Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reason4K er kæmpe udfordring i animationsfilm - FlatpanelsDK

4K er kæmpe udfordring i animationsfilm

05 Dec 2014 | Rasmus Larsen |

Studiet bag animationsfilm såsom Despicable Me – Grusomme Mig – fortæller BBC, at det er en kæmpe udfordring at skabe animationsfilm i 4K og HFR. Alene Despicable Me 2 brugte 680 terabytes hukommelse, da den blev skabt i traditionel HD.

Animationsfilm i 4K er en udfordring

Man skulle tro, at netop computergrafik kunne tage springet til 4K-opløsning relativt nemt. De fire gange flere pixels er dog en kæmpe udfordring for studierne, beretter Bruno Mahe, teknisk chef hos Illumination Mac Guff, der står bag animationsfilm såsom Despicable Me, Lorax og den kommende Minions.

I dag produceres animationsfilm med HD og 24 billeder per sekund for øje. I andre biograffilm, som udgives i 4K-opløsning, er de computeranimerede CGI-scener også typisk kun i HD, selvom resten af kameraoptagelserne er i 4K.

Despicable Me 2


Når en animationsfilm skabes i studiet, arbejder man med detaljerne i omgivelser og karakterer med henblik på at gengive det i HD-kvalitet. Denne proces skal være endnu mere minutiøs, når 4K-opløsning kommer ind i billedet. Den største udfordring ligger imidlertid i processen, hvor filmene skal ”renderes”, altså når computergrafikken på PC’en skal omdannes til levende billeder.

I dag bruger man store serverrum til at omdanne grafikken til film, og alene Despicable Me 2 krævede 20.000 computere og 680 terabytes hukommelse i HD-versionen. Potentielt kan man bruge hurtigere flash-hukommelse, siger Bruno Mahe, men det er endnu for dyrt.

Bruno Mahe fortæller, at man skal hæve opløsningen i animationsfilmproduktionerne med en faktor 2,5 i studiet, hvis man vil skabe animation i både 4K og 48 billeder per sekund – også kaldet HFR. Hvordan man får løst den udfordring, er endnu et åbent spørgsmål.

- "The economics just do not support it," siger han til BBC og fortsætter; "You cannot just make your render farm 2.5 times bigger. You need to be much smarter than that."

- Kilde: BBC



Flere nyheder

Xbox app kan lande på Smart TV i 2021, siger Xbox-chefen

25 Nov 2020 |

Sony: PS5 får HDMI 2.1 VRR-support med fremtidig opdatering

24 Nov 2020 |

Xbox Series X controller-support til Apple TV – måske også DualSense

24 Nov 2020 |

'Verdens første' 55" AMQLED udviklet af kinesiske BOE

24 Nov 2020 |

Infuse kommer til macOS

23 Nov 2020 |