Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDR: Techgiganters streaming-ambitioner vil gøre det sværere at finde dansk indhold - FlatpanelsDK

DR: Techgiganters streaming-ambitioner vil gøre det sværere at finde dansk indhold

10 Sep 2021 | Per Fanefjord Laursen |

De store tech-koncerner, som Apple, Google og Amazon, arbejder ihærdigt på at blive fremtidens tv- og streaming-aggregatorer, som nogle forbrugere hilser velkommen.

Techgiganternes ambitioner

Nye aggressive tv- og streamingstrategier fra techgiganterne lurer i horisonten – også den dansk-nordiske. Det samlede antal streamingabonnementer i verden har nu passeret en milliard, og teknologigiganterne ligger på spring for at gnave sig dybere ind på det marked.  Det budskab var optakten til årets CPH Future TV-konference den 7. september, hvor Flatpanels deltog.
Claus Bülow Christensen
Claus Bülow Christensen, arrangør & streaminganalytiker
- "Techgiganternes appetit på at blive aggregator for de forvirrede forbrugere er en trend, man bør holde øje med. Techgiganterne har meget stærke økonomiske kræfter, langt større end de store medieselskaber," sagde arrangør og streaminganalytiker, Claus Bülow Christensen. De store koncerner, som Apple, Google og Amazon, arbejder hver især ihærdigt på at blive fremtidens tv- og streaming-distributører. Både med egne tv-bokse og apps samt ved at kile sig ind hos andre aktører og ved langsomt at opbygge egne store indholdskataloger.  Samtidig er de nye skærme, som danskerne indkøber i stor stil, udstyret med apps og funktioner, der gør dem til tv- og streaming ”one-stop-shops” i sig selv, og presser lokale mediedistributører, tilføjer Claus Bülow Christensen. Apple producerer eksempelvis stadig flere tv-serier og film, Google tilbyder tv-pakker i USA og Amazon vil købe MGM – mens Netflix indgår stor aftale med Steven Spielberg.  Giganterne kommer med særlige muskler, som spiller en rolle – deres økosystemer af smartphones, tablets, computere, tv-bokse, datalagre, søgemaskiner og e-handelsbutikker. Samtidig har de kontrol over global distributionsteknologi, og de har allerede enorme mængder big data om forbrugernes vaner og præferencer.   

Nyt tankesæt er nok klogt

Udsigten til, at techgiganter også indtager rollen som tv-gatekeepere, også på det danske marked, er næppe verdens bedste nyhed, men man er nødt til at turde tænke tanken, vurderer streamingekspert og tv-veteran, Keld Reinicke.
Keld Reinicke
Keld Reinicke, Medierådgiver, producer mm.
- "Først og fremmest er Google og Facebook så kæmpestore og dominerende, at de ikke er sunde for et marked. Heller ikke for dem selv i længden. Der vil ske noget på lovgivningen. Både i USA og EU," siger Keld Reinicke, til Flatpanels – men han tilføjer også:  - "Under alle omstændigheder skal den danske mediebranche nok tilpasse sig til et andet tankesæt, i en forandret verden. Realiteten er formentlig, at vi er så små, at vi uundgåeligt enten ender i hænderne på amerikanerne eller kineserne (TikTok)." Læs også: Keld Reinicke: SkyShowtime bør ikke undervurderes Keld Reinicke tror, at danske medieaktører gør klogt i at anerkende forandrede betingelser og acceptere en ny kultur. - "Sagen er, at nogle danskere vil hilse velkommen, at al deres streaming og mediecontent kurateres ét sted, eksempelvis af Google. Mange danske mediebrugere er allerede glade for Facebook, Instagram og YouTube, ellers ville de ikke bruge så meget tid på dem, som er tilfældet."    

Google TV

Når tech-giganter styrer platformen, styrer de samtidig, hvilket indhold og hvilke tjenester, der fremhæves

Dansk indhold styres af giganter 

Mange streamingbrugere oplever en tiltagende forvirring, endda frustration, over de mange valgmuligheder. Den udbyder, der bedst kan sammensætte fremtidens ”tv-pakke” – både danske og amerikanske tv- og streamingtjenester – har den bedste chance for succes på tv-markedet, lyder det fra Claus Bülow Christensen.  Læs også: Drømmen én pris, ét kodeord, samlet kuratering af indhold – à la Spotify Lige dér sætter techgiganterne ind med deres muskler og ambitioner om at spille en stor rolle på markedet for tv- og streaming. Det lyder som et wakeup call for alle dansk-nordiske operatører. Dermed også TV 2 Play og DR TV.   TV 2-koncernen ønsker ikke at kommentere på udsigten til tektoniske brancheforskydninger i tv-verden, men DR vil godt byde ind: 
Peter Rosberg, dR
Peter Rosberg, Publiceringschef, DR Medier
- "Medieudbuddet vokser hastigt og globaliseres, og techgiganter ejer store dele af distributionen," siger Peter Rosberg, publiceringschef i DR med ansvar for DRTV, til Flatpanels. - "I det seneste årti har vi set en massiv stigning i udenlandske medietjenester på det danske marked – både inden for streaming-, lyd- og musiktjeneste samt sociale medier. Samtidig er adgangen til det danske indhold i stigende grad styret af de internationale techgiganter. Det til sammen gør det alt andet lige sværere at finde det danske indhold, som aldrig har været under større pres fra udlandet – herunder DR’s public service-indhold." Peter Rosberg påpeger også, at alt danskernes mediebrug er digitalt. Danskerne er ikke ved at blive digitale – de er digitale. - "De streamer i stigende grad, ligesom forbruget af flow-tv er faldende. Udviklingen ses i højeste grad hos børn og unge, men alle aldersgrupper bliver mere og mere digitaliserede. Det ser vi også i brugen af DR’s indhold, og den udvikling ser vi naturligvis meget nøje på."

Glem ikke dem under 45 år

Techgiganternes udvidede rolle udgør en udfordring for det hidtidige public service tankesæt. Skal udenlandske giganter være delvise gatekeepers på det indhold, vi efterspørger fra DRTV og TV 2 Play?   - "Der bliver ikke tale om et enten eller, det er verden for kompliceret til," siger Keld Reinicke og tilføjer: - "Lige nu prioriterer man interesserne hos den ældre del af befolkningen – dem over 45 år – og det er ikke nødvendigvis den rigtige vej. Jeg tror, at de gamle medier skal indse, hvor brugerne er. Overveje om public service kan få programindhold ud, hvor den yngre halvdel er. De gamle broadcastere må samtidig slippe fokus på seertal til nyheder, dokumentar, og bedømme deres succes ud fra borgenes tidsforbrug på f.eks. nyheder. Det er nok et mentalt skift hos de nuværende ledelser på public service medierne."

YouTv

Også på danske distributørers TV-platforme fremhæves eget indhold

Distribution under pres

De gamle tv-distributører er også i søgelyset. I Danmark er Nuuday, der ejer YouSee og Telmore, i fuld gang med dels at afprøve en samlende tv-tjeneste som YouTv og dels pakke mobiltelefoni sammen med streamingabonnementer i Telmore.  Læg dertil, at den traditionelle værdikæde i Danmark for tv-distribution og finansiering af indhold via retransmissionsgebyrer (Koda og Copydan) kommer under fornyet pres, hvis en eller flere af de tre amerikanske techgiganter får succes med at sætte sig på det danske marked for distribution af tv- og streamingtjenester.  - "Det er en stor risiko, at techgiganter går ind i det danske tv-marked. Det ved vi. Vi har oplevet de seneste mange år, at printmedier – herunder aviser – har mistet mange indtægter," sagde Ib Konrad Jensen, kommunikationsdirektør, Danske Mediedistributører, på Future TV.

Ikke en forbrugergevinst

I Norlys-koncernen (Stofa, Boxer, Eniig Fiber) anerkender man tech-giganternes styrke og evner.
Sune Nabe Frederiksen
Sune Nabe Frederiksen, adm. direktør, Norlys Digital
- "Men vi ser det ikke som en forbrugermæssig fordel, at det danske marked domineres af tech-giganter, som primært udstiller amerikansk indhold på forreste række," siger adm. direktør Sune Nabe Frederiksen, Norlys Digital. Han fremhæver, at Norlys distribuerer og leverer indhold til alle og for alle, og ikke kun den del af befolkningen, der benytter streaming – on-demand og flow-tv både via streaming og via fibernettet.  Han betegner Norlys som en garant for fokus på dansk indhold.  - "Vi har en lang tradition for at være dygtige til at levere det indhold, som danskerne efterspørger mest – fra prisvindende dansk drama som Matador eller Badehotellet, til Vild med dans samt ikke mindst lokale nyheder og premium sport som Superligaen og Håndboldligaen. Alt dette samler vi for kunden, sammen med store amerikanske serier og film," siger Sune Nabe Frederiksen. 

Apple, Google & Amazon maser på

Techgiganterne arbejder hver især med at mase sig ind på streamingmarkederne. Apple TV appen er allerede en samling af tv- og streamingtjenester forenet i én samlet Apple-brugerflade. Alt kan ikke benyttes i Danmark, endnu. Danskere kan foreløbig se indhold i form af Apples egne serier og film samt Disney+, iTunes og Paramount+. Google er i færd med samme øvelse som Apple. Man har lanceret Google TV, der afløser Android TV og finder vej til den populære Chromecast. Google TV indbygges også direkte til fladskærmen og åbner også for alverdens streamingtjenester, en stor butik for køb og leje af film, ligesom Google kan hjælpe med at finde rundt i det hele. I USA tilbyder Google også YouTube TV, som er en kabel-tv-pakke via streaming, og Google hjælper med at skabe overblikket.  Amazons ambitioner og muskler er velkendte. I USA har selskabet i mange år haft Fire TV-bokse, der også er populære i England og Tyskland. I USA findes tillige Amazon Channels, hvor en lang række tv- og streamingtjenester er nemt tilgængelige for Amazon Prime-kunder via Amazons egne bokse. Læs også: Amazon præsenterer sine første TV-skærme – FireTV Omni Amazon har som bekendt tilbudt en streamingtjeneste her i landet i flere år, men Claus Bülow Christensen forventer, som flere andre, at Amazon snart vil dukke op med ”hele pakken” – altså deres altomfavnende e-handelsbutik i Danmark i 2021. De åbnede e-butikken i Sverige i oktober 2020, og branchen bør indstille sig på, at Amazon i fremtiden vil forsøge sig som en nordisk tv-aggregator, spår Claus Bülow Christensen. - Kilde: CPH Future TV 



Flere fokusartikler

HBO Max i Danmark: Første indtryk (og målinger af billed/lydkvalitet)

27 Oct 2021 |

DR: Techgiganters streaming-ambitioner vil gøre det sværere at finde dansk indhold

10 Sep 2021 |

OL: Discovery+ laver pop up-kanaler med temaer som boldspil, vandsport

21 Jul 2021 |

Status på TV 2 Play: Videokvalitet er næste fokusområde 

09 Jul 2021 |

TV 2 løsriver sig fra fortiden

30 Jun 2021 |

Interview med B&O designer: Kan vore TV blive større, tyndere? – del 2

11 Jun 2021 |