Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonHobbitten i 48fps får kritik og starter debat - FlatpanelsDK

Hobbitten i 48fps får kritik og starter debat

08 May 2012 | Rasmus Larsen |

Peter Jacksons beslutning om at optage og vise Hobbitten i 48 billeder per sekund i stedet for 24 billeder per sekund har skabt en interessant debat. Efter den første fremvisning ved en konference, udtrykte flere filmanmeldere bekymring over den anderledes filmoplevelse. På den anden side finder vi en anerkendt filmmand, der hylder overgangen til 48fps.

Hobbitten i 48fps får kritik

I dag optages og vises biograffilm med 24 billeder i sekundet, men Peter Jackson vil prøve noget nyt. Vi fortalte første gang om Peter Jacksons planer om at optage Hobbitten i 48fps i stedet for 24fps sidste år. Peter Jackson har nu fremvist 10 minutter af filmen for filmbranchen på CinemaCon, og det har startet en debat omkring hvorvidt 48fps er et ønskeligt format eller ej.

Hobbitten kommer i biografen til december
Hobbitten er den første biograffilm, der anvender 48fps i stedet for 24fps

Efter fremvisningen har flere givet udtryk for bekymring over de ændringer det medfører for den filmiske oplevelse. Når man går fra 24 til 48fps, så vil levende billeder også fremstår skarpere og mere flydende, men samtidig også mindre ”filmiske”, argumenteres det. Flere filmkritikere har således givet deres mening til kende på Twitter. - ”Saw the 10 minutes of raw The Hobbit footage in 48FPS 3D. Intriguing, the footage looks amazing, but the 48FPS experience is an odd change,” fra Twitter. - ”Great Scott, The Hobbit in 48 frames-per-second is a thing to behold. Totally different experience. Not all will like the change,” fra Twitter. - ”Here’s what The Hobbit looked like to me: a hi-def version of the 1970s I, Claudius. It is drenched in a TV-like — specifically ’70s-era BBC — video look. People on Twitter have asked if it has that soap opera look you get from badly calibrated TVs at Best Buy, and the answer is an emphatic YES”, fra Badassdigest.com.

Peter Jackson tale om Red Epic kameraer med 5K-opløsning
Peter Jackson anvender Red Epic kameraer, der kan optage i 5K-opløsning

Peter Jackson forsvarer sit valg og fortæller Entertainment Weekly; - ”at first it’s unusual because you’ve never seen a movie like this before. It’s literally a new experience, but you know, that doesn’t last the entire experience of the film – not by any stretch, just 10 minutes or so. You settle into it,”

Får også ros

Men overgangen til 48fps høster også bifald fra branchen. Douglas Trumbull, der har arbejdet på effekter i blandt andet 2001: A Space Odyssey og Blade Runner, er meget begejstret og siger: - ”just thrilled that Peter Jackson has done The Hobbit in 48 frames. It’s definitely a fabulous and brave step in the right direction”, ifølge Entertainment Weekly. Trumbull siger dog også, at han tror på, at en kombination af 48 og 24fps-materiale er den ideelle løsning. 24fps er stadig bedst i nærbilleder, mens 48fps er bedst i actionscener eller store naturscener. Du kan selv opleve springet til 48fps, når Hobbitten rammer biograferne i december 2012. Læs også mere teknikken bag Hobbitten her. - Kilde: Entertainment Weekly (1, 2)



Flere nyheder

Flow-tv under corona-krise

Flow-tv i central rolle under corona-krisen

01 Apr 2020 | DMD |
Klovn The Final

Danske biograffilm, 'Klovn the Final' & Krudttønden, frigives til streaming

01 Apr 2020 | Rasmus Larsen |
Samsung QD TV

Samsung Display stopper al LCD-produktion i slutningen af 2020

31 Mar 2020 | Rasmus Larsen |
Birds of Prey

Warner følger Universal, Sony og frigiver biograffilm til streaming

31 Mar 2020 | Rasmus Larsen |
YouSee

YouSee sætter over 50 tv-kanaler fri hen over påsken

31 Mar 2020 | Rasmus Larsen |
Sony XH81

Sony lancerer første 2020 TV - 4K, Android, AirPlay 2

31 Mar 2020 | Rasmus Larsen |
Samsung 2020 TV

Oversigt: Samsung 2020 TV

30 Mar 2020 | Flatpanels |
The Invisible Man

Biograffilm til streaming er "en klar succes", siger Blockbuster

30 Mar 2020 | Rasmus Larsen |