YouSee-boksen har fået sin første større software-opdatering (version 1.10), der tilføjer muligheden for kanalsortering. Standby-strømforbruget er dog stadig på syvende uge højere end EU tillader.
Kritisk fejl ikke rettet
Ifølge EU’s ecodesign-forordning må tv-bokse med netværksopkobling ikke trække en strømeffekt i standby på over 12W, hvis de skal markedsføres indenfor EU. Det gør YouSee’s nye tv-boks alligevel.
Ejere af boksen havde set frem til en opdatering, der skulle løse den kritiske fejl, efter blandt andet FlatpanelsDK satte fokus på problemet i midten af maj. Den første store softwareopdatering (version 1.10) til den nye YouSee-boks landede i går, men den retter ikke fejlen. Boksen trækker stadigvæk ca. 13W i standby.
I stedet tilføjer opdateringen muligheden for at sortere tv-kanaler i den rækkefølge, som man ønsker. Hidtil har kanalerne fulgt en fastsat rækkefølge. YouSee har lovet at frigive opdateringer til boksen cirka hver 6. uge.
FlatpanelsDK har været i kontakt med Energistyrelsen, som oplyser følgende.
- ”Generelt kan det siges, at et produkt ikke må markedsføres, hvis det ikke lever op til minimumskravene for standbyforbrug. Energistyrelsen vil tage kontakt til YouSee, og i forbindelse med målinger af andre netværksprodukter vil Energistyrelsen desuden gennemføre målinger på et stikprøveudvalg af YouSee’s bokse.”
YouSee er ikke vendt tilbage på FlatpanelsDKs henvendelse i dag om en tidshorisont for løsningen af fejlen, men selskabet sagde den 19. maj, at en opdatering ”er lige på trapperne”.
Opdatering fredag d. 10. juni kl. 20.30 - YouSee har sendt følgende svar til FlatpanelsDK:
- "Ganske rigtigt, at der blev gennemført opdatering af tv-boksen for et par dage siden. Og her var det også planen, at løsningen på strømforbruget skulle have været med. Men i sidste øjeblik konstaterede vi, at der var nogle udfordringer i bestemte situationer. Og det er vi simpelthen nødt til at have på plads for at sikre den bedste kundeoplevelse. Vi arbejder ihærdigt på at løse de sidste detalje.
Vi er i dialog med Energistyrelsen for at sikre en løsning hurtigst muligt."
YouSee sætter stadig ikke nogen tidshorisont for, hvornår fejlen løses.
- Kilde: Recordere