Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonBlockbuster vil genskabe filmhyggen og lover igen 4K - FlatpanelsDK

Blockbuster vil genskabe filmhyggen og lover igen 4K

27 May 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Stemningen omkring at leje film digitalt skal være lige så hyggelig og forventningsfuld som i den gamle videobutik, men i dag kan du swipe dig en film med MobilePay, siger ny dansk direktør, der igen lover 4K.

Ny chef hos Blockbuster

Louise Stenberg
Louise Stenberg, Foto: Stefan Wessel
Den digitale filmbutik Blockbuster fik ny direktør den 1. februar. Hun hedder Louise Stenberg og afløste Casper Hald, der efter seks år på posten fratrådte stillingen i november 2020. Louise Stenberg har senest arbejdet for Nuuday med fokus på strategi, salg og produktudvikling. Hendes opgave er nu at definere og udvikle Blockbusters position i Danmark og Norden. Blockbuster blev lanceret som en digital filmbutik og konkurrent til Apple iTunes og Google Play Film i december 2014. Siden er der sket en eksplosion på markedet.

Bedste filmplatform er målet

Flatpanels har bedt Louise Stenberg uddybe den rolle, som hun mener, at Blockbuster kan indtage på et modent streamingmarked, der vrimler med attraktive valgmuligheder. - "Blockbuster skal fortsat være danskernes foretrukne streamingtjeneste, når de skal se film. Derfor tilbyder vi både de nyeste film, som de absolut første efter biograferne, en lang række filmperler og har desuden et stort digitalt filmkatalog med mere end 11.000 titler – hvoraf ca. 1.100 er danske film. Under COVID-19 kunne vi tilbyde danskerne at se biograffilm hjemme fra sofaen, mens biograferne måtte holde lukket," siger direktør Louise Stenberg.   Hvad er Blockbusters berettigelse i et marked med et kæmpe udbud? - "I et marked, hvor udbuddet vokser, er det vores opgave at hjælpe vores kunder med at finde frem til lige præcis det, de ønsker at se. Derfor har vi også et dedikeret redaktionelt team, der kender alt til både gamle og nye film, så vi kan tilbyde et stort online filmudbud og fortsat være danskernes lokale videobutik – klar med forslag og vejledning," siger Louise Stenberg. Læs også: Guide: Bedste tjenester til filmleje & filmkøb Louise Stenberg fremhæver også de nyeste funktioner på Blockbuster. - "De gør det lettere at købe og leje film, for nu kan man swipe en film ved at betale med MobilePay. Blockbuster arbejder også på at kunne vise film i 4K og har for nylig indgået et samarbejde med VUU, som leverer meget mere ekstramateriale om filmene til de kunder, der gerne vil vide mere om filmene."   Hun vil ikke kommentere, at hendes forgænger allerede i 2017 meddelte, at 4K var på vej, således at Blockbuster kunne konkurrere mere direkte med Apple, Google og andre. Der sættes heller ikke dato på lanceringen.

Blockbuster

Blockbuster udlejer film på TV-platforme, konsoller og mobilenheder

Videobutikkens magi skal leve videre

Blockbuster-navnet stammer naturligvis fra kæden af videobutikker, som lukkede i Danmark i 2014. Nogle vil hævde at Blockbuster-brandet er for tæt kædet til en fjern fortid? - "Der er mange danskere, der forbinder brandet Blockbuster med fredag aften, filmhygge og popcorn, og det er positivt. Det skal være lige så magisk at leje en film hos os, som det var at leje film i de fysiske butikker. Derfor har vi fokus på, at vores filmunivers er let at navigere i, og at vores kunder bliver inspireret og får personlige anbefalinger ud fra deres yndlingsfilm," siger Louise Stenberg.   Har coronatiden gavnet Blockbuster lige som andre udbydere? - "Siden samfundet lukkede ned for første gang, har vi set en øget efterspørgsel på både dansk og internationalt indhold, og vi har fra 2019 til 2020 set en stigning i antallet af streamede timer på 16 pct. Det skyldes bl.a., at vi i denne ekstraordinære situation har haft mulighed for at flytte biografen hjem i stuen til danskerne, mens biograferne har holdt lukket, og at danskerne generelt har brugt mere tid på streaming," siger Louise Stenberg. Hun erkender dog samtidig, at Blockbuster, ligesom alle andre indholdsudbydere, har været ramt af, at mange filmpremierer blev udskudt på grund af COVID-19.   Hvorfor skal kunden købe én film ad gangen, fremfor en tjeneste til f.eks. 79 kr. pr måned? - "Jeg tror ikke, at det er et enten eller. Langt de fleste danskere har i dag adgang til en eller flere streamingtjenester, men hos Blockbuster kan man altid finde de nyeste premierefilm og vælge mellem mere end 11.000 nye og ældre film, herunder mange film som ikke findes på andre streamingtjenester. Vores kunder kan altså vælge præcis den film, de har lyst til at se, og de betaler kun for den film, de ser," afslutter Blockbuster-direktøren. Blockbuster findes som app til Android TV (Sony, Philips m.fl.), Apple TV, LG Smart TV, Samsung Smart TV og PlayStation 4.



Flere fokusartikler

OL: Discovery+ laver pop up-kanaler med temaer som boldspil, vandsport

21 Jul 2021 |

Status på TV 2 Play: Videokvalitet er næste fokusområde 

09 Jul 2021 |

TV 2 løsriver sig fra fortiden

30 Jun 2021 |

Interview med B&O designer: Kan vore TV blive større, tyndere? – del 2

11 Jun 2021 |

Interview med B&O designer: TV-design i dag og i fremtiden – del 1

04 Jun 2021 |

EM-fodbold på DRTV: Nye funktioner, men 4K bliver ikke klar

31 May 2021 |