Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonQ&A med Claus Bülow Christensen: Udsigten for streaming-markedet i 2021 - FlatpanelsDK

Q&A med Claus Bülow Christensen: Udsigten for streaming-markedet i 2021

24 Sep 2020 | Per Fanefjord Laursen |

Hvad er udsigten for det danske streamingmarked i 2021? Er det virkelig et umætteligt marked af uendelig skærmtid og betalingsvillighed? Eller ser vi en vis opbremsning om 12 måneder? Og kommer der endnu flere tjenester og byder sig til?

Flatpanels bad den førende analytiker på området, Claus Bülow Christensen, kigge i krystalkuglen og frit tolke på, hvad vi skal tro om det kommende år. 

Her er en Q&A med hans 2021-prognose: 

Claus Bülow Christensen
Claus Bülow Christensen
Claus Bülow Christensen køber ikke ideen om et mættet marked næste år. Han forestiller sig en stadig voksende bevidsthed hos danske tv-forbrugere om streaming som mulighed. I dag har 54% af danske husstande en kombination af tv-pakker og streamingabonnementer, og 28% af husstandene har kun streamingabonnementer.  – "Jeg tror, at de 28% vil vokse i løbet af 2021, så over en tredjedel af danske husstande helt har droppet tv-pakker, og kun bruger streaming. Et konkret gæt vil være 35%," siger han indledningsvis til Flatpanels.

Disney+ kan drive samlet abonnementsvækst

Vi ser ikke abonnentsvæksten toppe i 2021?
Claus: Nej, der vil fortsat være en stigning på streamingabonnementer i 2021, dels netop fordi flere danske husstande vil se en fordel i ren streaming, dels fordi en ny tjeneste som Disney+ vil øge antallet af streamingabonnementer. Men også fordi andre store amerikanske streamingtjenester vil øge deres tilstedeværelse i Danmark i 2021 – især er jeg ret sikker på, at Amazon vil gøre mere ud af at markedsføre deres Prime Video i Norden fra næste år.
Jeg forventer også, at HBO Nordic bliver afløst af HBO Max, hvor HBO-indhold bliver suppleret Warner koncernens omfattende indholdsbibliotek, og med nye originale tv-serier. Det er også sandsynligt, at vi får Paramount+ som streamingtjeneste til Norden som en selvstændig streamingtjeneste, med indhold fra fusionen mellem Viacom og CBS All Access.
Vokser andelen af husstande med flere abonnementer - bliver tre streamingabonnementer det gængse i 2021?
Claus: Ja, jeg mener der i danske husstandes underholdningsbudget er råd til mindst tre streamingabonnementer, og måske også en fjerde og femte. Især fordi mange husstande oplever at få penge tilovers, når de skærer ned på, eller helt dropper, deres kabel-tv abonnement. Og Disney+ vil formentlig blive fast inventar i mange børnefamilier, og være interessant for alle med interesse for superheltefilm og Star Wars universet.

Disney+ fanger 600.000 kunder

Hvor meget, spår du, at Disney+ har erobret i antal brugere om ét år?
Claus: Det første år tror jeg, at de kan komme op på lidt over 600.000 abonnenter i Danmark, da 27% danskere i vores brugerundersøgelser til Copenhagen Future TV Conference 2020 svarede, at de vil abonnere på eller prøve Disney+. Disney har aggressivt markedsført et prisbilligt forudbetalt årsabonnement, og det har ganske mange formentligt benyttet sig af.
På sigt tror jeg, at interessen for Disney+ så godt kan falde lidt igen, alt efter hvor attraktive deres originale tv-serier vil være – de skal vedblive at kunne lancere højt profilerede produktioner som især The Mandalorian, der har trukket rigtig mange abonnenter til Disney+ i de markeder, hvor de har været i luften, enten siden november 2019 eller marts 2020.

Streamingtjenester

Hold øje med HBO Max og Amazon Prime

Bremser Disney+ entré Netflix’ danske vækst? Der er jo et enormt familieudbud på Disney+.
Claus: Som det ser ud lige nu, så vil Netflix ikke kunne mærke Disney+ på deres abonnementstal, dertil har Netflix etableret sig alt for godt, ud over hele kloden. Netflix gør selv mere og mere ud af at blive en endnu bredere tjeneste, med mere egenproduceret børneindhold, men også nyt indhold rettet mod den ældre generation. Netflix og Disney+ spår jeg er to streamingtjenester, som ganske mange husstande, også i Danmark, vil finde supplerer hinanden godt.
Er der helt nye aktører på vej, vi hidtil har overset, men som mangler at entrere DK?
Claus: Ja, jeg tror, at vi vil se HBO Max komme til Norden i 2021, og erstatte det nuværende HBO Nordic. Amazon Prime Video har vi sådan set allerede, men den er ikke bredt kendt i Danmark endnu, slet og ret fordi Amazon stort set ikke annoncerer for tjenesten i Norden. I 2021 vil de givet gøre meget mere ud af tjenesten, formentlig ved at Amazon generelt åbner deres almægtige onlinebutik for alle nordiske forbrugere.
På det amerikanske marked har man i år også fået Peacock fra NBC/Universal, vi ser den Disney kontrollerede streamingtjeneste HULU vokse (med "voksen" indhold, der ALDRIG kommer på Disney+!), og CBS og Viacom er fusioneret, og CBS All Access bliver til Paramount+. Disse tre store og omfangsrige streamingtjenester vil helt sikkert også gå globalt ganske hurtigt, og også komme til Norden – her tror jeg dog først det vil ske i 2022.

Quibi ligner klar taber

Kan du få øje streamingtjenester, der ligner klare vindere og tabere i 2021 (med det vi ved i dag)?
Claus: Disney+ er helt klart en vinder i 2021, og vil presse de andre streamingtjenester, men primært på den tid, der bliver brugt foran skærmene, og ikke i abonnements udbredelse. Jeg ser dog ingen, der direkte bliver presset så meget, at de vil være deciderede tabere. Men kampen raser, og på det amerikanske marked kæmper nye tjenester som HBO Max og Peacock med at få fodfæste hurtigt nok, til at de bliver rentable.
HBO Max er gået ud med en høj pris ($14,95 om måneden), og det har lagt lidt en dæmper på udbredelsen, og Peacock er til gengæld gået ud med en gratis skrabet version, finansieret af reklamer. Men i mine øjne har de alle chancen for at vinde fornuftige markedsandele, og ingen af dem ligner klare tabere endnu.
Men der er én enkelt tilsyneladende taber – den særprægede streamingtjeneste Quibi, der kan fås globalt – med dyrt producerede shows og tv-serier til mobile enheder, hvor indholdet kan ses i højformat og afsnit varer ca. 10 minutter. Det er ret håbløst koncept, og brugerne har slet ikke taget det til sig, så Quibi ligner lige nu en klar taber!
På det danske marked tror jeg også, at de lokale streamingtjenester vil klare sig fornuftigt, men presset på især den tid, vi bruger på dansk indhold, vil stige, og der er en risiko for, at dansk indhold på sigt kan blive en taber – men nok først efter 2021, hvor flere amerikanske streaminggiganter har gjort sig gældende på det danske marked.
Hvad bliver den hotte nye brugerfunktionalitet i 2021?
Claus: Det mest hotte bliver nok ikke en sådan tydelig brugerfunktionalitet, men noget der sker i baggrunden. For jeg tror, at brugerfladen hos især Netflix bliver meget bedre til at kuratere – at komme med de helt rigtige forslag til, hvad vi har lyst til at se. Det vil højne glæden ved at åbne for Netflix, og dæmpe frustrationen over at bruge for meget tid på at bare bladre og bladre gennem indholdet.
Netflix har mest erfaring inden for AI og maskinlæring i tv- og filmindustrien, og de er absolut dem med de største gigantlagre af data om brugeradfærd, og det tror jeg de er ved at være parate til at bruge for alvor. De andre streamingtjenester arbejder sig også frem mod bedre kuratering, men de vil ikke komme med noget i 2021.

The Mandalorian

Optagelser til Disneys 'The Mandalorian'

Kreativ udnyttelse af høj kvalitet

Hvem driver en endnu bedre billedkvalitet i 2021?
Claus: Med moderne fladskærme er vi nået rigtig langt med de nye HDR-teknologier, og det øgede kontrastområde, kombineret med bredere farvegengivelse, opleves af alle forbrugere som meget flottere billeder, end man nogensinde har set før. Så det, der vil drive endnu bedre billedkvalitet i 2021, vil være en forøget kreativitet i at anvende netop disse nye teknologier.
De amerikanske streamingtjenester gør virkelig meget ud af HDR og Dolby Vision (og for så vidt også på lydsiden med Dolby Atmos), og især Netflix har mange film og serier, hvor teknikken er brugt kreativt, men også Amazon Prime Video og Apple TV+ har mange gode eksempler på meget høj billedkvalitet. Disney+ ligeledes, selvom de har været beskyldt for at snyde med HDR, f.eks. i The Mandalorian.
Hvis man på en HDR-fladskærm sammenligner et afsnit fra sæson 2 af Netflix serien "Ozark", med et afsnit fra den nye serie "Ratched", kan man se hvor utrolig forskelligt og kreativt man kan bruge teknologien.
Ozark er mørk og dyster, med mange subtile detaljer i de mørke, farvedrænede billeder, mens Ratched benytter sig af både mørke og meget skærende lyse scener, med et stærkt mættet og bredt farvespektrum.
"Og vi må håbe, at dansk tv og streaming snart får øjnene op for disse nye muligheder"
Ofte er vores fladskærme dog ikke ordentligt indstillet, og derfor har store filmskabere som James Cameron, Martin Scorsese, Christopher Nolan, Paul Thomas Anderson, M. Night Shyamalan m.fl. slået sig sammen for at understøtte konceptet 'Filmmaker Mode' – en knap, der skal være på fremtidige fladskærme, som vil gengive en film eller tv-serie i netop det visuelle udtryk, som har været filmmagernes intention. Den udvikling vil drive bedre og bedre billedkvalitet frem i 2021. Og vi må håbe, at dansk tv og streaming snart får øjnene op for disse nye muligheder.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |

Den næste streamingfase kommer til Danmark i 2024 

22 Dec 2023 |