Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonOplevelser med Samsung Gear VR brillen - FlatpanelsDK

Oplevelser med Samsung Gear VR brillen

19 Sep 2014 | Rasmus Larsen |

En af de største nyheder fra Samsung på IFA var nok Gear VR – en virtual reality-brille til mobilen. Gear VR er skabt i samarbejde med Oculus, der betragtes som opfinderen af den moderne VR-teknologi. Vi fik prøvet en række demoer på Gear VR og her er vores oplevelser.

Gear VR er lovende

Oculus Rift er efterhånden et velbeskrevet blad og vi har også selv publiceret en test af den seneste Oculus Rift DK2. Derfor skabte det også opmærksomhed, da Samsung afslørede, at Gear VR er skabt i samarbejde med Oculus.

Gear VR er en slags virtual reality-brille til mobilen. Den fungerer ved at man isætter Galaxy Note 4 (intet andet virker lige pt.) ind i brillen og starter en app. Der er ingen kabler op til brillen ud over hovedtelefonerne. Dermed er Gear VR er en mere mobil VR-brille end Oculus Rift, der kræver en PC, men omvendt har en telefon naturligvis heller ikke samme regnekraft som en PC.

Samsung Gear VR


Inde i VR-verdenen kan du kigge omkring ved at bevæge hovedet - ligesom på Oculus Rift, men med visse begrænsninger. Vi prøvede en række demoer på IFA, herunder fra DreamWorks, IMAX-biograf, Cirque Du Soleil-opvisning og et par spil, som vi ikke husker navnene på.

Den bedste demo var nok IMAX-biografen, der føltes som en rigtig biograf, hvor man sad i sit sæde og betragtede et lærred for enden. Man fik en oplevelse af at sidde i en rigtig biograf og kunne række ud efter stolen foran – selvom man dog hverken havde arme eller krop i VR-verdenen.

I en anden demo blev vi placeret på en stol og ført ind i Cirque Du Soleil. Artisterne interagerede med os, som var vi en del af showet på scenen og udførte samtidig akrobatiske bevægelser omkring os. Det virkede lidt mindre virkeligt, om end overbevisende.

De fleste spil vi prøvede var små mobil-agtige og rimelig ligegyldige spil. I denne forbindelse havde vi en bluetooth-spilcontroller, men den trådløse forbindelse til Note 4 var mildest talt elendig – sikkert pga. alle signalerne på messeområdet. Det var dog tydeligt, at spillene slet ikke er på niveau med de PC-spil, som findes til Oculus Rift – slet ikke i nærheden grafisk og gameplay-mæssigt. Ærlig talt var spillene lidt tamme på Gear VR, men det kan naturligvis også hænge sammen med, at Oculus Rift allerede har sat dagsordenen.

Samsung Gear VR


Opløsningen stadig et problem

I en fjerde demo fløj vi i helikopter henover flotte landskaber, savannen med dyreliv og byer såsom New York. Det var en flot demo, hvor man kunne kigge sig omkring og konstant opdage noget nyt, men her kom både skærmens opløsning og formentlig også grafikprocessoren i Note 4 til kort. Specielt opløsningen var alt for lav.

Apropos opløsning, så har Note 4 en OLED-skærm med 2560x1440 pixels – altså flere pixels end Oculus Rift DK2. Det i sig selv er bemærkelsesværdigt, men når man har en skærm siddende så tæt på øjet, så er pixels stadig synlige – faktisk ret tydelige. Grafikprocessoren i Note 4 spiller sikkert også en rolle, men generelt var billedet præget af flere småproblemer.

Man kunne tydeligt skelne pixels fra hinanden, når man kiggede efter. Man kunne også se det sorte pixelnet imellem dem og så led skærmen i Note 4 også kraftigt under de pentile-pixels, som Samsung stadig bruger i sine OLED-skærme. Det gav sig udslag i, at mange objekter, når de kørte henover skærmen, havde et tydeligt rødt, grønt eller blåt efterslæb – ”kromatisk aberration” i Oculus-regi. Den lidt lavere frekvens på skærmen i Note 4 kontra Oculus Rift har muligvis også haft en rolle, men VR ville have godt at ægte RGB-pixels. Når skærme kommer så tæt på øjet, og man i øvrigt prøver at simulere en ”virtuel virkelighed”, så trækker selv de mindste optiske bedrag fra oplevelsen. Gear VR mangler i øvrigt den samme ”positional tracking”, som Oculus Rift har. Man kan godt kigge rundt, op og ned, men ikke frem og udover en kant eller rundt om et hjørne. Til gengæld reagerede Gear VR hurtigt og uden forsinkelse på hovedbevægelser.

Alt i alt, så er Gear VR dog et rigtig spændende koncept, som potentielt nemt kan kombineres med en justerbar holder, så ikke kun Note 4 kan bruges. VR-oplevelsen er bedre end forventet, men dog ikke på niveau med Oculus Rift. Spillene er egentlig den største svaghed på Gear VR lige nu, men det er alligevel ret utroligt, at virtual reality kan lade sig gøre på en telefon. Gear VR opleves således som en lidt mere afslappet og uengagerende VR-oplevelse lige nu – hvilket måske også har været hensigten.

Samsung Gear VR kommer i handlen senere på året. I takt med at vores mobiler bliver hurtigere og får bedre skærme, kan man snildt forestille sig, at oplevelsen hæves flere niveauer. Det er en meget lovende start.



Flere nyheder

Samsung Serif TV

Samsung udvider sin serie af design-TV - The Frame, Serif & Sero

21 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Sony UHD Blu-ray-afspiller

Salg af UHD Blu-ray-afspillere er nedadgående

20 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Stofa-boks

Stofas nye tv-boks ramt af tekniske problemer

20 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Panasonic HZ1000

Danske priser på Panasonic 2020 OLED

19 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Dplay

Discoverys Dplay rykker ind hos Canal Digital og Viasat

19 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Panasonic HZ1000

Panasonic afslører nye HZ1500 & HZ1000 OLED TV med Filmmaker Mode

18 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Panasonic HX940

Panasonic præsenterer 2020 HX940, HX900 & HX800 4K LCD TV

18 Feb 2020 | Rasmus Larsen |
Samsung Q60T

Samsungs mest avancerede "QLED" LCD-teknik nu forbeholdt 8K TV

17 Feb 2020 | Rasmus Larsen |