En tur i Sonys Hollywood-studie: 4K er fremtiden

20 Aug 2013 | Rasmus Larsen |

Vi tog den lange tur til Hollywood i Los Angeles og fik et kig indenfor i Sonys Hollywood-filmstudier. Vi fortller om Sonys planer for 4K indenfor film og tv-serier og giver et unikt og eksklusivt indblik i, hvordan Sony arbejder med produktion og farveredigering af film.

En tur i Sonys Hollywood-studier

I 1987 startede forberedelserne med at slge Columbia Pictures, som Coca Cola dengang ejede knap halvdelen af. Bde rene 1987 og 1988 forlb uden et salg, men i 1989 meldte japanske Sony sig p banen. De kbte Columbia og ndrede knap to r efter navn til Sony Pictures Entertainment. En filmmastodont var fdt. Sony Pictures Entertainment har sidenhen bragt et vld af de mest populre Hollywood-film ind i biografer og folks stuer overalt i verden.

En tur i Sonys Hollywood-studier


Sony har i dag vidtrkkende aktiviteter og ud over at slge kameraer, tv-skrme, telefoner, PCer, projektorer og filmproduktionsudstyr, s er en markant andel af Sonys aktiviteter funderet i deres musik og filmstudier, som er blandt de strste p markedet. Sony har sledes en markant rolle i den professionelle verden, hvilket ogs har hjulpet Sony med at f opbygget en betydelig rolle indenfor biografverdenen, hvor Sony kan prale af at have deres 4K-projektorer i 75 % af de nuvrende 4K-biografer.

En tur i Sonys Hollywood-studierMotorcykler fra Hollywood-produktioner. Kan du genkende dem?


FlatpanelsDK fik for nylig mulighed for at komme helt tt og tog den lange tur til Hollywood; mere prcist Culver City, hvor Sonys filmstudier holder til. Vi fik ikke bare en rundtur i studierne, men kom helt tt p de folk, som sidder og arbejder med kameraer, farver og klipning til dagligt. Vi deler gerne, s kom med indenfor.

Alt produceres i 4K fremover

Sony er i gang med en strre omlgning. P produktfronten satser de lige nu stort p 4K eller Ultra HD med blandt andet 55, 65 og 84 4K-tv, en ny PlayStation 4 som kan hndtere 4K-video og en ny 4K-medieafspiller (som dog ikke kommer til Danmark i starten). Det er blot begyndelsen, for 4K kommer til at betyde en del i Sonys fremtidige produkter.

Sony har i modstning til sine konkurrenter den unikke position, at de ikke bare producerer fremvisningsapparaterne projektorer og tv-skrme men at de er med i hele kden helt tilbage fra kameraer og filmproduktion. Dermed kan Sony om nogen pvirke retningen p tv-markedet og fordi Sony tror s fast p 4K, er det en satsning som vil gennemsyre alle Sonys afdelinger; ikke mindst Sony Pictures Entertainment.

En tur i Sonys Hollywood-studierSonys nye 4K-kamera, F65, i aktion


Sonys filmstudier begyndte arbejdet med 4K-formatet for noget tid siden og alle nye programmer skabes nu i 4K. Sony fortller, at de allerede skabt eller remastered over 100 film i 4K, herunder Spider-man, Salt, Lawrence of Arabia og Taxi Driver. 4K er ogs p vej ind i tv-serie-verdenen, hvor f.eks. Breaking Bad lige nu er p vej igennem 4K-redigeringsprocessen.

Specielt udsigten til at gamle film kan genskabes i 4K, skal vre med til at stte skub i revolutionen. Der er ikke tale om gammel vin p nye flasker, for ldre analoge filmproduktioner er oftest skabt i oplsninger endnu hjere end 4K. I forbindelse med restaureringen af ldre film, sender man filmspolerne tilbage i en filmscanner, der aflser filmen ved hjere oplsning. Sony siger, at de sledes har scannet ldre film i 4K-oplsning eller hjere gennem flere r for at forberede sig p overgangen. Herefter skal filmene igennem det digitale workflow, hvor man arbejder med stjfjernelse, farver, format og meget andet.

En tur i Sonys Hollywood-studierVi s en rkke screeninger af blandt andet Lawrence of Arabia i 4K-versionen i et af Sonys studier. Vi mtte desvrre ikke tage billeder under klippene


Lawrence of Arabia fra 1962 er et af Sonys flagskibsprojekter indenfor restaurering af ldre film i 4K. Ud over at vre en del af filmhistorien, er filmet optaget p 70mm film, der faktisk kan g helt op til 8K-oplsning. Arbejdet med at restaurere Lawrence of Arabia har taget 3 r med sporadisk arbejde. Ved en demonstration s vi en helt r udgave direkte efter scanningen fra filmrullen, sammenlignet med den nye restaurerede 4K-udgave. Der var en verden til forskel. Filmrullen har efterhnden en del r p bagen, s den viser tydelige tegn p lde. Den var blandt andet begyndt at krakelere en smule p en del af rullen, hvorfor der kom hvide horisontale linjer i billedet; noget som Sony efterflgende fjerner billede for billede.

Der er masser af film og tv-serier i 4K p vej fra Sony; nye svel som gamle. Og med udsigten til at ikke blot film men ogs tv-serier i fremtiden produceres i 4K-oplsning, er den nuvrende mangel p 4K-indhold mest af alt en kortvarig fase. Vi str ikke i samme situation som da 3D kiggede frem. Sprgsmlet om p hvilket medie/format de skal udgives, bestr imidlertid. Sony tror mere p internettet end p fysiske medier. Herudover ses nogle af de titler, som Sony vil udgive i 4K.

En tur i Sonys Hollywood-studier


Arbejdet med farver i Colorworks

Sony Colorworks er en del af Sonys filmimperium. Det er her filmmagien sker efter optagelserne er i hus. I Colorworks-studierne lgges farverne p, s filmene fr det helt rigtige udtryk og det er ogs i Colorworks, at ldre film restaureres. I forbindelse med ldre film kan arbejdet ogs indebre f.eks. fjernelse af stj, flimmer og andet snavs. I krvende produktioner gr man igennem en film billede for billede, og da der er 24 billeder per sekund, kan det selvsagt vre en tidskrvende proces.

En tur i Sonys Hollywood-studierDer laves visse farvekorrektioner under optagelserne, men de fleste laves i studiet efterflgende


Sony Colorworks arbejder ikke kun p Sonys egne film, men ogs film fra andre selskaber, som betaler sig fra at f udfrt arbejdet. Der arbejdes generelt med masters i ekstrem hj kvalitet og typisk kommer en film ind i 4K-oplsning med 16-bit farver og et meget stort farvespektrum. Herfra kan Colorworks skabe forskellige versioner af filmen, rettet imod f.eks. biografer og Blu-ray-udgivelsen.

Til biograferne sendes en udgave med det skaldte DCI (Digital Cinema Initiative) farverum, hvori der kan gengives mere intense rde og bl farver end dem du ser p en Blu-ray-skive, som typisk er skabt i Rec.709 farverummet. Med introduktionen af 4K / Ultra HD, indfrer man ogs et nyt Rec.2020 farverum, som er tttere p det biograferne bruger og som kan gengive mere intense og kontrastrige farver end p Blu-ray-skiver i dag. Sony siger, at arbejdet med Rec.2020 derfor ogs for alvor gr i gang sammen med introduktionen af 4K-film p forbrugermarkedet. Colorworks frigiver sledes typisk film i tre versioner med hvert deres farverum og nu kommer et fjerde farverum til sammen med introduktionen af 4K i stuerne.

Arbejdet i Colorworks er stadig i hj grad manuelt. Der sidder mennesker bag skrmene og farverne korrigeres 100 % ud fra gefhlen

Arbejdet i Colorworks er stadig i hj grad manuelt. Der sidder mennesker bag skrmene og farverne korrigeres 100 % ud fra gefhlen og er derfor ogs meget subjektivt. Branchefolkene ved, hvordan man leger med farver for at skabe den helt rigtige stemning i filmscener og det sker simpelthen ved at dreje p knapperne (eller prikke p skrmene) indtil det helt rigtige look er net. Som folkene i Colorworks siger, s kan nutidens computere mange ting, men de er stadig meget langt fra at kunne overtage arbejdet med color grading. Tilsvarende er Sony heller ikke interesseret i at outsource arbejdet til lavtlnslande. Kvaliteten er afgrende og Sony arbejder derfor med de folk, som de mener, leverer det bedste stykke arbejde; de folk sidder stadig i USA i Sonys jne.




Vi s forskellige klip fra film fr og efter arbejdet med farver, og der er virkelig en verden til forskel. Ikke mindst i scener, hvor man under optagelserne har skiftet lokation. Det er nok de frreste som tnker over, at f.eks. kampscener eller action-scener ofte er optaget over flere dage og p flere forskellige lokationer. Da mennesket endnu ikke er herre over vind og vejr, kommer optagelserne ofte ud med meget forskellige farver, nr man optager over flere dage. Det korrigeres i Colorworks-studierne.

Nr vi siger farver, s indebrer det naturligvis ogs arbejde med skygger, kontrast og mange andre farvemssige aspekter.

"Color is the single most important element of a movie"

Tilsvarende s vi scener af bare almindelig dialog, som til at starte med ser relativ dd og hverdagsagtig ud, men med den rigtige farvesammenstning pludselig fremstr anderledes dramatisk og vigtig. Som folkene bag skrmene yndede at sige: "Color is the single most important element of a movie".

En sjov detalje er, at helt nye problemstillinger opstr i forbindelse med, at ldre film i 2013 nu kan ses i gte 4K-oplsning. Selvom film, der er optaget p filmruller principielt er optaget i oplsninger hjere end 4K, s arbejdede man ikke med s hj oplsning i sin tid. Eksempelvis make-up kan vre problematisk; tilsvarende kan rekvisitter eller rygkabler i actionscener skabe uforudset redigeringsarbejde. En del af arbejdsprocessen for Colorworks er derfor ogs at fjerne eller redigere scenerne, s de sm fejl forsvinder.

At arbejde med ukomprimerede film i s hj oplsning og farvedybde krver computerpower og ikke mindst harddiskplads. Vi fik et hurtigt blik indenfor i serverrummet, der lige nu har en kapacitet p 16 petabytes (knap 17 millioner gigabytes).

En tur i Sonys Hollywood-studierApparater som dem bag glasset bruges til at lse filmruller ind digitalt. Mange filmruller scannes igen i 4K i forbindelse med 4K-udgivelserne


Er 4K ndvendigt? Hvorfor ikke 8K?

Sony gr meget for 4K og de tror helhjertet p, at den hjere oplsning er nste skridt i tv-branchen. Men hvor kommer Sonys rygende selvtillid fra? Hvorfor er man begyndt ikke blot at slge 4K-tv og udstyr, men ogs arbejde s helhjertet med 4K i filmproduktionerne?

En tur i Sonys Hollywood-studier
Sony erkender selv, at 4K er kommet hurtigere end de oprindeligt havde forventet. Det er der flere grunde til, men Sony mener, at den vigtigste grund til at tale om 4K, er at det hver filmoplevelsen; ikke bare billedkvaliteten, men hele filmoplevelsen. Holdningen tilhrer ikke blot Sonys interne filmfolk, men er resultatet af Sonys mange forsg med 4K over de seneste r, hvor man har hevet udeforstende folk ind i de sm, intime biografer i Sonys Hollywood-studier til blindtests, hvor seeren ikke ved hvilke klip der er i 2K (tt p Full HD) og i 4K-oplsning.

Forsgene har rimelig enstemmigt vist, at 4K hver filmoplevelsen og trkker seeren lngere ind i filmuniverset.

Set i det strre perspektiv er 4K det naturlige skridt efter 2K (og Full HD). Kigger man f.eks. p biografernes udvikling, s er lrrederne blevet strre og strre i takt med at oplsningen er hvet, samtidig med, at seerne generelt er rykket tttere p skrmen. Sony mener, at 4K er sweet spot i forhold til at fremvise film, fordi detaljegraden muliggr, at man kan udnytte hele seerens synsfelt. 2K er for lav en oplsning til at man kan rykke s tt p skrmen, at hele synsfeltet dkkes.

Nste skridt kendes allerede og arbejdet p 8K-oplsning, som indeholder fire gange flere pixels end 4K, er s smt begyndt i Japan; Sonys hjemmebane. S hvorfor ikke g direkte til 8K i stedet for 4K? Sony fortller, at der er flere elementer i det, og konomi naturligvis er en af dem. Det koster typisk 2-2,5 gange mere at lave en 4K-produktion i forhold til en Full HD-produktion og belbet vil vre endnu hjere, hvis man skal arbejde i 8K. Herudover findes der slet ikke et 8K-workflow hos filmstudierne endnu. Computerne kan ikke vre med, softwaren kan hndtere ikke det og skrmene kan ikke fremvise det.

Det betyder dog ikke, at Sony ikke har film liggende i 8K. Det har de, men de er ikke krt igennem hele redigeringsprocessen ved 8K. En tredje rsag er, at special effects-studierne knap nok er rykket til 4K-oplsning endnu, fordi det krver massiv regnekraft. Mange af de tidligere 4K-film har sledes special effects i 2K-oplsning. Det har du mske allerede bemrket, idet special effects scenerne til tider er lidt bldere i udtrykket end close-ups af f.eks. ansigter optaget med et kamera.

Den vigtigste rsag er imidlertid, at Sony ser det som en proces. Sony ser, som nvnt, 4K som den optimale oplsning til at dkke hele synsfeltet i en biograf. 8K giver derfor frst mening, nr film og underholdning skabes til at dkke mere end synsfeltet. Sony giver IMAX-biografer som eksempel; f.eks. den der findes i Planetariet. 8K er forbeholdt en anden tid og kan sammen med nste skridt indenfor filmkunst bne nye dre, men det kommer lngere nede ad vejen. Derfor er 4K, iflge Sony, det helt rigtige skridt lige nu. Fingerreglen er, at man skal sidde halvanden skrmhjde fra en skrm med 4K-oplsning.

Nr det er sagt, s understreger Sony dog ogs, at 4K handler om mere end bare oplsning. Det handler ogs om film med hjere billedfrekvens p helt op til 120 billeder per sekund (mod 24 billeder per sekund i dag) og det handler om mere mttede og naturtro farver. Det er aspekter som Sony er spndt p at arbejde med i kommende filmproduktioner.

Vi siger tak til Sony for rundturen i Hollywood-studierne. Det var i sandhed en spndende oplevelse. Hvis du har uddybende sprgsml, s sprg endelig.



Flere nyheder

Superliga

Superliga fortstter p Viasat/Viaplay & Discovery - ugentlig kamp i 4K

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
LG NanoCell 2019

LG lancerer nye "NanoCell" LCD TV med HDMI 2.1

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
tvOS 13

Apple TV fr picture-in-picture funktion

18 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung Tizen Smart TV

Samsung: Vigtigt ofte at kre antivirus p dit Samsung TV

17 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple nsker angiveligt at lave film med Oscar-potentiale

17 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
Billigste tv-pakke

Guide: Den billigste tv-pakke (2019) - opdateret

14 Jun 2019 | Flatpanels |

Nyt DRTV fr tv-kanaler p Smart TV, kan udvides til set-top-bokse

14 Jun 2019 | Rasmus Larsen |
UEFA.tv

UEFA.tv lanceret som gratis streamingtjeneste

14 Jun 2019 | Rasmus Larsen |