Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonStatus på Ultra HD Blu-ray - FlatpanelsDK

Status på Ultra HD Blu-ray

11 May 2021 | Yoeri Geutskens |

Med intensiverende konkurrence mellem streamingtjenester, er det nemt at glemme, at der stadig er et marked for fysiske medier. Det er drevet af købere, som kan lide at samle på håndgribelige ting af flere årsager, herunder stolthed ved ejerskab, ønsket om at eje ting samt frygten for, at indholdsejeren piller ved tingene. Er det en niche? Ikke helt. Den er afgjort på retræte med tocifrede procentuelle fald årligt, men det er stadig et massemarked. Hvad der måske er en niche, er premium-segmentet af markedet – Ultra HD Blu-ray. Det nyere 4K HDR disc-format blev introduceret for 5 år siden denne februar, altså 10 år efter Blu-ray Disc og 20 år efter DVD. Det er sandsynligvis det ultimative disc-format til video.

Nielsen VideoScan, som hører under NPD Group, har i årevis indsamlet salgstal for forbrugermarkedet i USA. Jeg har fulgt disse tal i det seneste år, og de afslører et par interessante tendenser.


Året 2020

Først et forbehold: Sidste år var alt andet end normalt i mange brancher, heriblandt branchen for hjemmeunderholdning. Forbruget af streamingtjenester er steget massivt, men det samme kan ikke siges for fysiske medier. Andre grene af branchen har ligeledes været påvirkede. Covid-foranstaltninger har betydet, at Hollywood-studier har været tvunget til at stoppe filmproduktion i månedsvis. Ydermere har biografer verden over været tvunget lukket i lange perioder. Fraværet af biografudgivelser har resulteret i, at nye disc-udgivelser ligeledes total stagnerede efter nogle måneder. Det skyldes de klassiske udgivelsesvinduer. Salget på markedet for videounderholdning er, eller plejede i hvert fald at være, drevet af nye udgivelser. Det er den primære årsag til, at året 2020 ikke blev et godt år for salg af filmskiver, samtidig med, at det skubber til visse tendenser.

UHD Blu-ray sales

Andelen af solgte enheder baseret på ugentlig data fra NPD VideoScan og MediaPlayNews

Klemmen

Den mest interessante tendens, efter min mening, er udviklingen i Blu-ray Disc (BD herefter), altså den ældre 1080p HD-skive. Den klemmes mellem DVD og Ultra HD Blu-ray (UHD BD herefter). Det er tydeligt i tallene for 2020, men hvis du kigger lidt længere tilbage, så kan du se, at det har stået på mere eller mindre siden introduktionen af UHD BD. Splittet mellem DVD og BD var omkring 50/50 (i enheder) før UHD BD kom til. Det var i dette omgang Blu-ray Disc nåede at erstatte DVD'en, som havde nået modenhed. DVD'en havde på daværende tidspunkt været på markedet i 10 år. At Blu-ray blev klemt på denne måde giver naturligvis mening. DVD'en er det billigste format, og pris har en betydning. Ultra HD Blu-ray er omvendt det bedste format hvad angår lyd- og videokvalitet. Blu-ray Disc er ingen af delene. Det er et fint kompromis mellem pris og billed/lydkvalitet, men det er hverken billigst eller bedst. Med tiden bliver en sådan markedsposition mindre og mindre attraktiv. At UHD BD ville kannibalisere BD, var forventeligt. Folket som søger den billigste løsning og stadig ikke har opgraderet til BD mere end 10 år efter introduktionen, holder sandsynligvis fast i DVD, mens dem som søger bedste kvalitet, migrerer fra BD til UHD BD. Hver uge, når jeg publicerer den ugentlig graf over markedsandele på min Ultra HD Blu-ray twitter-væg, vil nogen – chokeret over den høje markedsandel for DVD – spørge “hvem køber stadig DVD'er?” Svaret er naturligvis, at det gør mange. Og hvem kan bebrejde dem? Filmbranchen og elektronikproducenterne har ikke været gode til at at uddanne køberne om forskellene mellem DVD og BD (og slet ikke UHD BD), eller overtale dem til at søge opad. Forskellene begrænser sig eksempelvis ikke til opløsning. Tag f.eks. billedraten. De fleste DVD'er indeholder interlaced video. Dette format kan supportere progressivt video, men ikke ved den 24fps billedrate, som de fleste film optages og skabes i. Læs også: HFR – UHD-teknologien som man sjældent hører om På lydsiden findes Dolby Atmos og DTS:X kun på Blu-ray og UHD Blu-ray, om end langt mere hyppigt forekommende på sidstnævnte. Og så naturligvis 4K-opløsning og HDR (High Dynamic Range) video, som kun findes på Ultra HD Blu-ray.
DVDBlu-ray DiscUltra HD Blu-ray
Videoopløsning480i SD 1080p HD 2160p 4K (progressiv)
Billedrate (fps)60i (interlace)24p (progressiv)24p (progressiv)
DynamikområdeSDRSDRHDR
Typisk lydDolby Digital eller DTSDolby Digital Plus, TrueHD, DTS-HD Dolby Digital Plus, TrueHD, Dolby Atmos, DTS-HD eller DTS:X
Typisk pris$10$15$25
Prispunktet mellem Blu-ray og UHD Blu-ray er reserveret til 3D Blu-ray, som dog er ved at glide ud En anden grund til, at DVD'en fortsat nyder succes er, at næsten alt udgives på på DVD. Det samme kan ikke siges om Blu-ray (eller UHD Blu-ray). Nutildags udgives mange tv-serier – selv dem som er transmitteret i HD – kun på DVD. Hvad angår Ultra HD Blu-ray, udgives en god pulje nye film på formatet, men der er langt imellem udgivelser af tv-serier. De Netflix Originals, som optages og streames i 4K – serier som House of Cards, The Crown, Jessica Jones og Daredevil – udgives højest på Blu-ray. Den foreløbigt eneste undtagelse er Stranger Things, men UHD Blu-ray-skiven er eksklusiv til en enkelt forhandler (Target) og kun officiel tilgængelig i USA. Et tilbagevendende forslag fra en gruppe entusiaster er, at filmstudierne stopper med at frigive DVD'er ud fra tanken om, at forbrugerne vil være tvunget til at opgradere til et bedre format. Det tror jeg dog ikke sker. Det prisbevidste DVD-købere vil sandsynligt skifte til streaming i stedet. Studierne ville være gale, hvis de slagtede det pengetræ, som DVD'en repræsenterer. DVD'en er fundamentet, der giver den optiske filmskive den volumen, som kræves til at holde produktionsanlæg i sving. Der er i dag færre af disse anlæg end tidligere.

Udsigten

Den moderate stigning i markedsandelen for Ultra HD Blu-ray vil sandsynligvis fortsætte, når filmbranchen kommer på benene igen og der igen udgives store film. Den højeste markedsandel på ugebasis kom i forbindelse med udgivelsen af Avengers: Endgame: 20%. Blu-ray Disc nåede næsten 50% i den uge – ligeledes en stigning. Der har dog været langt imellem de store titler siden pandemien startede. Den eneste virkelige blockbuster har været Tenet. Den solgte 38% på UHD Blu-ray i sin premiere-uge (hvilket skubbede formatets markedsandel op på 6,6%, hvilket er over middel for 2020) og omkring 25% i de følgende uger. Der er kommet en smule siden og der er mere på vej med bl.a. Pixars Soul, efterfulgt af Wonder Woman 1984. I maj kan vi se frem til disc-udgaven af Zack Snyder’s Justice League og en remaster af Batman vs Superman: Dawn of Justice fra samme instruktør. Ikke længe efter følger Godzilla vs Kong. Første uge af 2. kvartal 2021 ser allerede bedre end for UHD Blu-ray end nogen uge i 1. kvartal, med en markedsandel på 8,8%. Det er dog baseret på kun en enkelt uge, så der skal ikke læses for meget i de foreløbige tal. Nogle studier har, forståeligt nok, flyttet blikket til bagkataloget, hvorfra en pulje film kan genudgives i 4K-opløsning, om end ikke så mange som man kunnet have forventet. Lord of the Rings og The Hobbit trilogierne blev begge genudgivet på UHD Blu-ray i slutningen af 2020, hvilket efter sigende var tidligere end planlagt. I 2. kvartal kan vi også se frem til alle Indiana Jones-filmene i 4K HDR remaster-udgaver.

Hardwaren

Salget af hardware indikerer, at Ultra HD Blu-ray er en stabil niche. Antallet af solgte afspillere falder en smule. Samsung har trukket sig fra disc-afspillere og andre store elektronikproducenter såsom Panasonic, Sony og LG har ikke introduceret nye afspillere i et stykke tid. I stedet sælger de deres eksisterende modeller, ud over Panasonic som snart reintroducerer DP-UB9000 Mk II. De billige, low-end afspillere uden logo, som typisk blev produceret i Kina i DVD-fasen, har vi ikke set i denne fase. I stedet har vi været vidne til, at små high-end specialmærke har gjort entre, hvilket igen vidner om, at markedet er ved at udvikle henimod niche fremfor mainstream. Branchenobservatører spår, at der kommer flere "kloner" af den elskede universal disc-afspiller, som Oppo solgte.

Brug af spilkonsoller

Reavon universal disc-afspiller

Konsol-faktoren

Antallet af UHD Blu-ray-afspillere ude i stuerne vil stige markant i år takket være lanceringerne af PlayStation 5 og Xbox Series X. Konsoller uden disc-drev findes – Microsoft kalder deres Xbox Series S – men millioner af afspillere vil alligevel finde vej ind i forbrugernes TV-møbler. Disse enheder er først og fremmest spilkonsoller, men statistikken viser, at konsolejerne bruger enhederne til flere formål, herunder underholdning som film, serier og musik. Meget af dette vil givetvis blive leveret via streaming, men muligheden findes så spørgsmålet er, hvilken effekt det får for salget af UHD Blu-ray-film? Der sker næppe meget før nye filmudgivelser igen flyder, men det er muligt, at det vil øge salget af filmskiver på den lange bane.

Game console usage

Rene spilkonsoller? Ikke just. Kilde: Business Insider

I skrivende stund opgøres verdensmarkedet for UHD Blu-ray til omtrent 1 milliard dollars årligt, hvoraf det meste salg ligger i Nordamerika. Det er en niche i det samlede marked for hjemmeunderholdning, men det er ikke en ubetydelig størrelse og indtjeningen er fin. Skiver længe leve.

Et par noter om grafen

  1. Grafen repræsenterer detailsalget målt i enheder - ikke salgsværdi. Den højere generelle salgpris på UHD Blu-ray ift. Blu-ray og DVD, ville give en anderledes fordeling, såfremt man målte i salgsværdi. Her ville grafen se mere balanceret ud.
  2. Tallene repræsenterer et ikke-vægtet gennemsnit på ugebasis idet på VideoScan kun publicerer fordelingen, ikke volumen eller salgsværdi.
Flatpanels
Yoeri Geutskens dimitterede i Industrial Engineering & Management Science med en afhandling om videospilsindustrien. Han var Philips’ interne observatør for spilindustrien i over et årti samt arbejdet hos Philips Optical Storage og Philips Consumer Electronics med produktudvikling af DVD-optagere og Super Audio Cd-afspillere. I den rolle samarbejdede han med Sony i forbindelse med standardiseringen af Blu-ray Disc formatet. Hos NXP Semiconductors var han Business Creation Manager for videospilsindustrien. Yoeri er også manden bag twitter-brugerne 4K/UHD og Ultra HD Blu-ray.



Flere fokusartikler

Interview med B&O designer: Kan vore TV blive større, tyndere? – del 2

11 Jun 2021 |

Interview med B&O designer: TV-design i dag og i fremtiden – del 1

04 Jun 2021 |

EM-fodbold på DRTV: Nye funktioner, men 4K bliver ikke klar

31 May 2021 |

Status på Ultra HD Blu-ray

11 May 2021 |

Apple TV 4K (2021) vs. Apple TV 4K (2017) vs. Apple TV HD

23 Apr 2021 |

Interview med Amazon Prime Video: Kig på os en gang til

22 Apr 2021 |