Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonOculus afslører kravene for den virtuelle verden - FlatpanelsDK

Oculus afslører kravene for den virtuelle verden

16 May 2015 | Rasmus Larsen |

Oculus Rift sendes på markedet i starten af 2016, så du har tid til at spare op. For at opleve den virtuelle verden skal du have en forholdsvis potent PC. Mac, Linux og nuværende bærbare computere vil ikke virke.

Kravene til Oculus Rift

Mens Oculus og Samsung’s Gear VR kan bruges sammen med telefoner, vil fuldblods VR-brillen Oculus Rift kræve muskler fra en moderne PC. Det er nødvendigt for at opretholde hvad Oculus kalder ”presence”; oplevelsen af at være til stede i en virtuel verden, selvom man godt ved, at den ikke eksisterer fysisk.

Oculus sætter nu for første gang ord på kravene, som er:
  • NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
  • Intel i5-4590 equivalent or greater
  • 8GB+ RAM
  • Compatible HDMI 1.3 video output
  • 2x USB 3.0 ports
  • Windows 7 SP1 or newer

    Disse mindstekrav vil blive fastholdt igennem Rift’s fulde levetid, oplyses det. Selvom det lyder af meget lige nu og her, er Oculus overbevist om, at priserne vil falde op til og efter lanceringen i 2016.

    Den færdige Oculus Rift


    - ”On the raw rendering costs: a traditional 1080p game at 60Hz requires 124 million shaded pixels per second. In contrast, the Rift runs at 2160×1200 at 90Hz split over dual displays, consuming 233 million pixels per second. At the default eye-target scale, the Rift’s rendering requirements go much higher: around 400 million shaded pixels per second. This means that by raw rendering costs alone, a VR game will require approximately 3x the GPU power of 1080p rendering,” skriver Atman Binstock, Chief Architect hos Oculus.

    Virker ikke på Mac, Linux & bærbar PC

    Selvom det oprindeligt var planen at understøtte Mac og Linux, har Oculus nu sat udviklingen til disse platforme på pause for at fokusere på PC og Windows. Det er stadig planen at få Rift til at fungere på de andre, men tidshorisont er uklar.

    Der nævnes intet om spilkonsoller såsom PlayStation og Xbox.

    Samtidig skriver Oculus, at grafikkort i nærmest samtlige bærbare computere giver problemer i samspillet med Rift. Derfor vil de ikke understøttes til at starte med, men Oculus peger på, at fremtidige bærbare computere måske vil virke.

    - Kilde: Oculus
  • Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere nyheder

    Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

    25 Apr 2024 |

    1 million har oprettet login på DRTV

    25 Apr 2024 |

    Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

    25 Apr 2024 |

    Nye EU-regler tvinger producenten til at reparere efter garantien

    24 Apr 2024 |

    Sonys gratis-kanaler med reklamer klar på LG TV i Danmark

    24 Apr 2024 |

    Max-rabatkunder beholder 4K lidt længere

    24 Apr 2024 |