Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTV 2 løsriver sig fra fortiden - FlatpanelsDK

TV 2 løsriver sig fra fortiden

30 Jun 2021 | Per Fanefjord Laursen |

TV 2-koncernen er ved at transformere sig til en streamingudbyder – væk fra rollen som traditionelt tv-selskab. Den transformation er givetvis rigtig, men ikke smertefri.

Transformation til streaming

TV 2 lancerede tidligere på året en ny koncernstrategi under titlen ”TV 2 PLAY til alle”. Den betyder, at TV 2 fra nu prioriterer streaming over flow-tv. TV 2 Play skal gradvis indtage den absolutte hovedrolle, og TV 2 Play skal produktudvikles med mange nye funktioner. TV 2s mål er 1,3 mio. abonnenter på TV 2 Play i 2025. Det betyder samtidig, at TV 2s gamle distributionsmodel for alvor ligner en brændende platform. Den markante omlægning af TV 2s gamle, succesrige forretningsmodel er en skelsættende begivenhed. - "Faktum er, at TV 2s afhængighed af de klassiske tv-distributører er svundet ind – og vil svinde mere ind. Det springende punkt fremover er, hvorvidt de kan finde sammen på nye måder, der giver mening for begge parter – og forbrugerne," siger streaminganalytiker Claus Bülow Christensen til Flatpanels. Nok vinder TV 2-koncernen mange nye abonnenter til TV2 Play – de har rundet 800.000 - men tv-koncernen indkasserer også et betydeligt tab af indtægter fra traditionelle abonnementsindtægter.

TV 2 Play

I overgangen til streaming har TV 2 kaldt klassisk tv-distribution for en "brændende platform"

Stærk ved første øjekast

Hvad er problemet? TV 2-koncernen står stærkt ved første øjekast, med godt greb om seerne. Men kigger man dybt i TV 2s nøgletal, så er billedet anderledes, erkender TV 2s vicedirektør Flemming Rasmussen på Mediawatch. - "Kigger man lidt mere ind i tallene, så er det en brændende platform. Under 2 mio. husstande i Danmark har nu en tv-pakke. De sidste fem år har vi tabt cirka 600.000 husstande i Danmark via tv-distributørerne. Det er husstande, der sikrer to tredjedele af vores indtægt, og her er vores store udfordring at samle de indtægter op på TV 2 Play," siger Flemming Rasmussen til Mediawatch. Tabet af traditionel distributionen har ydermere den eftervirkning, at de mangeårige sikre reklameindtægter bliver knap så store og sikre.

TV 2 transformerer sig til streaming

TV 2 er i gang med at løsrive sig fra de klassiske tv-distributører. TV 2-kanalernes distribution hos distributørerne kommer snart i anden række. TV 2 Play bliver omdrejningspunktet for distributionen, og TV 2 er ved at transformere sig om til en streamingtjeneste, i højere grad end en tv-station. - "TV 2s strategiskift er den eneste rigtige vej, sådan som udviklingen har været de seneste par år," siger Claus Bülow Christensen til Flatpanels. TV 2 producerer store mængder af populært indhold, som nu teknologisk kan komme direkte ud til kunderne via TV 2 Play. Det interessante er, at en abonnent på TV 2 Play har en langt højere værdi for TV 2, end en kunde på en kabel-tv pakke via en distributør, forklarer Claus Bülow Christensen.

Prisen op for hovedkanalen

Dermed ikke sagt, at den gamle distribution er afskrevet af TV 2-ledelsen. Senest har koncernen bebudet, at man fra 2022 sætter prisen på hovedkanalen op – stigningen er højere, end har være kutyme de senere år. Den accelererende prisudvikling skyldes primært, at antallet af husstande, der fravælger en traditionel tv-pakke, vokser, oplyser vice adm. direktør Flemming Rasmussen. Det løbende blødning af traditionelle husstande er en økonomisk udfordring, trods det gradvise strategifokus mod TV 2 Play. TV 2’s adm. direktør, Anne Engdal Stig Christensen, har tidligere oplyst, at TV 2 Play i dag ”kun” opsamler omkring halvdelen af kundetabet i den traditionelle distribution. Det har ulmet i nogle år, men TV 2 oplyste uden omsvøb i årsregnskabet for 2020, at tabet af penetration – altså rækkevidde – er et problem. Det tab var omkring syv procent i 2020, eller ca. 140.000 husstande, der opsagde deres tv-pakke sidste år. Det presser TV 2s aktuelle økonomi, for to-tredjedele af TV 2s omsætning kommer fra tv-pakker eller tv-reklame.

TV2

TV 2 er Danmarks største broadcast-netværk. Nu handler det om at omstille sig

Lidt for voldsom prisstigning

Danske Mediedistributører, der er interesseorganisation for bl.a. Yousee og Stofa, anerkender markedssituationen, men seneste prisstigning er lidt voldsom, lyder det. TV 2 er langt fra den dyreste kanal på markedet, det anerkender kommunikationschef Ib Konrad Jensen overfor Mediawatch: - "Men vi taler om en stigning på 8 pct. til næste år og samlet 24 pct. over tre år. Det er måske lidt svært at forstå begrundelsen for så forholdsvist store stigninger, når selskabet har et overskud på næsten en halv mia. kr. om året," siger han og peger på, at TV 2 rent faktisk har succes med at opbygge abonnementsforretningen på TV2 Play.

Har læst skriften på væggen

Forandringerne på markedet er ærgerlige for de danske mediedistributør, men de har givetvis set skriften på væggen i noget tid. - "De er jo i gang med at orientere sig mod at være en anden form for distributører – at sælge solide teleprodukter, kombineret med medieprodukter i fleksible pakker, både tv og streamingtjenester, og vi vil se aktørerne i forøget aktivitet i at finde sammen i nye samarbejdsformer, med nye pakkeprodukter," spår Claus Bülow Christensen. Det afgørende er nu, hvad mediedistributørerne kan få af aftaler hele vejen rundt – fra TV 2 til Disney, over Netflix, Viaplay, HBO m.fl.

Faktaboks

- TV 2 hovedkanalen stiger i 2022 med 1,50 kr. til 20,5 kr. månedligt. - Hertil lægges moms, Copydan-afgift, KODA-vederlag og distributørernes egne omkostninger. - I 2023 er prisen 22 kr. månedligt, og efterfølgende 23,5 kr. i 2024. - Nyeste stigning på 1,5 kr. er 50 øre – eller 50 procent – mere end den gennemsnitlige prisstigning på 1 kr. månedligt. - TV 2 har løftet prisen årligt, siden der blev indført abonnementsbetaling på hovedkanalen i 2012. - I 2012 var prisen 10 kr.
Flatpanels



Flere fokusartikler

DR: Techgiganters streaming-ambitioner vil gøre det sværere at finde dansk indhold

10 Sep 2021 |

OL: Discovery+ laver pop up-kanaler med temaer som boldspil, vandsport

21 Jul 2021 |

Status på TV 2 Play: Videokvalitet er næste fokusområde 

09 Jul 2021 |

TV 2 løsriver sig fra fortiden

30 Jun 2021 |

Interview med B&O designer: Kan vore TV blive større, tyndere? – del 2

11 Jun 2021 |

Interview med B&O designer: TV-design i dag og i fremtiden – del 1

04 Jun 2021 |