Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonOplevelser med Carl Zeiss OLED Cinemizer - FlatpanelsDK

Oplevelser med Carl Zeiss OLED Cinemizer

06 Sep 2012 | Rasmus Larsen |

Vi omtalte første gang Carl Zeiss’ OLED Cinemizer – en form for skærmbrille – i marts. På IFA 2012 fik vi lejlighed til at afprøve produktet – både med og uden bevægelsessensor, der registrerer hovedbevægelse.

Oplevelser med OLED Cinemizer

Carl Zeiss OLED Cinemizer er grundlæggende ikke så forskellig fra Sonys Personal 3D Viewer, som vi tidligere har lavet en dybdegående test af. Carl Zeiss har dog valgt at implementere et bedre justeringssystem, så skærmene kan tilpasses perfekt til forskellige individers øjne.

Carl Zeiss vil skabe en Virtual Reality-verden med deres nye OLED-brille
FlatpanelsDK prøvede Carl Zeiss OLED Cinemizer på IFA


Netop justeringssystemet er et af de elementer, hvor Carl Zeiss adskiller sig fra Sony, for det er markant bedre. Vi havde ikke samme oplevelse af, at kanten af skærmen føltes ulden. I stedet var billedet skarpt og veldefineret. Afstanden på skærmene justeres via små rullehjul inde i skærmene, og man kan finjustere i en grad, som ikke var muligt på Sonys pendant.

Det har en positivt effekt på både 2D og 3D-billederne, der vises overbevisende. Opløsningen på de to skærme er dog stadig relativ lav og det gør, at billederne ikke synes så detaljerige, som man kunne håbe på. Hvad angår 3D, så formår skærmbrillen at gengive 3D uden problemer fordi skærmene til hvert øje er 100 % opdelt. Dermed opstår der heller ikke dobbelt-billeder ved 3D.

Carl Zeiss bruger derimod stort set tilsvarende skærme som Sony, og det er fortsat en af svaghederne. I stedet for at dække hele synsfeltet efterlades man nærmere en fornemmelse af at sidde og kigge på en firkantet skærm i et helt mørkelagt rum - og det er i princippet også det man gør. Der er dog en stor del af synsfeltet, som ikke dækkes, hvilket betyder, at Virtual Reality-perspektiverne stadig er begrænsede.

Carl Zeiss vil skabe en Virtual Reality-verden med deres nye OLED-brille
Sådan ser Carl Zeiss skærmbrille ud i virkeligheden


Bevægelsessensor

Carl Zeiss havde også medbragt en variant med installeret bevægelsessensor. Du kan kigge rundt ind i den virtuelle verden ved blot at bevæge hovedet. Bevægelsessensoren var ekstremt følsom og reagerede uden nogen betydelig forsinkelse. Den var næsten for følsom, forstået på den måde, at selv de mindste bevægelser blev registreret. Når man står med en skærmbrille på, med kabler ned bagpå, så er det meget svært at holde hovedet helt stille.

Carl Zeiss vil skabe en Virtual Reality-verden med deres nye OLED-brille
Her er varianten med bevægelsessensoren, som sidder i nedre højre hjørne. Den kræver desværre lidt ekstra plads og gør skærmbrillen en smule tungere


Selve demonstrationen fungerede ganske godt, men det var en skam, at Carl Zeiss havde valgt så dårligt billedmateriale. Man stod i et slags rum og kiggede ud gennem vinduer, men den computergenererede grafik føltes mest af alt som noget fra en 10 år gammel spilkonsol. Potentialet er bestemt synligt – systemet skal blot forfines.

Alt i alt er Carl Zeiss skærmbrille ikke så forskellig fra Sonys skærmbrille, men justeringssystemet er en klar forbedring. Produkterne skal dog forbedres på en række punkter før de bliver rigtig interessante.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |

Nye EU-regler tvinger producenten til at reparere efter garantien

24 Apr 2024 |

Sonys gratis-kanaler med reklamer klar på LG TV i Danmark

24 Apr 2024 |

Max-rabatkunder beholder 4K lidt længere

24 Apr 2024 |