Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonChromecast fører på medieboks-markedet for 5. kvartal i træk - FlatpanelsDK

Chromecast fører på medieboks-markedet for 5. kvartal i træk

30 Nov 2015 | Rasmus Larsen |

Chromecast er fortsat ledende på det globale marked for mediestreamere med en andel i styksalg på 35% i 3. kvartal 2015, ifølge tal fra Strategy Analytics. Apple TV ligger nummer to, mens Amazon og Roku deles om tredjepladsen.

Chromecast fører i optaktskvartal

Hvem skal styre stuen? Det er nok for tidligt at sige, men lige nu ligger Google lunt i svinget. De har ført an på salget i de seneste fem kvartaler med den ultra-billige Chromecast. Det er dog værd at bemærke, at alle fire markante spillere (Google, Apple, Amazon og Roku) har lanceret nye bokse i starten af 4. kvartal, hvorfor de ikke er med i tallene nedenfor.

Google havde en markedsandel på 35% af styksalget i 3. kvartal 2015, hvor der i alt blev solgt 9,2 millioner mediestreamere på verdensplan. Apple sad på 20% af salget med Apple TV-boksen, mens Amazon og Roku måtte dele tredjepladsen med hver 16%. Ingen af de to sidstnævnte sælger mediebokse i Danmark. Det er også værd at bemærke, at de ”Android TV”-baserede bokse (Nvidia Shield, Nexus Player & Forge TV) stadig sælger nok til at figurere separat i opgørelsen.



Der blev ikke oplyst tal for bestanden. Af boksene har Apple TV været i handlen længst.

Smart TV & spilkonsoller

Smart TV er ikke inkluderet i grafen ovenfor. Hvis man tæller hele markedet for tilsluttede tv-enheder (TV, Blu-ray-afspillere, mediebokse og spillekonsoller) blev der solgt 53 millioner enheder i 3. kvartal 2015. Det forventes, at tallet vil ramme 221 millioner for hele året, hvilket vil være 17% vækst.

Samsung dominerer på Smart TV markedet, hvor de pt. tegner sig for 25% af alle Smart TV i brug, ifølge Strategy Analytics. Sony, Philips og Sharp tilbyder alle Google’s ”Android TV”, der havde en anslået andel på 8-10% af markedet i 3. kvartal.

Sony dominerer på markedet for spilkonsoller og solgte i 3. kvartal mere end dobbelt så mange PlayStation-konsoller som Microsoft solgte Xbox-konsoller. De konkrete salgstal er ikke oplyst. Strategy Analytics forventer, at Microsoft lukker hullet til PS4 i 4. kvartal, hvor julesalget slår ind.

- Kilde: Strategy Analytics



Flere nyheder

Viaplay

Viaplay mister Disney, Pixar, Marvel & Star Wars men beholder Fox-film

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix Danmark dropper gratis prøveperiode

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV app LG TV

Anden fase af det store streaming-boom

14 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
TV-antenne

Undgå sort skærm på DR-kanaler når der skiftes til DVB-T2 i april 2020

14 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
UHD Blu-ray i 2020

'Tilbage til fremtiden', 'Dødens gab', 'Top Gun' m.fl. på vej i 4K HDR

13 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Netflix Klaus

Netflix vil udfordre Disney med 'adskillige store animationsfilm' årligt

12 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
TCL X10

TCL lancerer ny X10 LCD-topmodel med miniLED

12 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Infuse Apple TV

Infuse til Apple TV har fået begrænset Dolby Atmos support

12 Feb 2020 | Rasmus Larsen |