Amazon vil angiveligt bruge 31 mia. kroner p video i 2017

11 Apr 2017 | Rasmus Larsen |

Netflix har tilkendegivet, at de vil bruge ikke mindre end $6 mia. dollars p videoindhold i 2017. Amazon er angiveligt ikke s langt efter for de vil, iflge JPMorgan, hve budgettet til $4,5 mia. dollars i r. Det skriver BusinessInsider.

Mere end det dobbelte af HBO

Hvis du ikke allerede har noteret dig det, s br det efterhnden st klart, at Amazon p meget kort tid er blevet en af de tungeste drenge i tv-branchen. De har bevist, at de er villige til at spendere kmpe summer p produktioner ssom The Grand Tour, ligesom de finansierer ambitise tv-serier.

Den amerikanske mastodont vil iflge analytikere hos JPMorgan hve budgettet til videorettigheder til $4,5 mia. dollars i 2017 - eller hvad der svarer til 31 mia. danske kroner. Det dkker over bde egenproduktioner og kb af rettigheder ude i byen.

Netflix og Amazon


Det er endnu ikke p niveau med Netflixs budget p $6 mia. dollars, men det er bemrkelsesvrdigt, at Amazon udvider s aggressivt. Tallet er ikke bekrftet af hovedpersonen selv, men CFO Brian Olsavsky sagde i juli 2016, at Amazone ville nsten fordoble sine investeringer i video.

Hvis estimatet er korrekt, er Amazons budget desuden over dobbelt s hjt som HBOs, der l p cirka $2 mia. i 2016. Belbets strrelse er naturligvis ingen garanti for kvalitet, men det beviser, at Amazon er i stand og villige til at flge med Netflix, der er begyndt at dedikere en god portion af sine investeringer til film. Amazon producerer ogs film, men Netflix har strre stjerner, ssom Brad Pitt, Will Smith, Robert De Niro og Al Pacino, p plakaten.


Har ekspanderet globalt

Ligesom Netflix, har Amazon ekspanderet globalt. De lancerede som bekendt en neddroslet version af Prime Video-streamingtjenesten i Danmark og resten af verden i december 2016. Tjenesten vil senere blive skaleret op, men lige nu bruges de tidligere Top Gear-vrters The Grand Tour, som trkplaster til at lokke en global seerskare ind i butikken.

Amazon er ogs s smt begyndt at kaste sig over sport i USA. De har netop betalt $50 mio. dollars for at vise 10 NFL-torsdagskampe, iflge The Wall Street Journal.

I takt med at streamingudbydere udfordrer den klassiske tv-pakke og tager sigte mod status quo i Hollywood, kan budgetterne ges yderligere. Netflix stter stadig dagsordenen, men Amazon er lige i hlene.

- Kilde: BusinessInsider & Statista



Flere nyheder

Dolby Vision

Sony frigiver Dolby Vision-opdatering til AF8 og XF90

26 May 2018 | Rasmus Larsen |
Cinema LED

HDR i biografen kan krve opgr med traditioner

25 May 2018 | Rasmus Larsen |
DR-byen

Licensbetalere har fet fri proces i sag om DR-moms

25 May 2018 | Rasmus Larsen |
Nvidia Shield Android Oreo

Nvidia Shield har fet Android 8 (Oreo) med helt ny brugerflade

25 May 2018 | Rasmus Larsen |
Steam Link

Apple afviser Steam Link p Apple TV & iOS

25 May 2018 | Rasmus Larsen |
Acer HDR monitor

Frste gte HDR PC-monitor skal koste 19.000 kroner

25 May 2018 | Rasmus Larsen |
LG C8 OLED

Vinderen af LG OLED konkurrencen er...

24 May 2018 | Rasmus Larsen |
Mission Impossible 4K

'Mission: Impossible' filmene genudgives i 4K HDR

24 May 2018 | Rasmus Larsen |