Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonEn tur i Sonys Hollywood-studie: 4K er fremtiden - FlatpanelsDK

En tur i Sonys Hollywood-studie: 4K er fremtiden

20 Aug 2013 | Rasmus Larsen |

Vi tog den lange tur til Hollywood i Los Angeles og fik et kig indenfor i Sonys Hollywood-filmstudier. Vi fortæller om Sonys planer for 4K indenfor film og tv-serier og giver et unikt og eksklusivt indblik i, hvordan Sony arbejder med produktion og farveredigering af film. 

En tur i Sonys Hollywood-studier

I 1987 startede forberedelserne med at sælge Columbia Pictures, som Coca Cola dengang ejede knap halvdelen af. Både årene 1987 og 1988 forløb uden et salg, men i 1989 meldte japanske Sony sig på banen. De købte Columbia og ændrede knap to år efter navn til Sony Pictures Entertainment. En filmmastodont var født. Sony Pictures Entertainment har sidenhen bragt et væld af de mest populære Hollywood-film ind i biografer og folks stuer overalt i verden.

En tur i Sonys Hollywood-studier


Sony har i dag vidtrækkende aktiviteter og ud over at sælge kameraer, tv-skærme, telefoner, PC’er, projektorer og filmproduktionsudstyr, så er en markant andel af Sonys aktiviteter funderet i deres musik og filmstudier, som er blandt de største på markedet. Sony har således en markant rolle i den professionelle verden, hvilket også har hjulpet Sony med at få opbygget en betydelig rolle indenfor biografverdenen, hvor Sony kan prale af at have deres 4K-projektorer i 75 % af de nuværende 4K-biografer.

En tur i Sonys Hollywood-studierMotorcykler fra Hollywood-produktioner. Kan du genkende dem?


FlatpanelsDK fik for nylig mulighed for at komme helt tæt og tog den lange tur til Hollywood; mere præcist Culver City, hvor Sonys filmstudier holder til. Vi fik ikke bare en rundtur i studierne, men kom helt tæt på de folk, som sidder og arbejder med kameraer, farver og klipning til dagligt. Vi deler gerne, så kom med indenfor.

Alt produceres i 4K fremover

Sony er i gang med en større omlægning. På produktfronten satser de lige nu stort på 4K – eller Ultra HD – med blandt andet 55, 65 og 84” 4K-tv, en ny PlayStation 4 som kan håndtere 4K-video og en ny 4K-medieafspiller (som dog ikke kommer til Danmark i starten). Det er blot begyndelsen, for 4K kommer til at betyde en del i Sonys fremtidige produkter.

Sony har i modsætning til sine konkurrenter den unikke position, at de ikke bare producerer fremvisningsapparaterne – projektorer og tv-skærme – men at de er med i hele kæden helt tilbage fra kameraer og filmproduktion. Dermed kan Sony om nogen påvirke retningen på tv-markedet og fordi Sony tror så fast på 4K, er det en satsning som vil gennemsyre alle Sonys afdelinger; ikke mindst Sony Pictures Entertainment.

En tur i Sonys Hollywood-studierSonys nye 4K-kamera, F65, i aktion


Sonys filmstudier begyndte arbejdet med 4K-formatet for noget tid siden og alle nye programmer skabes nu i 4K. Sony fortæller, at de allerede skabt eller remastered over 100 film i 4K, herunder Spider-man, Salt, Lawrence of Arabia og Taxi Driver. 4K er også på vej ind i tv-serie-verdenen, hvor f.eks. Breaking Bad lige nu er på vej igennem 4K-redigeringsprocessen.

Specielt udsigten til at gamle film kan genskabes i 4K, skal være med til at sætte skub i revolutionen. Der er ikke tale om gammel vin på nye flasker, for ældre analoge filmproduktioner er oftest skabt i opløsninger endnu højere end 4K. I forbindelse med restaureringen af ældre film, sender man filmspolerne tilbage i en filmscanner, der aflæser filmen ved højere opløsning. Sony siger, at de således har scannet ældre film i 4K-opløsning – eller højere – gennem flere år for at forberede sig på overgangen. Herefter skal filmene igennem det digitale workflow, hvor man arbejder med støjfjernelse, farver, format og meget andet.

En tur i Sonys Hollywood-studierVi så en række screeninger af blandt andet Lawrence of Arabia i 4K-versionen i et af Sonys studier. Vi måtte desværre ikke tage billeder under klippene


Lawrence of Arabia fra 1962 er et af Sonys flagskibsprojekter indenfor restaurering af ældre film i 4K. Ud over at være en del af filmhistorien, er filmet optaget på 70mm film, der faktisk kan gå helt op til 8K-opløsning. Arbejdet med at restaurere Lawrence of Arabia har taget 3 år med sporadisk arbejde. Ved en demonstration så vi en helt rå udgave direkte efter scanningen fra filmrullen, sammenlignet med den nye restaurerede 4K-udgave. Der var en verden til forskel. Filmrullen har efterhånden en del år på bagen, så den viser tydelige tegn på ælde. Den var blandt andet begyndt at krakelere en smule på en del af rullen, hvorfor der kom hvide horisontale linjer i billedet; noget som Sony efterfølgende fjerner billede for billede.

Der er masser af film og tv-serier i 4K på vej fra Sony; nye såvel som gamle. Og med udsigten til at ikke blot film men også tv-serier i fremtiden produceres i 4K-opløsning, er den nuværende mangel på 4K-indhold mest af alt en kortvarig fase. Vi står ikke i samme situation som da 3D kiggede frem. Spørgsmålet om på hvilket medie/format de skal udgives, består imidlertid. Sony tror mere på internettet end på fysiske medier. Herudover ses nogle af de titler, som Sony vil udgive i 4K.

En tur i Sonys Hollywood-studier


Arbejdet med farver i Colorworks

Sony Colorworks er en del af Sonys filmimperium. Det er her filmmagien sker efter optagelserne er i hus. I Colorworks-studierne lægges farverne på, så filmene får det helt rigtige udtryk og det er også i Colorworks, at ældre film restaureres. I forbindelse med ældre film kan arbejdet også indebære f.eks. fjernelse af støj, flimmer og andet snavs. I krævende produktioner går man igennem en film billede for billede, og da der er 24 billeder per sekund, kan det selvsagt være en tidskrævende proces.

En tur i Sonys Hollywood-studierDer laves visse farvekorrektioner under optagelserne, men de fleste laves i studiet efterfølgende


Sony Colorworks arbejder ikke kun på Sonys egne film, men også film fra andre selskaber, som betaler sig fra at få udført arbejdet. Der arbejdes generelt med ”masters” i ekstrem høj kvalitet og typisk kommer en film ind i 4K-opløsning med 16-bit farver og et meget stort farvespektrum. Herfra kan Colorworks skabe forskellige versioner af filmen, rettet imod f.eks. biografer og Blu-ray-udgivelsen.

Til biograferne sendes en udgave med det såkaldte DCI (Digital Cinema Initiative) farverum, hvori der kan gengives mere intense røde og blå farver end dem du ser på en Blu-ray-skive, som typisk er skabt i Rec.709 farverummet. Med introduktionen af 4K / Ultra HD, indfører man også et nyt Rec.2020 farverum, som er tættere på det biograferne bruger og som kan gengive mere intense og kontrastrige farver end på Blu-ray-skiver i dag. Sony siger, at arbejdet med Rec.2020 derfor også for alvor går i gang sammen med introduktionen af 4K-film på forbrugermarkedet. Colorworks frigiver således typisk film i tre versioner med hvert deres farverum og nu kommer et fjerde farverum til sammen med introduktionen af 4K i stuerne.

Arbejdet i Colorworks er stadig i høj grad manuelt. Der sidder mennesker bag skærmene og farverne korrigeres 100 % ud fra gefühlen

Arbejdet i Colorworks er stadig i høj grad manuelt. Der sidder mennesker bag skærmene og farverne korrigeres 100 % ud fra gefühlen og er derfor også meget subjektivt. Branchefolkene ved, hvordan man leger med farver for at skabe den helt rigtige stemning i filmscener og det sker simpelthen ved at dreje på knapperne (eller prikke på skærmene) indtil det helt rigtige look er nået. Som folkene i Colorworks siger, så kan nutidens computere mange ting, men de er stadig meget langt fra at kunne overtage arbejdet med color grading. Tilsvarende er Sony heller ikke interesseret i at outsource arbejdet til lavtlønslande. Kvaliteten er afgørende og Sony arbejder derfor med de folk, som de mener, leverer det bedste stykke arbejde; de folk sidder stadig i USA i Sonys øjne.




Vi så forskellige klip fra film før og efter arbejdet med farver, og der er virkelig en verden til forskel. Ikke mindst i scener, hvor man under optagelserne har skiftet lokation. Det er nok de færreste som tænker over, at f.eks. kampscener eller action-scener ofte er optaget over flere dage og på flere forskellige lokationer. Da mennesket endnu ikke er herre over vind og vejr, kommer optagelserne ofte ud med meget forskellige farver, når man optager over flere dage. Det korrigeres i Colorworks-studierne.

Når vi siger farver, så indebærer det naturligvis også arbejde med skygger, kontrast og mange andre farvemæssige aspekter.

"Color is the single most important element of a movie"

Tilsvarende så vi scener af bare almindelig dialog, som til at starte med ser relativ død og hverdagsagtig ud, men med den rigtige farvesammensætning pludselig fremstår anderledes dramatisk og vigtig. Som folkene bag skærmene yndede at sige: "Color is the single most important element of a movie".

En sjov detalje er, at helt nye problemstillinger opstår i forbindelse med, at ældre film i 2013 nu kan ses i ægte 4K-opløsning. Selvom film, der er optaget på filmruller principielt er optaget i opløsninger højere end 4K, så arbejdede man ikke med så høj opløsning i sin tid. Eksempelvis make-up kan være problematisk; tilsvarende kan rekvisitter eller rygkabler i actionscener skabe uforudset redigeringsarbejde. En del af arbejdsprocessen for Colorworks er derfor også at fjerne eller redigere scenerne, så de små fejl forsvinder.

At arbejde med ukomprimerede film i så høj opløsning og farvedybde kræver computerpower og ikke mindst harddiskplads. Vi fik et hurtigt blik indenfor i serverrummet, der lige nu har en kapacitet på 16 petabytes (knap 17 millioner gigabytes).

En tur i Sonys Hollywood-studierApparater som dem bag glasset bruges til at læse filmruller ind digitalt. Mange filmruller ”scannes” igen i 4K i forbindelse med 4K-udgivelserne


Er 4K nødvendigt? Hvorfor ikke 8K?

Sony gør meget for 4K og de tror helhjertet på, at den højere opløsning er næste skridt i tv-branchen. Men hvor kommer Sonys rygende selvtillid fra? Hvorfor er man begyndt ikke blot at sælge 4K-tv og udstyr, men også arbejde så helhjertet med 4K i filmproduktionerne?

En tur i Sonys Hollywood-studier
Sony erkender selv, at 4K er kommet hurtigere end de oprindeligt havde forventet. Det er der flere grunde til, men Sony mener, at den vigtigste grund til at tale om 4K, er at det hæver filmoplevelsen; ikke bare billedkvaliteten, men hele filmoplevelsen. Holdningen tilhører ikke blot Sonys interne filmfolk, men er resultatet af Sonys mange forsøg med 4K over de seneste år, hvor man har hevet udeforstående folk ind i de små, intime biografer i Sonys Hollywood-studier til blindtests, hvor seeren ikke ved hvilke klip der er i 2K (tæt på Full HD) og i 4K-opløsning.

Forsøgene har rimelig enstemmigt vist, at 4K hæver filmoplevelsen og trækker seeren længere ind i filmuniverset.

Set i det større perspektiv er 4K det naturlige skridt efter 2K (og Full HD). Kigger man f.eks. på biografernes udvikling, så er lærrederne blevet større og større i takt med at opløsningen er hævet, samtidig med, at seerne generelt er rykket tættere på skærmen. Sony mener, at 4K er ”sweet spot” i forhold til at fremvise film, fordi detaljegraden muliggør, at man kan udnytte hele seerens synsfelt. 2K er for lav en opløsning til at man kan rykke så tæt på skærmen, at hele synsfeltet dækkes.

Næste skridt kendes allerede og arbejdet på 8K-opløsning, som indeholder fire gange flere pixels end 4K, er så småt begyndt i Japan; Sonys hjemmebane. Så hvorfor ikke gå direkte til 8K i stedet for 4K? Sony fortæller, at der er flere elementer i det, og økonomi naturligvis er en af dem. Det koster typisk 2-2,5 gange mere at lave en 4K-produktion i forhold til en Full HD-produktion og beløbet vil være endnu højere, hvis man skal arbejde i 8K. Herudover findes der slet ikke et 8K-workflow hos filmstudierne endnu. Computerne kan ikke være med, softwaren kan håndtere ikke det og skærmene kan ikke fremvise det.

Det betyder dog ikke, at Sony ikke har film liggende i 8K. Det har de, men de er ikke kørt igennem hele redigeringsprocessen ved 8K. En tredje årsag er, at special effects-studierne knap nok er rykket til 4K-opløsning endnu, fordi det kræver massiv regnekraft. Mange af de tidligere 4K-film har således special effects i 2K-opløsning. Det har du måske allerede bemærket, idet special effects scenerne til tider er lidt blødere i udtrykket end close-ups af f.eks. ansigter optaget med et kamera.

Den vigtigste årsag er imidlertid, at Sony ser det som en proces. Sony ser, som nævnt, 4K som den optimale opløsning til at dække hele synsfeltet i en biograf. 8K giver derfor først mening, når film og underholdning skabes til at dække mere end synsfeltet. Sony giver IMAX-biografer som eksempel; f.eks. den der findes i Planetariet. 8K er forbeholdt en anden tid og kan sammen med næste skridt indenfor filmkunst åbne nye døre, men det kommer længere nede ad vejen. Derfor er 4K, ifølge Sony, det helt rigtige skridt lige nu. Fingerreglen er, at man skal sidde halvanden skærmhøjde fra en skærm med 4K-opløsning.

Når det er sagt, så understreger Sony dog også, at 4K handler om mere end bare opløsning. Det handler også om film med højere billedfrekvens på helt op til 120 billeder per sekund (mod 24 billeder per sekund i dag) og det handler om mere mættede og naturtro farver. Det er aspekter som Sony er spændt på at arbejde med i kommende filmproduktioner.

Vi siger tak til Sony for rundturen i Hollywood-studierne. Det var i sandhed en spændende oplevelse. Hvis du har uddybende spørgsmål, så spørg endelig.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Apple tæt på globale rettigheder til FIFAs nye fodbold-VM for klubber

23 Apr 2024 |

Sportsanalytiker: Usikkert om Europa League gør en forskel for Disney+

22 Apr 2024 |

Ny type OLED går i masseproduktion i december 2024

22 Apr 2024 |

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |