Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonChromecast toppede salg af mediestreamere i 2015 - Apple TV var nummer 2 - FlatpanelsDK

Chromecast toppede salg af mediestreamere i 2015 - Apple TV var nummer 2

09 Mar 2016 | Rasmus Larsen |

Fire selskaber sælger nu 8 ud af 10 mediestreamere på markedet. Der er tale om Amazon, Apple, Google og Roku. Google’s Chromecast blev i 2015, ligesom året forinden, den mest solgte mediestreamer på verdensplan.

Chromecast sælger bedst

Google’s lille, billige Chromecast sælger bedre end Apple TV, Roku-boksene og Amazon Fire TV. Det viser opgørelsen over det globale salg 2015 fra Strategy Analytics, som følger markedet tæt.

- “Google’s puck sized Chromecast dongle continues to have broad appeal with consumers who favour its mobile-centric approach to content access and control. The device’s portability and low price at just $35 has made it an impulse purchase for many and household ownership of multiple Chromecasts is not uncommon. However, the mobile device is not necessarily the center of the universe for everyone and devices such as Apple TV, Roku and the Amazon Fire TV continue to prove popular with those looking for a more traditional remote-based and UI driven TV experience”, sagde David Watkins, Service Director hos Strategy Analytics.

Mediebokse i 2015


Apple TV har tidligere indtaget tronen og kigger man på totalsalget, så fører Apple også stadig, noter analysefirmaet. Det samme er tilfældet, hvis man måler salget i omsætningskroner. Der er samlet set solgt 37 millioner Apple TV-bokse, ifølge Strategy Analytics. Til sammenligning er der solgt 27 millioner Chromecast-enheder, 20 millioner Roku-bokse og under 10 millioner Amazon Fire TV-bokse.

Salget af Android TV-baserede bokse såsom Nvidia Shield og Nexus Player er ikke højt nok til figurere separat i analysen.

Inkluderes Smart TV, Blu-ray-afspillere og spilkonsoller nåede salget 220 millioner enheder i 2015, hvoraf 84 millioner blev solgt i 4. kvartal 2015, hvor julehandlen naturligvis trak salget op. De fleste forbrugere vælger stadig Smart TV, når de vil have adgang til internettet via tv’et. 54% af de 220 millioner enheder i 2015 var Smart TV.

Det forlyder også, at en amerikansk forbruger med bredbåndsforbindelse i gennemsnit ejer 2,3 enheder, som kan forbinde til internettet og vise streaming-indhold på tv-skærmen.

Nye bokse fra alle selskaber

Mange forbrugere forbinder i disse år tv-skærmen til internettet og selvom markedet voksede 32% i 2015 er markedet stadig ungt. I 2014 og 2015 har producenterne lanceret deres bud på hvordan fremtidens styresystem til tv-skærme skal se ud.

I slutningen af 2015 lancerede Amazon en ny 4K Fire TV-boks, Google lancerede Chromecast 2, Roku lancerede deres første 4K-boks og Apple lancerede en ny Apple TV-boks med tvOS.

- Kilde: Strategy Analytics



Flere nyheder

Streamingkrigen

Q&A: Udsigten for streaming-markedet i 2021

24 Sep 2020 | Per Fanefjord Laursen |
The Eternals

Lunken Tenet-premiere udløser ny bølge af udskudte storfilm

24 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Android TV

Android 11 til TV vil understøtte tredjeparts spil-controllere

23 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Xbox + Bethesda

Milliardopkøb af Bethesda sætter yderligere fart under Xbox Game Pass

22 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
YouTv

YouTv i luften: Fra 199 kr/md. med Premier League i grundpakken

22 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Xbox Series X, S

Xbox Series X/S kan nu forudbestilles, fra 2.399 kr.

22 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
Dplay Apple TV

Ny organisering af Discovery sætter fart på Dplay ambitioner

21 Sep 2020 | Per Fanefjord Laursen |
PS5

PlayStation 5 kan nu forudbestilles i Danmark, fra 3.399 kr.

18 Sep 2020 | Rasmus Larsen |