Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonStofa-ejer opkøber Boxer TV - FlatpanelsDK

Stofa-ejer opkøber Boxer TV

15 Dec 2016 | Rasmus Larsen |

SE-koncernen, som ejer Stofa, har opkøbt Boxer TV. Presset af streamingtjenester, er konsolideringen i den traditionelle del af tv-branchen undervejs. Der holdes fast i ”frit valg” af tv-kanaler.

Boxer TV er solgt

I september begyndte der at svirre rygter om, at tv-distributøren Boxer var sat til salg. Dengang ville den danske ledelse ikke kommentere på sagen. Nu står det klart, at Boxer Danmark ganske vist var sat til salg efter ejeren Teracom Group AB havde solgt den svenske del af Boxer fra.

Det er Energi- og telekoncernen SE, som blandt andet ejer Stofa, der køber Boxer. Med opkøbet vil de forsøge at forstærke tv-forretningen og drage fordel af større indkøbsstyrke overfor leverandørerne af tv-kanaler.

Boxer TV har 280.000 danske husstande som tv-kunder via antennenettet
- ”TV markedet i Danmark er under markant forandring og konkurrencesituationen er intens for alle markedsaktører. Med købet af Boxer TV vil vi stå endnu stærkere i den konkurrence. Vi er to virksomheder, der bygger på en fælles ambition, som handler om at være frontløbere for et friere tv-valg. Men vi deler også ambitionen om, at nå ud til hele Danmark – også i de tyndtbefolkede områder. Den fælles retning binder os sammen, og den linje vil vi med både Stofa og Boxer TV fortsat arbejde for”, siger adm. direktør Niels Duedahl i SE-koncernen..

Boxer TV har 280.000 danske husstande som tv-kunder via antennenettet, hvilket er en nedgang ift. tidligere udmeldinger. Boxers nuværende aftale for antenne-nettet står til genforhandling før 2020.

- ”Vi har taget en klar position i markedet ved at tilbyde kunderne et frit kanal-valg, og det har givet os en rekordhøj kundetilfredshed. Jeg glæder mig over, at Boxer nu bliver en vigtig del af SE-koncernens langsigtede vækststrategi, og at vi med SE får en ejer med nogle klare værdier, som vi fuldt ud kan identificere os med. Vi har bygget et stærkt fundament, og det tror vi, det nye ejerskab, og familie-fællesskab med Stofa, vil give os bedre muligheder for at udnytte, til glæde for Boxer og til glæde for forbrugerne.” siger Ulf Lund, adm. direktør i Boxer TV A/S.

Det forlyder, at der skal holdes fast i tanken om frit valg af tv-kanaler, hvilket Boxer har været førende på. Boxer TV skal til at starte med drives som et søsterselskab.

SE-koncernen


Mere ”konkurrencedygtige priser”

SE-koncernen skriver, at opkøbet skal sikre ”konkurrencedygtige priser”. Eksisterende kunder hos Boxer vil dog nok have svært ved at genkende dette.

Boxer hæver prisen på tv-pakker og ”frit valg” betydeligt fra januar 2017. Det kommer oveni en prisstigning på TV2 i august 2016. Set udefra er det svært at tyde som andet end, at Boxer har forsøgt at gøre sig mere økonomisk attraktiv forud for et frasalg.

SE-koncernen oplever hos Stofa, at kunderne flygter fra særligt de store tv-pakker. Stofa hæver priserne fra januar 2017 med op til 54 kr/md. Også her må kunderne være en smule skeptiske hvad mere ”konkurrencedygtige priser” fremadrettet.

Se også: Overblik: Prisstigninger hos tv-udbydere i 2017

Om SE-koncernen efter opkøbet vil sænke priserne, melder dagens pressemeddelelse ikke noget om.


En konsolideringsproces

De traditionelle tv-udbydere, som har opbygget sit produkt om tv-kanaler, er presset af streaming, der giver en anden form for fleksibilitet. SE-koncernen mener derfor, at fremtidens tv-marked kræver en vis volume.

For få år siden havde 80% den store tv-pakke hos Stofa. I dag er andelen under 40%. Danskerne skærer ned på de store tv-pakker og supplerer med streaming. Det mærkes i hele den traditionelle branche, som har været for langsom til at omstille sig til en ny virkelighed.

Kagen er overordnet blevet større, men for de eksisterende danske udbydere, ligner konsolidering den eneste vej frem.

- ”Hvis du vil være konkurrencedygtig og effektiv på tv-markedet, er du nødt til at have en vis volumen. Med Boxer TV får vi ekstra tyngde, som dels giver os endnu bedre muligheder for at levere godt tv til konkurrencedygtige priser og som dels gør det muligt for os, at investere i fremtidens tv-produkt. Derudover ser vi ikke mindst meget frem til, at kunne byde Boxer TVs mange dygtige medarbejdere velkommen i SE-familien,” siger Niels Duedahl.

SE-koncernen oplyser, at det fremtidige tv-produkt skal være ”mere digitalt” og at selskabet ”vil samle sine aktiviteter om færre, men større forretningsområder”.

Købsaftalen er betinget af godkendelser fra myndighederne. Købsprisen er ikke oplyst. Handlen forventes at falde på plads i 2017. Tilsammen vil SE-koncernen da have ca. 660.000 tv-kunder. YouSee har knap 1,4 millioner tv-kunder.



Flere nyheder

Tv-kanaler

Netflix: Apple TV+, Disney+ m.fl. vil fremskynde overgang fra lineært tv

17 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Mutazione dansk spil

3 danskudviklede spil i Apple Arcade når "stort internationalt publikum"

17 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Google Daydream VR

Google dropper VR-satsning

17 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Klip tv-kablet

Mange danskere har klippet tv-kablet

16 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Google Stadia på TV

Google Stadia går i luften fra d. 19. november - her er spillene

16 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Disney

Begrænset TV-support vil bremse Disney+ & Apple TV+, mener IHS

15 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
AMC Theaters On Demand

Verdens største biograf-kæde lancerer filmtjeneste til stuerne

15 Oct 2019 | Rasmus Larsen |
Travelxp

4K-rejsekanalen Travelxp lanceres i Danmark hos Waoo

15 Oct 2019 | Rasmus Larsen |