Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonInterview med B&O designer: TV-design i dag og i fremtiden – del 1 - FlatpanelsDK

Interview med B&O designer: TV-design i dag og i fremtiden – del 1

04 Jun 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Hvilke tanker gør Bang & Olufsen sig om TV-skærmens fremtid? Har TV'et nået perfektion; ændrer trådløs lyd på tingene; og er supertynde paneler overhovedet en designmæssig gevinst? Et interview med B&O's mangeårige TV-designer Torsten Valeur.

Artikelserie Del 1: Interview med B&O designer: TV-design i dag og i fremtiden Del 2: Interview med B&O designer: Kan vore TV blive større, tyndere?

Integreret vs. moduldesign

Torsten Valeur
Torsten Valeur
Flatpanels bad mangeårige Bang & Olufsen-designer, Torsten Valeur, uddybe sine tanker om TV-design og andre emner. Torsten er designeren bag nyere Bang & Olufsen TV som BeoVision Horizon, Eclipse og Harmony samt mange andre B&O-produkter inden da. Flatpanels’ læsere diskuterer tit funktionalitet og design. Et af emnerne er integreret versus moduldesign. Bør TV og højttaler til eksempel fortsat være integreret? Eller åbner trådløse lydforbindelser (B&O’s WiSA-system eller andet) for, at de to elementer kan adskilles. - "Jeg tror, der fortsat vil være en kombination af integreret og modulært lydsystem. Bang & Olufsen har altid haft en ganske kraftig lyd indbygget i fjernsynet, fordi det har givet kunden en mulighed for at få en kvalitetsfuld oplevelse uden at gå på kompromis med enkeltheden i at have bare et fjernsyn og intet andet. Samtidig har man sørget for at integrere surroundprocessor-moduler, WiSA mm. så man ubesværet kunne tilslutte en mængde forskellige B&O højtalere til, så oplevelsen kan skaleres op," siger Torsten Valeur og uddyber:  - "Det ideelle er en løsning, hvor skærm og lyd ikke er så adskilt, at sammenhængen mellem billede og lyd mistes. Man skal huske, at centerkanalerne er meget vigtige. Intet er mere enerverende end en filmoplevelse, hvor der er fuld knald på bulder og brag, men dialogen står svagt og utydeligt grundet en dårlig centerkanal eller en ufordelagtig placering af centerkanalen i forhold til billedet."

Beovision Harmony OLED TV

Torsten Valeur i Berlin, IFA 2019. Foto: Flatpanels

Torsten Valeur vil ikke gå i detaljer om Bang & Olufsens fremtidsplaner, men forbrugerne kan allerede nu se en større adskillelse mellem selve TV, som leveres af LG, og lyden, som selskabet selv udvikler. De nyeste TV er modul-baseret. BeoVision Eclipse er eksempelvis et LG TV stående ovenpå et B&O sound center, og Beovision Harmony er et LG TV omgivet af et B&O sound center på en måde, så seerne ikke tænker over det.   

BeoVision Eclipse

BeoVision Eclipse

Målet var altid visuelt tynde TV

Bang & Olufsens TV-apparater er stadig relativ store enheder, selv om billedpanelerne (OLED-teknologi) er næsten papirtynde. Spørgsmålet er, om det en bevidst designfilosofi eller mere tilfældigt? Og kan forbrugerne forvente forandringer? - "Det har aldrig været en designfilosofi for mig eller B&O at lave TV tykke. Tværtimod har vi altid stræbt os for at designe dem visuelt tynde. Dengang teknologien var baseret på billedrør, jagtede vi ”en flad skærm”, og når man ser på de smukke fjernsyn, David Lewis har tegnet, kan man se, hvordan kanten er gjort tyndere og fronten fladere og selve billedrøret er ganske godt skjult." - "Med fladskærmsteknologiens indtog kunne alle designe flade fjernsyn. Samtidig dikterede den ønskede og forventede totaloplevelse, som et B&O TV skulle give, en større hardware. Alt fra strømforsyning til højtalere var dimensioneret væsentlig større, end de andre fjernsyn, og selv panelerne havde en større tykkelse grundet den ønskede top performance samt det lavere styktal." Læs også: B&O lancerer gulvstand til ikke-B&O TV og Stage-soundbar TV med OLED-paneler har i dag ganske tynde kanter, hvilket ses på Beovision Eclipse og Harmony. Om selve fjernsynet er tyndt afhænger af alt det andet, som ikke er panelet; strømforsyningen, video-motoren, surround-modulet, højtalerne, osv. Er de supertynde skærme blevet en gevinst for almindelige brugere hjemme i stuen?  - "Vi har nået det, vi jagtede gennem alle årene, flade TV med supertynde paneler, men vi har egentlig ikke fået særlig meget ud af det. Det har for det meste ikke medført nogle indretningsmæssige fordele for brugeren. Det er stadig en stor sort glasskærm, der dominerer i din stue. De fleste TV hænger stadig med for stor afstand indtil væggen, fordi de har en tyk rygsæk med elektronikken og nogle ligefrem med stik, der vender bagud. Samtidig gør de også stadig krav på den samme plads på TV-møblet eller på gulvet. Og det er stadig en stor sort kedelig glasplade der står og fylder, når fjernsynet er slukket," siger Torsten Valeur.  Han påpeger også et andet aspekt. Et TV med en tynd kant er nu almindeligt, selv på de billigste TV, så der er en aura af ligegyldighed over det. Nu er udfordringen at give det karakter og kvalitet især når det er slukket.

B&O BeoVision 8K OLED

BeoVision Harmony og Beolab 90

Det handler om helhedsindtrykket 

Et af de afgørende spørgsmål om B&Os funktionalitet på TV er det faktum, at B&O ikke kontrollerer operativsystemet. LGs styresystem (webOS) sidder nu i alle B&O TV. Hvad tænker designeren om, hvorledes vil B&O sikre den gode TV-brugeroplevelse? - "Oplevelsen af et TV er meget mere end et operativsystem. Der er selve kvaliteten af billede og lyden, som definerer oplevelsen af at se TV. Der er udseendet som lader dig holde af dit TV, når det er slukket. Der er oplevelsen når du tænder for dit fjernsyn, hvordan det forvandler sig, træder frem og gør sig klar til at underholde dig. Og især den oplevelse det er af have en lækker fjernbetjening i hånden. Jeg undres over, hvor få producenter der prioriterer det at levere en dejlig fjernbetjening. Det er jo den eneste del af et TV, som du rører ved." Torsten Valeur påpeger desuden, at øget streaming af tv har ændret brugeroplevelsen. - "Oplevelsen af et TVs styresystem vil fremover stå i baggrunden af de enkelte streamingtjenesters egen brugerflader, hvis dominans bliver endnu mere synlig de kommende år."

Beosound Stage soundbar

Beosound Stage har Dolby Atmos men B&O har ikke omfavnet de nye muligheder i TV-design

Lyd? Ingen kommentar

Bang & Olufsen har ikke omfavnet nye lydteknologier såsom Dolby Atmos i TV-design. Er det noget, der bliver produktudviklet, spurgte Flatpanels. - "Nyeste teknologier er omfavnet af B&O i det niveau, det giver mening for oplevelsen. Dolby Atmos er en teknologi og et navn/begreb, der bliver brugt på oplevelser af varierende grad. B&O bruger det bl.a. i Beosound Stage og Beovision Contour. Jeg må selvfølgelig ikke udtale mig specifikt om kommende produkter, men jeg har stor respekt for deres akustiske ingeniørers kunnen og iderigdom," siger Torsten Valeur.  Læs også: Test: B&O Beosound Stage Dette er første del af Flatpanels' interview med Torsten Valeur. Anden del kan findes her.

Faktaboks: Torsten Valeur

Siden starten af 1990’erne har Torsten Valeur sat sit præg på tech-verdenen med innovativt og iøjenfaldende design. Kort efter sin start hos David Lewis fik han til at opgave at designe Beocom 2, en trådløs fastnettelefon, der i dag er en designklassiker. Efterfølgende er det blevet til et væld af andre ikoniske produkter. Da David Lewis døde i 2011, førte Torsten Valeur virksomheden videre i eget navn.
Flatpanels



Flere fokusartikler

Interview med B&O designer: Kan vore TV blive større, tyndere? – del 2

11 Jun 2021 |

Interview med B&O designer: TV-design i dag og i fremtiden – del 1

04 Jun 2021 |

EM-fodbold på DRTV: Nye funktioner, men 4K bliver ikke klar

31 May 2021 |

Status på Ultra HD Blu-ray

11 May 2021 |

Apple TV 4K (2021) vs. Apple TV 4K (2017) vs. Apple TV HD

23 Apr 2021 |

Interview med Amazon Prime Video: Kig på os en gang til

22 Apr 2021 |