Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonStreaminganalytiker Claus Bülow: Hold øje med disse trends i 2022 - FlatpanelsDK

Streaminganalytiker Claus Bülow: Hold øje med disse trends i 2022

21 Dec 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Hvad sker der med YouTv i 2022, rykker techgiganterne flere skridt nærmere aggregator-ambitionerne? Er HBO Max blevet skøre eller virkelig smarte? Og er en streamingskat helt unødvendig?

Claus Bülow om 2022

Streaminganalytiker Claus Bülow Christensen har i 15-20 år fulgt den dynamiske danske og globale streamingudvikling, og Flatpanels har igen i år bedt ham dele sine overvejelser om det nye år. Ved indgangen til 2022 retter han især blikket mod udviklingen i distributørernes udfordringer og strategier, funktionalitet, store investeringer i fiktion, og tech-giganternes fortsat ulmende aggregator-ambitioner.  Streamingmarkedet har ikke hørt særlig meget til det Nuuday-ejede YouTv siden foråret. Det er muligvis forklaringen på, at Claus Bülow Christensen blandt andet holder godt øje med YouSees forsvarsmur, YouTv (både YouTv og YouSee ejes af Nuuday). - "Jeg holder øje med YouTv i 2022. Kan YouTv nå at få fodfæste som aggregator af indhold og produkter, inden de indhentes af andre. Kan Nuuday få integreret andre YouSee produkter med YouTv, f.eks. teleprodukter, internet, så det giver mening for kunderne. Kan YouSee nedbremse tendensen med en løbende blødning af traditionelle kabel-tv kunder, der synes at forsætte med et tab på ca. 100.000 om året," spørger han.  

Copenhagen Future TV

Claus står bag den årlige Copenhagen Future TV konference. Her i 2019 med Peter Bose (til højre) fra Misofilm. Foto: Future TV

Tech-giganternes TV appetit

Techgiganterne har bomstærke økonomiske muskler, langt større end de største amerikanske medieselskaber. Det har Claus Bülow Christensen påpeget ved flere lejligheder, og fremstillet udsigterne til techgiganternes glubende appetit på at blive aggregator for tidens forvirrede forbrugere.  - "Det afgøres næppe i 2022, men tech-udviklingen kan pludselig løbe stærkt, har vi erfaret. Jeg kigger efter tegn på, at tech-giganterne tager flere skridt til at indtage rollen som tv- og streaming aggregator. Og dermed true de klassiske danske tv-distributører. Især de to store som Apple og Google har alle forudsætninger til at indtage rollen. Det nye Google TV er et skridt på vejen. Danske forbrugere er klar til det, de har selv valgt at invitere Apple TV+ og Google TV indenfor i stuen med et livligt køb af både sofistikerede TV-enheder og fladskærme, der kan fungere som aggregator. Salget af skærme nærmest eksploderede efter to omgange med udbetalte feriepenge i 2020 og 2021," siger Claus Bülow Christensen Han peger også på, at Amazons Fire TV viser potentiale i flere andre lande, men endnu ikke i Norden. Læs også: DR: Techgiganters streaming-ambitioner vil gøre det sværere at finde dansk indhold Med til TV-aggregator ambitionen hører, at både Apple, Google og Amazon ventes at øge deres ambition med produktion af eget eksklusivt indhold. Amazon lancerer eksempelvis prestigeserien Ringenes Herre i 2022. - "Én faktor bremser imidlertid tech-giganternes aggregator planer her i landet. De skal have DR og TV 2 med, men de to statsejede public service koncerner har ambitioner med deres egne store nationale streamingtjenester, og virker tøvende overfor at levere deres apps til de helt store. Når det er sagt, kan vi jo konstatere, at SVT i Sverige er med i Apple TVs kredsløb." Det vigtigste produkt for en TV-aggregator er at have mest muligt indhold på hylden og levere den bedste brugerflade med overblik for kunderne, nøje tilpasset deres interesser. - "Bedste brugerflade, drevet af brugerdata, er en vigtig, selvstændig kampplads, hvor YouSee og andre er bagud på point," mener Claus Bülow Christensen.  

HBO Max er smart

Claus Bülow Christensen følger hele paletten af aktører på streamingmarkedet nøje. Der er en sværm af eksisterende og nye streamingtjenester, der er værd at holde øje med til næste år. Det gælder udviklingen for Disney+, introduktionen af SkyShowtime, trenden for den rebootede HBO Max og Discoverys evner til at fastholde vejgrebet. Og som altid Amazons Prime Video.  - "Hvorledes udvikler magtbalancen sig mellem disse aktører og Netflix, i Danmark og globalt? Det er værd at følge i 2022," siger Claus Bülow Christensen. - "Først den nye HBO Max. Jeg afventer spændt et abonnementstal. De har tilsyneladende besluttet i Norden, at de vil op og have lige som mange abonnenter, som de andre store aktører. Derfor søsatte de den lidt skøre kampagne med halv pris som "medlem" resten af livet. Noget usædvanligt, men det kan vise sig at være et smart værktøj, for konceptet er med til at modarbejde høj churn." Claus Bülow spår umiddelbart, at Disney+ beholder de mange abonnenter, man meget hurtigt tiltrak efter introduktionen for godt ét år siden. Mange danskere tog imod et introduktionstilbud fra Disney+, der nu udløber, men analysen lyder, at de fleste bliver, efter Disney+ udvidede tjenestens familieappel ganske betydeligt med voksent indhold under Star varemærket. - "SkyShowtime er jo et helt ukendt brand her i landet. Jeg forventer derfor, at de virkelig trykker den af med reklamekampagner i 2022 for at få tjenesten løbet i gang i Danmark. Med kendte titler i fokus, sikkert dem fra Universal og Paramount kataloget," spår Claus Bülow, der forventer at Paramount brandet forsvinder i Danmark.

Streaming Danmark

Siden sidste år: Hulu er flettet ind i Disney+ som Star, mens Peacock og Paramount+ bliver del af SkyShowtime. Pluto TV kommer også til Danmark i 2022

Danske nøgleaktører er i fin form

Derimod tegner 2022-trenden noget mere stabil, når det gælder de dansk-nordiske aktører. De gamle broadcast-selskaber er nogenlunde på højde med udviklingen, lyder analysen. - "De danske tv-selskabers bevægelse mod streaming de senere år, først som supplement og så ligeværdig platform ved siden af traditionelt tv, forløber ret vellykket for både DR, TV 2 og Viaplay (NENT). Gode produkter og stærke brands. Mere usikker er fremtiden for Discovery+," siger Claus Bülow Christensen.  Han minder om, at 2022 er et stort sportsår og en del af den danske kamp om abonnenter udkæmpes på sportsrettigheder og evnen til at tilbyde sportsgrene i attraktive pakker til danskerne.

Dansk fiktion er glohed kampplads

Det er også værd at holde et vågent øje med det produktionsboom, der er i fuld gang og fortsætter i 2022. Alle tjenester står i kø for at investere i dansk indhold.  - "Det bliver meget interessant at følge, hvor aggressive de amerikanske giganter vil være med fortsat at producere og lancere dansk fiktion. Netflix præger allerede det danske produktionsmarked. Med høj kvalitet. Særlig aktuelt med den veldrejede, utrolig flotte kriminalserie Kastanjemanden og investeringer i spillefilm; for eksempel en ganske stor pose penge i Ole Bornedals krigsdrama 'Skyggen i mit øje', der vil dukke op som en Netflix Original i begyndelsen af 2022. Disney og Warner signalerer også danske ambitioner med produktion, det afslører deres jobannoncer på LinkedIn efter folk til nye produktionsenheder," siger Claus Bülow Læs også: Netflix's nye danske serie 'Nisser' er populær i Danmark og udland Lige nu er fokus på fiktion, men Claus Bülow Christensen tror, at andre tv-genrer følger efter.   

Kastanjemanden

Netflix præger allerede det danske produktionsmarked. F.eks. Kastanjemanden er populær. Foto: Netflix

Biografkonflikt er forhistorie i 2022

Forholdet mellem de danske biografer og streamingtjenesterne er ikke længere en konflikt, men en slags ny tilstand i 2022, vurderer Claus Bülow Christensen.  - "Sagen er, at hver film har sit eget liv og dynamik i markedet. Filmselskaberne vil trække på de mange nye, tilgængelige data, de har fået til rådighed. De vil kigge nøje på hver enkelt filmtitel og afgøre hvilket vindue, der tjener den titel bedst. Er det 45 dage, 14 dage – eller skal den pågældende film have premiere på alle platforme samtidigt?" Læs også: Ny biograf-nedlukning udsætter dansk premiere på 'The Matrix 4' Danske biografer må affinde sig med, at filmenes bio-vinduer varierer meget i 2022, mener Claus Bülow Christensen.

Streaming på politisk dagsorden

Det er nyt i 2022, at der for alvor skal forhandles om streamingtjenesterne i det forsinkede medieforlig, der forventes i hus i januar-februar. Det mest interessante er dog, hvad en bred politisk kreds kan blive enige om, og om det overhovedet giver mening i den virkelige verden, vurderer Claus Bülow Christensen.  - "Det er svært at forudse, om man kan finde politisk enighed om en såkaldt streamingskat eller kulturbidrag på f.eks. 5%, som alle streamingtjenester skal aflevere til public service-puljen. Men giver det overhovedet mening med sådan en ny skat? De store udenlandske streamingtjenester genererer allerede store momsindtægter til statskassen – mit estimat er 175 mio. kroner - og det er allerede en del af deres vækststrategi at investere i danske produktioner. Faktisk så meget, at produktionsmiljøet jo er temmelig hårdt presset på kapacitet."



Flere fokusartikler

Kan YouSee Play betale sig?

23 Sep 2022 |

Første kig: 240Hz OLED, 97" 4K OLED og LG Flex

16 Sep 2022 |

Første indtryk: Bang & Olufsen Beosound Theatre

13 Sep 2022 |

Stor, større, størst på IFA 2022: 97" OLED, 98" LCD og microLED TV

07 Sep 2022 |

Usmart TV: Forsvindende apps og flygtige platforme – opdateret

05 Aug 2022 |

Abonnements-festen var vild – nu er den slut

05 Jul 2022 |