gamer, så kender du nok teknologien i form af Nvidia G-Sync eller AMD FreeSync. Systemerne muliggør kort fortalt, at henholdsvis PC/konsol og skærm altid er perfekt synkroniseret.

Et eksempel:
Lad os sige, at du spiller et rollespil, hvor du kan udforske en åben verden. I visse områder af verdenen har din spilkonsol overskud til at levere de fulde 60fps (billeder per sekund), men i andre områder forcerer det smukke landskab konsollen i knæ og billedfrekvensen, som konsollen kan genskabe landskabet i, falder til, lad os sige 27fps. På grund af den måde som HDMI er – eller var – designet, vil videosignalet altid udsendes i 60Hz, hvilket i tilfældet med 27fps kan føre til hak (på engelsk ”stutter”) eller overrivning (på engelsk ”tearing”) af billedet. Matematisk går 27 simpelthen ikke op i 60.

Måden at løse dette på, er ved at skærmen altid er perfekt synkroniseret til samme billedfrekvens, som spilkonsoller leverer. Sker det, kan det i praksis oversættes til en synlig mere flydende spiloplevelse og reducere input-forsinkelse ("input lag").

Helt specifikt vil Xbox ‘Scorpio’ understøtte AMD FreeSync 2 til PC-skærme samt ‘Game Mode VRR’ specifikationen i HDMI 2.1. Det bekræfter Microsoft overfor Eurogamer. Disse systemer løser udfordringen, som er beskrevet ovenfor, og det er naturligvis rigtig gode nyheder for spilfolket.



Men det kræver et nyt TV

Den dårlige nyhed er, at det vil kræve en ny tv-skærm med HDMI 2.1. Det lader til, at ingen 2017-modeller – fra nogen producent – vil have HDMI 2.1 ombord. De første tv-skærme med HDMI 2.1 vil formentlig blive lanceret i slutningen af 2017 eller starten af 2018.

HDMI-organisationen har sagt, at visse elementer af HDMI 2.1 kan opdateres via firmware til tv-skærme, men det står ikke klart hvilke.

På den anden side kan du, hvis du ejer en PC-skærm med FreeSync 2, der ift. FreeSync 1 tilføjer understøttelse af HDR og en større frekvensbredde, lege med fra start, når den nye Xbox lanceres i slutningen af 2017.

Adaptiv billedfrekvenspå Xbox ’Scorpio’ integreres på systemniveau, så spiludviklere ikke skal bekymre sig om at integrere det. Det vil simpelthen virke på tværs af alle Xbox-spil.

Adaptiv billedfrekvens kan naturligvis få betydning for meget mere end bare spil-genren, så vi er begejstrede for at høre, at HDMI 2.1 endelig vil rette op på denne begrænsning i tv-økosystemet i 2017.

- Kilde: Eurogamer

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Nye EU-regler tvinger producenten til at reparere efter garantien

24 Apr 2024 |

Sonys gratis-kanaler med reklamer klar på LG TV i Danmark

24 Apr 2024 |

Max-rabatkunder beholder 4K lidt længere

24 Apr 2024 |

SkyShowtime er i dag blevet både billigere og dyrere

23 Apr 2024 |

Meta åbner Horizon OS for andre headset-producenter

23 Apr 2024 |

Viaplay: Reklamepakke og ny indsats mod kontodeling til sommer

23 Apr 2024 |