Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonCES 2013 trends: Ultra HD er det nye, 3D er glemt - FlatpanelsDK

CES 2013 trends: Ultra HD er det nye, 3D er glemt

25 Jan 2013 | Rasmus Larsen |

CES 2013 er afsluttet og vi er blevet bombarderet med information og sanseindtryk. De overordnede trends på CES er klare: Ultra HD er det nye store. Smart TV er kommet for at blive. OLED er stadig en tidlig teknologi. 3D er lagt bag os – men ikke dødt.

Ultra HD er det nye, Smart TV er stadig hot

Ultra HD var det nye hotte på CES. Samsung, Sony, LG, Panasonic, Sharp og endda kinesiske producenter såsom Hisense, Haier og TCL samt amerikanske producenter såsom Westinghouse og Vizio havde medbragt Ultra HD-tv. Selvom Ultra HD-tv er vanvittig dyre i første generation, så er det utvivlsomt noget vi kommer til at høre mere om henover året – og igen på CES 2014.

Sådan ser et Ultra HD-tv ud ifølge Samsung
Sådan ser et Ultra HD-tv ud ifølge Samsung


Selv ukendte kinesiske og amerikanske tv-producenter havde Ultra HD-tv på CES 2013
Ultra HD er næste skridt indenfor opløsning, og kaldes populært også 4K. Man tager fire gange pixelantallet i brug i forhold til en Full HD-skærm, hvilket betyder, at et tv har over 8 millioner små pixels (3840x2160 = 8.294.400 pixels). Det en utrolig mængde billedinformation, som først og fremmest vil komme til gavn på tv større end 60-70 tommer.

På trods af, at der var relativt meget Ultra HD-hardware i form af Ultra HD-tv, var der overraskende lidt snak om, hvordan vi får Ultra HD-indhold ind i vores skærme. Blu-ray kan ikke levere Ultra HD. HDMI kan maksimalt sende Ultra HD i 2D. Og hvad skal der ske, når vi også går til 48 billeder per sekund, som i Hobbitten, bredere farvepalette samt 3D?

Det er et spørgsmål, som meget få havde et fornuftigt bud på. Sony tror ikke på en ny 4K Blu-ray-standard. Netflix demonstrerede 4K-streaming og der blev også talt lidt om Redray, men det står soleklart, at der er mange led i kæden, som skal på plads før Ultra HD når massemarkedet. Til gengæld er indholdet på plads denne gang. De fleste film er optaget i opløsninger over 4K/Ultra HD, men de skal tilbage i studierne og redigeres i den højere opløsning – og dermed genudgives.

LGs 2013 Smart TV
LGs nye topmodel indenfor LED Smart TV, kaldet LA8600


Smart, smartere, smartest – men stadig ikke særlig smart
Man kom naturligvis heller ikke udenom Smart TV. Det helt store ryk indenfor Smart TV-trenden kom nogenlunde samtidig med 3D, men det er efterhånden soleklart, at tv-producenterne tror mere på denne retning end 3D. Smart TV var på ingen måde sat i baggrunden på dette års CES-udstilling. Alle tv-producenter taler om Smart TV, og Google TV var også en smule mere synligt end hidtil, selvom man stadig ikke kan tale om et gennembrud. Kun Asus og Netgear er tilføjet som prominente partnere hos Google, foruden Sony og LG, der stadig afholder sig fra at satse fuldhjertet på Google TV.

Til gengæld noterer vi os også, at Smart TV stadig ikke er særlig smart. Der bliver talt om dual-core og quad-core processorer, men 99 % af de funktioner, som blev præsenteret i de nye Smart TV, er udviklet af producenten selv. Der er stadig ingen betydelig udviklergruppe, der gider bruge kræfter på de skrantende Smart TV-platforme; i hvert fald ikke i samme grad som man ser på smartphone og tablet-fronten, hvor der er tusindevis af udviklere med på vognen.

De mest markante nye funktioner på Smart TV-fronten på CES 2013 var muligheden for at ”skubbe” video, billeder og musik fra en smartphone eller en tablet op på tv-skærmen – noget som Apple har gjort mulig for mange år siden via Airplay. Tv-producenterne indbygger både NFC, WiFi, WiDi, Miracast og meget andet i skærmene, men brugsscenarierne er bare ikke noget, som pressen ikke har set før og derfor får det ikke særlig meget fokus, selvom tv-producenterne presser på. Skulle det virkelig forestille at være toppen indenfor tv-innovation?

Smart TV virker stadig som work-in-progress, hvor der udforskes styremetoder, brugerflader og en dybere mening med galskaben
Smart TV virker stadig som work-in-progress, hvor der udforskes styremetoder, brugerflader og en dybere mening med galskaben. Til gengæld lader tv-producenterne til at have indset, at brugervenlighed er vigtigere end 100-vis af avancerede funktioner; hvis brugeren allerede er stået af før de kommer i gang, så hjælper verdens mest avancerede teknologi ikke. Det er første skridt i den rigtige retning.

Kurvet OLED-TV fra Samsung
Både Samsung og LG havde kurvede OLED-TV medbragt på CES


OLED er også hot, men mindede mest af alt om teknologidemonstrationer, fremfor egentlige produkter. Kurvede, bøjelige og helt flade OLED så vi flere steder, men når lanceringsdatoen stadig er uvis og produkterne koster op imod 100.000 kroner, så siger vores mavefornemmelse os, at Ultra HD-trenden har større potentiale til at slå igennem på den korte bane.

3D er lagt bag os

Og så er der 3D. 3D var for få år ”det næste store”. Alle tv-producenter satsede på 3D og var enige om, at det var fremtiden. Indholdet forsinkede naturligvis udbredelsen, men generelt var forbrugerne bare ikke særlig opsatte på at iføre sig klodsede 3D-briller.

På CES 2013 var 3D gledet ud i periferien. Nogen har kaldt 3D dødt efter CES 2013, men det skal man vist have en veludviklet dramaturgisk baggrund for at kunne bilde nogen ind, men 3D var bestemt nedprioriteret i en sådan grad, at det er næsten surrealistisk at tænke på, at 3D for bare et par år siden fyldte alt i præcis de samme lokaler i Las Vegas.

Sonys 4K 3DTV
Producenterne ville gerne vise, hvor godt 3D tager sig ud på et Ultra HD-tv, men generelt var 3D-demonstrationerne få. Her ses Sonys 84” Ultra HD-tv med 3D


3D var nedprioriteret i en sådan grad, at det er næsten surrealistisk at tænke på, at 3D for bare et par år siden fyldte alt i præcis samme lokaler i Las Vegas
3D var som sådan stadig på udstillingsgulvene, men ikke i lige så prominente opsætninger som hidtil. 3D kommer også indbygget i flere tv-skærme end nogensinde, men det er ikke længere noget tv-producenterne taler særlig meget om. De nævnte det ikke på pressemøderne, de nævnte det ikke i pressematerialet og 3D var generelt degraderet til en lille note på specifikationslisterne.

3D har givet os gode oplevelser, men måske er den store satsning netop slået fejl fordi den ikke har opfyldt målsætningen: en større indlevelse i film og spil. 3D lader således til at blive forvist til udviklingsfolkene igen, der nu skal arbejde på at kombinere det med f.eks. ”virtual reality”-headsets, Ultra HD og andre teknologier. 3D er ikke dødt, men der er lidt knas i parforholdet. Spørgsmålet er, hvornår 3D gør comeback, for vi er overbevist om, at 3D kommer stærkt tilbage; bare i en anden form end hidtil.

CES 2013 var som altid meget spændende og der sker stadig meget på udviklingsfronten. Der var færre konkrete produkter, og flere ”føler-produkter” ude end vi er vant til, forstået på den måde, at producenterne ikke vil afsløre alle detaljer, da meget kan ændre sig i de 2-4 måneder før produkterne lander. Producenterne får et stort indblik ind i hinandens planer og det virker til tider stadig lidt underligt, at hele branchen går med til at præsentere produkter så mange måneder før markedslancering, men CES 2013 var større, mere betydelig og flottere end nogensinde.

Hvis software skal drive salget, skal softwaren blive bedre

Hvis vi skal opsummere, så vil vi sige, at CES vidner om en ny generation af tv-teknologi, med en helt ny skærmteknologi; OLED, en opløsningsrevolution; Ultra HD, og en trend der gerne vil ændre den måde, hvorpå vi konsumerer indhold; Smart TV. De to første er vi overbevist om, at flere tv-producenter kan mestre. De er mestre i hardware.

Softwaren tvivler vi dog stadig på, at de kan meste. Tv-producenterne har ikke en historie for softwareudvikling – hvilket står soleklart for os, når vi går rundt på messegulvene. Her tror vi stadig på, at de traditionelle softwarefirmaer såsom Google, Microsoft og Apple har bedre odds. Det ved branchen godt, men efterhånden er det blevet ”elefanten i rummet”. Software-giganterne er på vej - og de kommer med fuld kraft indenfor et par år.



Flere nyheder

Black Friday 2019

Black Friday 2019: Nyttige tips, guides & anbefalinger

21 Nov 2019 | Flatpanels |
Canal Digital GO

Canal Digital i 2020: Dyrere fuldpakke, men også mere fleksibilitet

21 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
DRTV Android TV

DR: Vi udvikler app til Android TV

20 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
Boxer TV

Boxer i 2020: Priserne på tv-pakker hæves igen

20 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
Netflix Stranger Things

Netflix kræver nu at film laves i HDR

19 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
DRTV på Samsung TV

DRTV til Smart TV nu med live-kanaler - knas med HbbTV på ældre TV

18 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
DR

DR: Tv-programmer som rammes af sparekniven fra 2020

18 Nov 2019 | Rasmus Larsen |
Stofa

Stofa i 2020: Prisen på tv-pakker stiger med op til 40 kr/md.

16 Nov 2019 | Rasmus Larsen |