Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSamsung's Smart TV får reklamer i brugerfladen - FlatpanelsDK

Samsung's Smart TV får reklamer i brugerfladen

01 Jun 2016 | Rasmus Larsen |

Samsung vil tilføje reklamer i brugerfladen på deres “Smart TV” og udsende en opdatering, der skal gøre det muligt på ældre tv-modeller. Det skal hæve indtjeningen hos den koreanske producent, som er presset af særligt nye kinesiske producenter. Det skriver Wall Street Journal.

Reklamer i tv-brugerfladen

Der er ikke tale om reklamer på tv-kanaler - de forbliver der naturligvis - men i stedet om reklamer i tv-brugerfladen, hvorfra brugeren også tilgår apps såsom Netflix, HBO og Viaplay.

Samsung vil vise reklamerne side-om-side med ikonerne på de apps, som du bruger oftest. Producenten rullede programmet ud i USA sidste år og vil nu udvide til Europa over de kommende måneder, lyder det fra kilder, som Wall Street Journal har talt med.

Om denne praksis bliver godkendt i Europa er dog ikke givet på forhånd, noteres det. Udvalgte kunder vil formentlig også reagere negativt. Kunderne har vel og mærke betalt fuld pris for produkterne, som kommer i prisklasser fra nogle få tusinde kroner til over 50.000 kroner.

Reklamerne kan allerede vises på nyere “Smart TV” fra Samsung og ældre tv-skærme vil modtage en softwareopdatering, som skal aktivere reklamerne. Reklamerne vil være interaktive. I et eksempel nævnes en reklame fra Disney, hvor brugeren får en quiz, hvis der trykkes på reklamen.

Samsung 2016 Tizen


Ikke første tilfælde

Det er ikke første gang, at Samsung har eksperimenteret med reklamer på deres tv-skærme. På deres gamle tv-platform blev der vist såkaldte “integrated ads” i et lille felt i app-butikken.

Samsung’s tv-skærme pausede også i en kort overgang brugernes egne videoer lagret på f.eks. netværket eller en USB-harddisk for at indsætte reklamer i afspilningen; en praksis som de dog hurtigt stoppede med igen efter ramaskrig fra ejere.

Samsung er imidlertid ikke de eneste, som viser reklamer i brugerfladen. Panasonic viser også reklamer i brugerfladen på tv-skærme med styresystemet Firefox OS, som blev introduceret sidste år. Da Philips overgik til Android TV-styresystemet sidste år begyndte de at integrere reklamer i tv-guiden.

Samsung sidder på ca. 20% af markedet for tv-skærme og sælger omkring 50 millioner årligt. Deres indtjenening er dog presset af særligt nyere kinesiske producenter.

- Kilde: Wall Street Journal



Flere nyheder

B&O slår et slag for miljøvenlige forbruger-værdier: "Game-changer"

17 Sep 2021 |

Disney+ er nu tilgængelig på Panasonic TV fra 2017 og frem

17 Sep 2021 |

Analytikere: Disneys armlægning med biograferne er kun på pause

16 Sep 2021 |

Samsung Display starter produktion af 90Hz OLED til laptops

16 Sep 2021 |

2021 TV Shootout: Sony A90J vinder 'King of 4K TV' – LG ZX er 'King of 8K TV'

15 Sep 2021 |