Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonAmazon vil angiveligt bruge 31 mia. kroner på video i 2017 - FlatpanelsDK

Amazon vil angiveligt bruge 31 mia. kroner på video i 2017

11 Apr 2017 | Rasmus Larsen |

Netflix har tilkendegivet, at de vil bruge ikke mindre end $6 mia. dollars på videoindhold i 2017. Amazon er angiveligt ikke så langt efter for de vil, ifølge JPMorgan, hæve budgettet til $4,5 mia. dollars i år. Det skriver BusinessInsider.

Mere end det dobbelte af HBO

Hvis du ikke allerede har noteret dig det, så bør det efterhånden stå klart, at Amazon på meget kort tid er blevet en af de tungeste drenge i tv-branchen. De har bevist, at de er villige til at spendere kæmpe summer på produktioner såsom ’The Grand Tour’, ligesom de finansierer ambitiøse tv-serier.

Den amerikanske mastodont vil ifølge analytikere hos JPMorgan hæve budgettet til videorettigheder til $4,5 mia. dollars i 2017 - eller hvad der svarer til 31 mia. danske kroner. Det dækker over både egenproduktioner og køb af rettigheder ude i byen.

Netflix og Amazon


Det er endnu ikke på niveau med Netflix’s budget på $6 mia. dollars, men det er bemærkelsesværdigt, at Amazon udvider så aggressivt. Tallet er ikke bekræftet af hovedpersonen selv, men CFO Brian Olsavsky sagde i juli 2016, at Amazone ville “næsten fordoble” sine investeringer i video.

Hvis estimatet er korrekt, er Amazons budget desuden over dobbelt så højt som HBOs, der lå på cirka $2 mia. i 2016. Beløbets størrelse er naturligvis ingen garanti for kvalitet, men det beviser, at Amazon er i stand – og villige – til at følge med Netflix, der er begyndt at dedikere en god portion af sine investeringer til film. Amazon producerer også film, men Netflix har større stjerner, såsom Brad Pitt, Will Smith, Robert De Niro og Al Pacino, på plakaten.


Har ekspanderet globalt

Ligesom Netflix, har Amazon ekspanderet globalt. De lancerede som bekendt en neddroslet version af Prime Video-streamingtjenesten i Danmark og resten af verden i december 2016. Tjenesten vil senere blive skaleret op, men lige nu bruges de tidligere Top Gear-værters ’The Grand Tour’, som trækplaster til at lokke en global seerskare ind i butikken.

Amazon er også så småt begyndt at kaste sig over sport i USA. De har netop betalt $50 mio. dollars for at vise 10 NFL-torsdagskampe, ifølge The Wall Street Journal.

I takt med at streamingudbydere udfordrer den klassiske tv-pakke og tager sigte mod status quo i Hollywood, kan budgetterne øges yderligere. Netflix sætter stadig dagsordenen, men Amazon er lige i hælene.

- Kilde: BusinessInsider & Statista



Flere nyheder

Samsung Serif TV

Samsung udvider sin serie af design-TV - The Frame, Serif & Sero

21 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Sony UHD Blu-ray-afspiller

Salg af UHD Blu-ray-afspillere er nedadgående

20 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Stofa-boks

Stofas nye tv-boks ramt af tekniske problemer

20 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Panasonic HZ1000

Danske priser på Panasonic 2020 OLED

19 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Dplay

Discoverys Dplay rykker ind hos Canal Digital og Viasat

19 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Panasonic HZ1000

Panasonic afslører nye HZ1500 & HZ1000 OLED TV med Filmmaker Mode

18 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Panasonic HX940

Panasonic præsenterer 2020 HX940, HX900 & HX800 4K LCD TV

18 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Samsung Q60T

Samsungs mest avancerede "QLED" LCD-teknik nu forbeholdt 8K TV

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |