Toshiba har kørt en strategisk offensiv på det europæiske marked og brand’et og salget er begyndt at røre på sig. For at styrke deres europæiske position, ønsker Toshiba nu at opføre en produktionsfabrik i Polen.
Aftalen med den polske regering faldt på plads d. 13. september, og Toshiba har fået tilladelsen til allerede at påbegynde konstruktionen i september 2006. Fabrikken skal opføres i den polske by Kobierzyce tæt på Wroclaw.
For Toshiba er det et vigtigt skridt, ikke mindst for at kunne tilbyde skærme til den rigtige pris på det europæiske marked. Det indebærer nemlig, at man må være tæt på kunderne. En fabrik i Europa kan også spare Toshiba for de importgebyrer der pålægges asiatisk-producerede Tv.
Toshiba 37WL66
Den globale efterspørgsel for LCD-TV er fordoblet hvert år siden 2001. Det europæiske marked er specielt stærkt og faktisk verdens største for salg af LCD-TV. Over de næste 5 år forventer Toshiba desuden, at salget af LCD-TV generelt firdobles. Det gør også Europa til et specielt attraktivt marked for de store producenter, som har ressourcer til at erobre markedsandele.
Toshiba har dog allerede en produktionsfacilitet i Europa, så den nye fabrik i Kobierzyce skal først og fremmest ses som en produktionsmæssig kapacitetsudvidelse. Fabrikken forventes at koste 51 millioner US dollars, og skal stå klar til produktion i august 2007.
Kobierzyce fabrikken skal producere Toshibas LCD-TV i 32 tommer og over. Beliggenheden er valgt i forhold til den infrastruktur, som er opbygget i det sydlige Polen. Det giver en logistisk fordel i en paneuropæisk distributionskæde siger Toshiba.