Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonHollywood-studier vil have film hurtigere ud i stuerne - FlatpanelsDK

Hollywood-studier vil have film hurtigere ud i stuerne

22 Mar 2017 | Rasmus Larsen |

Seks af de syv største filmstudier i Hollywood arbejder på at bringe biografaktuelle film hurtigere ud i stuerne. Visse studier ønsker tilgængelighed efter kun 17 dage. Det skriver Variety.

Fra biograf til stue på få uger

"Vindue"-modellen dikterer, at biografer i dag har store filmtitler eksklusivt i 70-90 dage før de udkommer på formater, som kan ses i stuerne. Netflix arbejder på at nedbryde modellen og over det seneste år har de etablerede Hollywood-studier arbejdet på at løsne grebet en smule, ifølge kilder som Variety har talt med.

Det er seks af de syv store Hollywood-studier, som er lune på idéen om at bringe film hurtigere ud i stuerne. Kun Disney, der bl.a. udgiver Star Wars, ønsker at opretholde status quo. Motivationen er angiveligt, at DVD-salget styrkdykker og biografer står for en stadig større del af indtjeningskagen. Det er aldrig optimalt at have alle æg i samme kurv.

Warner ønsker at reducere ventetiden fra biografpremiere til udlejning i stuen til omkring 17 dage og tage $50 dollars per film. En del af beløbet skal gå til biograferne for at få dem med på modellen. Andre studier har foreslået en lavere udlejningspris, men en længere periode på 20-45 dage. Mere fleksible modeller er også med i puljen.

- "Warner Bros. CEO Kevin Tsujihara had kicked off negotiations with exhibitors by offering to cut them in on a percentage of digital revenues if they agreed to let them debut films on-demand for $50 a rental some 17 days after they opened," skriver Variety.

Filmstudierne mener angiveligt også, at markedsføring vil være mere effektiv, hvis der er kortere tid imellem udgivelser. Dermed glemmer kunderne i stuerne ikke filmen igen før den udkommer.


Apple, Netflix & nye aktører

Forhandlingerne har stået på i over et år. Rygtet går, at en ny tjeneste kaldet The Screening Room vil tilbyde film i stuerne langt hurtigere end i dag. Apple er angiveligt også interesseret i at give film premiere på iTunes bare 14 dage efter biografpremieren.

På trods af aktive forhandlinger er en aftale dog ikke nært forestående, mener Variety. Biograferne står desuden fast på, at det kun skal gælde filmudlejning. Salg af film på bl.a. Blu-ray og digitalt vil fortsat ske ca. 90 dage efter biografpremieren. Det stiller naturligvis de fysiske skiveformater dårligt i konkurrencen.

Internettet er ved at ændre filmbranchen, ligesom det fundamentalt har ændret mange andre brancher over de seneste par årtier. Spørgsmålet er om de klassiske studier kan opretholde deres dominans eller om nye aktører såsom Netflix og Amazon skal presse forandring ind igennem sidedøren. Netflix's filmsatsning får vi for alvor ar se i år.

- Kilde: Variety

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |