Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reason2016 i tal og grafer: Tv-kanaler faldt 9%, streaming fortsatte op - FlatpanelsDK

2016 i tal og grafer: Tv-kanaler faldt 9%, streaming fortsatte op

23 Jan 2017 | Rasmus Larsen |

DR har udgivet den årlige ’Medieudviklingen’-rapport, der viser, at streaming bliver ved med at tage andele. Tv-kanaler er stadig udbredte, men det gennemsnitlige brug af tv-kanaler faldt med 9%. For første gang er der tegn på at den ældre gruppe forlader kanalerne. Netflix bliver ved med at vokse. TV2 Play har overhalet Viaplay. Her er 2016 i tal og grafer.

2016 i tal og grafer

Rapporten kommer omkring alt fra radio til tv til internet. Vi har herunder fremhævet nogle af de mest betydningsfulde tendenser hvad angår tv/streaming fra året der gik samt illustreret udviklingen i grafer (flere grafer nederst).




TV generelt
  • "Hvad ville du savne mest?" DR: 24%, Netflix: 14%, YouTube: 14%, TV2: 13%, TV3: 10%
  • Isoleres ovenstående til danskere hhv. under 40 år og over 40 år ser tallene helt anderledes ud (se graf længere nede)
  • Apparater danskerne jævnligt bruger til kanaler/streaming: Alm. TV: 50%, Smart TV: 40%, PC: 37%, smartphone: 30%, Tablet: 28%, Chromecast: 14%, Apple TV: 12%, Spilkonsol: 7%
  • Blandt de 15-29 årige ser flere film/tv-streaming end de ser tv-kanaler. Blandt de 30-39-årige har tv-kanaler stadig et lille forspring.


    Streaming
  • Netflix fortsætter væksten. TV2 Play og HBO Nordic har overhalet Viaplay.
  • I 2015 benyttede 27% af danskerne Netflix ugentligt. I 2016 steg tallet til 32%. DR TV, TV2 Play, HBO Nordic og YouSee Play vinder også frem. Viaplay går tilbage.
  • Andel af danskere, der benytter følgende tv-streaming ugentligt: YouTube: 48%, Netflix: 32%, DR TV: 24%, HBO: 8%, Viaplay: 7%, YouSee: 7%.
  • DR: "Streaming er et udbredt alternativ til traditionelt tv, og i 2016 streamer to ud af fem danskere mindst ugentligt."
  • DR: "Netflix og YouTube ville være de to største ”tv-kanaler” i Danmark blandt de 15-29-årige målt på tidsforbrug."
  • Blandt 7-12-årige børn er brugen af hhv. YouTube og Netflix næsten fordoblet på to år (fra 2014 til 2016). Brugen af kanaler fra Disney er gået markant tilbage.
  • Danskerne benytter oftere Chromecast end Apple TV til streaming. Smart TV har overhalet PC’en


    Tv-kanaler
  • Danskernes tidsforbrug på tv-kanaler faldt markant i 2016 (se graf øverst). Gennemsnit i 2015 var 2t 52min, men det faldt i 2016 til 2t 39min. Det svarer til et fald på 9% på et år. Faldet var accelererende i 2. halvår 2016.
  • DR: "15-29-årige sænker tv-forbrug med over fjerdedel. Tidligere har tv-sening været stigende for 55+ år men nu ses også fald blandt disse seere"
  • "Danskerne skifter sjældnere og sjældnere tv-kanal. Fra 2010 til 2016 er det gennemsnitlige antal kanalbesøg faldet med 36 %,"
  • Der blev sendt over dobbelt så meget sport i 2016 som i 2012. Alligevel er tidsforbruget på at se sport faldet

    Der er mange flere tal og betragtninger i rapporten, som kan læses i sin fulde længde her.











  • Flere nyheder

    LG C8 OLED

    Mest populære TV-skærme i 2019, ifølge PriceRunner

    24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
    Apple TV+

    Apple TV+ mere udbredt end Disney+ i USA, hævder analyse

    24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
    Netflix

    Netflix's vilde vækst fortsatte i Apple TV+, Disney+ lanceringskvartal

    24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
    TV i stuen

    Danskerne så lidt mindre flow-tv og lidt mere streaming i 2019

    23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
    YouSee

    YouSee efter Discovery-opgør: Alle kanaler skal være valgfri

    23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
    DR2+

    DR2+ lanceret som nyt streamingunivers på DRTV

    22 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
    Philips 2020 TV

    Philips afslører 2020-generation af 4K OLED og LCD TV

    21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
    Disney+ i Danmark

    Disney+ lanceres i Danmark i sommeren 2020

    21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |