Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonInterview: Sådan bliver TV 2 Play fremtidens hoveddør til TV 2 - FlatpanelsDK

Interview: Sådan bliver TV 2 Play fremtidens hoveddør til TV 2

11 Feb 2021 | Per Fanefjord Laursen |

TV 2 lancerede forleden en ny ambitiøs koncernstrategi under titlen ”TV 2 PLAY til alle”, der rækker frem til 2025. Den betyder, at TV 2 populært sagt skifter hoveddøren ud fra flow til streaming – med TV 2 Play i hovedrollen.

Rahul Yadav
Rahul Yadav, digital udviklingsdirektør. Foto: TV 2
De tekniske udfordringer er der nok af. Ansvaret for de tekniske løsninger ligger hos TV 2s relativt nye digitale udviklingsdirektør, Rahul Yadav, som kom til TV 2 for otte måneder siden. Han skal sikre, at platformen TV2 Play kan skaleres til langt flere brugere end nogensinde før, at den kan understøtte brugerforventninger, defineret af techgiganterne, og sikre en brugerrejse på tværs af de digitale produkter. Der skal desuden oprustes på tværs af digitale kompetencer, f.eks. UX & Design, cybersikkerhed og softwareudvikling, for at understøtte de mange områder, TV 2s digitale afdeling skal dække endnu mere fremover. Læs også: TV 2 vil op på 1,3 mio. Play-abonnenter i 2025: "Vi står på en brændende platform" TV 2 Play skal også kunne levere på live og near-live-indhold, både i forhold til indholdet, der vises, men også i forhold til, hvilke features der er til rådighed for brugeren, f.eks. når der er større sportsbegivenheder.

Klar til en streamingverden

Flatpanels fik forleden lejlighed til at interviewe Rahul Yadav. Indledningsvist bad vi ham give sin egen tolkning af fremtidsscenariet, hvor TV 2 er tvunget til en markant strategiændring, så hovedindgangen for alle brugere bliver TV2 Play:
Rahul: Ingen kan jo forudsige fremtiden nøjagtigt – herunder hvordan forbrugsmønstrene helt præcist vil ændre sig – men det er vores forventning, at streamingforbruget vil fylde markant mere, end det gør i dag, i forhold til traditionel tv-sening i løbet af de kommende 4-5 år. Derfor er det også en offensiv vækststrategi, vi har lagt for TV 2 Play, hvor vi – ud over investeringer i indhold – øger vores investeringer markant i TV 2 Play, så vi er klar til at tage imod alle de danskere, der skifter til streaming.
Hvis Play skal påtage sig den rolle, må det nødvendigvis føre til betydelige ændringer i platformens funktionalitet?
Rahul: I de kommende år vil TV 2 Play udvikle sig til en mere personlig oplevelse og tjeneste. Vi vil fokusere på det, vi kalder 'TV 2 Oplevelsen' i vores produkter, og det betyder blandt andet, at vi ved at arbejde med brugeroplevelsen på TV 2 Play skal adskille os fra andre tjenester ved at fokusere på vores helt særlige styrkepositioner – og så gøre det virkelig godt.

TV 2 Play

'Snigpremiere' lader abonnenter se nyt indhold på TV 2 Play før det sendes på tv-kanalerne.

Forbedret personalisering & billedkvalitet

Kan du give et par eksempler på ny anderledes funktionalitet?
Rahul: TV 2 Play skal være den mest dynamiske streamingtjeneste i Danmark. Ud over det danske kvalitetsindhold, som danskerne i høj grad efterspørger, har vi nogle helt særlige styrkepositioner, der adskiller sig fra Netflix, Disney, Amazon, HBO m.fl. – blandt andet vores live-indhold med nyheder, sport og liveunderholdning. Ud over at live-indholdet er en styrkeposition, kræver det også noget andet af tjenesten end on demand-indholdet, og i de kommende år vil vi derfor fokusere særligt på live- og næsten live oplevelsen på TV 2 Play.
Derudover vil personalisering og kuratering spille en større rolle, ligesom vi også kigger på, om der er plads til forbedringer af videokvaliteten i takt med, at en stigende del af streamingforbruget sker via større skærme.

Forbrugerkrav defineres af Netflix og de andre

Er TV 2 i den proces påvirket af den funktionalitet, som techgiganterne, f.eks. Netflix, har vænnet os til, og som vi forventer?
Rahul: Det er indlysende, at techgiganterne skaber nogle forventninger til, hvad en streamingtjeneste skal kunne. Vi har ikke størrelsen eller skalaen til at konkurrere med dem på funktionalitet – til gengæld er vi stærke på det danske kvalitetsindhold og på live-oplevelsen, og her skal vi levere den funktionalitet, der bedst muligt understøtter vores indhold og den særlige TV 2-oplevelse.

TV 2 kanaler

De velkendte TV 2 kanaler. I fremtiden bliver det muligt at sende op til 15 samtidige live-begivenheder på TV 2 Play.

15 samtidige live-begivenheder

I dag er TV 2 Play et streamingunivers, både on-demand og live, men om nogle år skal Play kunne magte masser af live og næsten-live tv-programmer. Hvordan ser du den udfordring?
Rahul: Vi vil tilbyde mere live-indhold – f.eks. når der er flere begivenheder i gang på samme tid. Selv om de fleste brugere måske vælger at følge en hovedbegivenhed, kan der være en anden begivenhed i gang, som andre brugere gerne vil følge, og det skal man kunne på TV 2 Play. Vi er i øjeblikket ved at forberede tjenesten til at kunne understøtte flere live-events på samme tid – helt konkret arbejder vi med at kunne tilbyde op til 15 samtidige live-begivenheder på tjenesten. Inden for sportens verden kan de f.eks. bruges i forbindelse med OL, hvor der er flere sportsgrene i gang på samme tid. Det kan også være i forbindelse med, at der er flere, større nyhedsevents i gang på samme tid.
I forhold til on demand-indholdet er der flere data og informationer i forbindelse med liveevents, der kan ændre sig hele tiden, hvis f.eks. en livebegivenhed udskydes eller går i overtid. Og der har vi en opgave med at holde det opdateret og tilgængeligt på tværs af alle platforme, så brugerne hele tiden kan følge med i, hvad der sker. Dette er bestemt en udfordring, men det er også et af vores fokusområder, og vi har flere initiativer i gang til at understøtte det. Så jeg er ikke i tvivl om, at vi vil være i stand til at udvikle TV 2 Play markant på dette område.

Breaking news i et streamingmiljø

Er livesport, ofte i mange timer, en særlig udfordring rent teknisk?
Rahul: Livesport giver som sagt nogle andre udfordringer end f.eks. on demand-indholdet, fordi det er mere uforudsigeligt. Derfor arbejder vi f.eks. også med flere CDN’er (Content Delivery Networks) på samme tid for at sikre os mod potentielle problemer under vigtige live-begivenheder. Samtidig har sport også ofte et meget engageret og begejstret publikum, der efterspørger en helt særlig sportsoplevelse, og det gør det ekstra sjovt og spændende at videreudvikle sportsoplevelsen på TV 2 Play.
Nyheder generelt, og TV 2 News specifikt, skal også indtage en rolle på Play, oplyser I. Hvad indebærer det?
Rahul: TV 2 News har allerede en stærk position på TV 2 Play, som uden tvivl vil blive endnu stærkere i de kommende år. Ligesom sport er nyhedsindholdet helt centralt for vores live- og nearlive-oplevelser på Play. Sammen med nyhedsafdelingen har vi høje ambitioner om at levere de bedste nyhedsoplevelser på Play. Streaming af nyhedsindhold og opbygning af en tjeneste, der understøtter det, er både interessant og udfordrende, da der ikke er så mange andre lignende streamingtjenester i verden at lære af.
Vi har stor erfaring med at opbygge digitale nyhedsprodukter på TV2.DK og vores nyhedsapp, men her skal vi oplyse og inspirere streamerne i et nyt miljø, hvor vi både skal arbejde med liveoplevelsen og med on demand-indholdet. Hvordan laver man bedst breaking news i et streamingmiljø? Og hvordan kan kunstig intelligens bruges til at anbefale relevant nyhedsindhold? Det er nogle af de ting, vi glæder vi os meget til at videreudvikle sammen med nyhedsafdelingen i de kommende år.
Til slut, hvad taler vi om – hvor mange brugere skal TV 2 Play kunne håndtere i 2025, ift. til 2021?
Rahul: I 2020 rundede TV 2 Play 700.000 abonnementer, og vi sigter mod 1,3 millioner abonnementer i 2025 – det vil sige næsten dobbelt så mange som i dag. Derfor forventer vi også en markant stigning i antallet af samtidige streams i de kommende år og endnu større krav til både funktionaliteten og platformen. TV 2 Play er vokset non-stop de seneste år, og vi har arbejdet benhårdt på at gøre tjenesten stabil og skalerbar, ligesom vi har migreret flere af vores tjenester til skyen. Det har vi set effekten af senest herunder de store håndboldkampe, hvor vi har slået flere rekorder i antallet af samtidige streams på tjenesten uden problemer.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |

Den næste streamingfase kommer til Danmark i 2024 

22 Dec 2023 |