Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDet fulde HDR-økosystem (medio 2019) - FlatpanelsDK

Det fulde HDR-økosystem (medio 2019)

20 Jun 2019 | Yoeri Geutskens |

Ingen dramatiske ændringer har fundet sted på HDR-fronten over de seneste måneder, men her er en større opdatering af min oversigt over HDR-økosystemet. Hvorfor? Jo først og fremmest indeholder den nu for første gang et faktisk økosystem fremfor hvad andre har kaldte 'logo farms'. Jeg har forsøgte at sætte de forskellige dele af økosystemet i kontekst for at illustrere, hvordan de relaterer sig til hinanden.


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


Bemærk at der i hver boks er en god håndfuld selskaber, bortset fra i broadcast-boksen, når man tænker på, hvor mange tusind broadcastere - eller tv-netværk - der findes verden over. Det er også værd at bemærke, at de fleste sendinger pt. er testforsøg. Der findes meget få tv-kanaler, som transmitterer i HDR på løbende basis. De to primære er kanaler med fokus på dokumentarer - Insight TV og TravelXP. Disse kanaler udsendes typisk via kabel eller IPTV. Netop nu er vi vidne til den første sportskanal, BT Sport. Som bekendt sendte TV2 også fodbold-VM 2018 i 4K HDR i Danmark, men kanalen er sidenhen lukket ned.

Det nye økosystem (ovenfor) skelner ikke mellem forskellige typer af HDR. Jeg har fundet en måde, hvorpå det kan visualiseres i ovenstående diagram, hvilket jeg forhåbentlig kan dele i en fremtidig opdatering idet jeg forventer, at den vil vise nogle interessante ting.

For det andet, så har jeg splittet tv-mærker og producenter i fire separate grafer, der repræsenterer forskellige geografiske regioner - Nordamerika, Europa, Japan og Kina. Det skyldes, at HDR-support for flere mærker kan virke forvirrende idet tv-mærker licenseres til forskellige producenter i forskellige verdensregioner.

For det tredje, så har jeg tilføjet flere nye grafer:
  1. Digital kameraer til forbrugermarkedet; disse inkluderer smartphone-kameraer
  2. Mobilenheder, f.eks. smartphones (som skærmenhed), tablets og bærbare computere
  3. Professionelle værktøjer til bl.a. post-produktion og redigering.

Afslutningsvis har jeg føjet en god portion selskaber til eksisterende diagrammer.

For yderligere information og baggrund se da den tidligere version af HDR-økosystemet. Herunder følger ændringerne i forhold til sidste udgivelse i december 2018:


TV-skærme

Disse TV-mærker er tilføjet: Medion, Metz (EU), Cello (UK) og Xiaomi Mi (Kina). Jeg er desuden blevet opmærksom på, at man kan købe HDR-tv fra mærkerne Vu og Sanyo i Indien, men overordnet set er HDR (og 4K) ikke en udbredt tendens på det indiske tv-marked. Søger man eksempelvis efter 'HDR' på den indiske del af Amazon får man primært 'HD-Ready' skærme frem. Det illustrerer den kløft der findes i tv-udviklingen i forskellige regioner.

I 2019 lancerer Panasonic og Philips (TP Vision) også de første TV med både HDR10+ og Dolby Vision i Europa.


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019



TV-afspillere

Det er bekræftet, at Rokus Streaming Stick+ understøtter HLG (til BBC iPlayer). Det var også HLG (Hybrid Log Gamma), som TV2 benyttede i forbindelse med HDR-sending af fodbold-VM 2018.

Følgende producenter af set-top-bokse er tilføjet: Huawei, Sagemcom, Changhong samt SoftAtHome. Sidstnævnte er faktisk en middleware-leverandør til set-top-bokse.


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


Streamingtjenester

Den er ikke kendt af særlig mange i Vesten, men Youku er ekstremt populær i Kina. Der er tale om en videostreamingtjeneste, som har omdrejningspunkt i brugergenereret indhold. Her understøttes HDR10. Unified Streaming er ikke en forbrugertjeneste, men i stedet en white-label platform til streamingaktører.

Derudover indeholder grafen naturligvis alle de velkendte streamingaktører med HDR såsom Apple, Amazon, Netflix og YouTube.


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


TV-kanaler

Følgende tv-kanaler og operatører er tilføjet: RTL UHD, Arte*, BT Sport, PBS*, CBS*, FOX*, Sinclair Broadcast Group*, CCTV, Jiangsu* og Zhejiang* (Kina). En stjerne betyder, at der er tale om testforsøg. Britiske BT Sport har kørt test med Dolby Vision tv-transmission under Champions League 2017-finalen, men denne test var ikke offentlig. De annoncerede i maj 2019, at de vil tilbyde kampe i HD HDR, hvilket senere på året skal opgraderes til 4K HDR.


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


TV-operatører

De fleste selskaber på ovenstående graf er broadcastere eller operatører, men nogle få, såsom Sky, har begge hatte på. Derfor kombinerer jeg forsat disse to kategorier i samme graf. Med den vertikalt integrerede forretningsmodel leverer kabel- og IPTV-operatører ikke kun tjenester, men også hardware - set-top-bokse, om man vil. Jeg har tilføjet Frankrigs Orange, hvis UHD-tv-dekoder understøtter Dolby Vision - hvilke andre formater der er understøttet står ikke klart, men helt sikkert HDR10. Amerikanske Comcasts XfinityXi6 kan også håndtere Dolby Vision. Virgin Media UK's V6 set-top-boks skulle allerede være i stand til at håndtere HDR. Opstarten på transmission var Roland-Garros i 4K HDR med HLG. I Schweiz gør Swisscom det samme (med signal fra Eurosport).

Der findes set-top-bokse fra danske operatører, som er i stand til at håndtere HDR, men da der endnu ikke transmitteres fast i formatet har jeg endnu ikke inddraget dem.

Den franco-tyske kanal Arte har kørt forsøg med forskellige HDR-formater i samarbejde med adskillige partnere, herunder TDF. Jeg har ikke inkluderet samtlige deltagere her. En anden overvejelse, som jeg har gjort mig er, at jeg formentlig ikke vil inkludere satellit-operatører såsom SES/Astra og Eutelsat. Det skyldes, at disse er agnostiske, hvad angår HDR-formater. De videresender blot bits i digital transmission.


Filmstudier

Hvad angår feltet af filmstudiers afdeling for hjemmeunderholdning, så ses her konvergens. Universal Pictures har sluttet sig til HDR10+ alliancen. Lionsgate har frigivet første UHD Blu-ray-film med både HDR10+ og Dolby Vision, navnligt Robin Hood, og 20th Century Fox, der længe har modstået Dolby Vision, har frigivet sin første UHD Blu-ray-skive i Dolby Vision (foruden HDR10+), navnligt Alita: Battle Angel. Om sidstnævnte udvikling hænger sammen med pres fra filmskaberne James Cameron og Robert Rodriguez eller om det er en konsekvens af Disneys opkøb af 20th Century Fox, er et åbent spørgsmål, men feedback fra Fox lader til at pege i retning af førstnævnte scenarie. Det kan naturligvis også være en kombination af de to.


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


Chipset-fabrikanter

Følgende producenter af chipset (SoC), der understøtter HDR, er tilføjet: NXPSemiconductors, Synaptics og Novatek. Sigma Designs hedder V-Silicon efter et opkøb.


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


Leverandører af enkodere

Der er adskillige tilføjelser indenfor feltet af leverandører af enkodere og enkodningstjenester: Brightcove Zencoder, Fraunhofer HHI, Beamr, Encoding.com, Multicoreware, ArcVideo, KuVision (begge i Kina) og Pixelogic (enkodning til optiske filmskiver). Apple Compressor til FCPX lader til at understøtte HDR10 og Dolby Vision, måske fordi det er de to formater, som benyttes på iTunes.

Jeg har også tilføjet B:com (SDR/HDR konvertering) og BBright, begge fra Rennes i Frankrig.


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019





Følgende grafer er helt nye:


Mobilenheder (smartphone, tablet, bærbar)

Modsat tv-skærme, så er mobilenheder med HDR stadig ikke særligt udbredte. De producenter, som bærer fanen, er Sony Xperia, Samsung Galaxy S, LG, Huawei, Honor (hører under Huawei) og OnePlus. Apple iPhone XR og iPad Pro understøtter HDR10 og Dolby Vision-indhold, men det debateres, hvorvidt skærmene rent faktisk er i stand til at gengive HDR. Ikke desto mindre har jeg inkluderet Apple.

For ikke at få alt for mange grafer har jeg ladet HDR-kompatible bærbare computere figurere i denne graf, herunder bærbare computere fra Dell (under deres XPS mærke), Lenovo og Razer.


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


Kameraer til forbrugere (inklusiv smartphones)

Denne kategori dækker kameraer, som er indbygget i telefoner, point-and-shoot kameraer samt mere seriøse kameraer til still-fotografi (DSLR eller spejlfrit), som også kan skyde video. Jeg har ikke inddraget professionelle (studie) kameraer. Årsagen kommer jeg nærmere ind på hen imod slutningen af artiklen.

Bemærk at smartphones kan understøtte HDR på kamera-delen (optagelse) samt på skærmdelen (fremvisning), men puljen af understøttede HDR-formater på hver side af ligningen kan variere. Derfor har jeg valgt at tage smartphone-kameraer med her fremfor at inddrage dem i forrige kategori.

Inkluderede mærker dækker over Panasonic Lumix, Sony Alpha, Sony Cyber-shot, Sony Xperia, LG og Samsung Galaxy S.


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


Produktion, post-produktion, mastering, QC & redigering

Den sidste kategori er vigtig selvom den ikke spiller en stor rolle fra seerens synspunkt. Vi taler her om de selskaber, som skaber de produkter, der gør det muligt for indholdsskabere at producere god HDR-video.

Man kan måske få den tanke, at værktøjer i dette post-produktions led af kæden ikke behøver at skelne imellem forskellige PQ-formater. Dolby er f.eks. ivrig for at understrege, at metadata kan generes senere i produktionsprocessen, altså ved enkodning af video. Så et værktøj, der bruges forinden, bør måske kun skelne mellem HLG og PQ, observere farverummet (Rec.709 eller Rec.2100), et givent niveau for højlys (1000 nits, 10,000 nits, eller en værdi derimellem) og et givent niveau af farvedybde (10 eller 12 bit). Der er dog forskellige typer metadata på dette område og nogle af disse bør inddrages allerede i post-produktionsfasen, herunder metadata der beskriver karakteristika for den redigeringsskærm, der er anvendt. Det er en af grundene til, at mange værktøjer i post-produktion har udvidelser til Dolby Vision.

Bemærk at PQ10 (HDR10 uden metadata) support muligvis ikke er fuldt repræsenteret her idet leverandører almindeligvis ikke nævner dette format i deres specifikationer. Kun blandt leverandører af enkodning er dette normal praksis.

Måske bør denne nye graf splittes op i separate sektioner (også i den første graf med økosystemet), men indtil videre har jeg opdelt på følgende grupper af værktøjer/leverandører:
Produktion: Atomos, ColorFront Transkoder
Post-Produktion: Davinci Resolve, Avid Media Composer, Apple Final Cut Pro X, Adobe Premiere Pro, Filmlight Baselight, Nucoda FilmMaster, Autodesk Lustre, Quantel Rio, Streambox Chroma;
Mastering: MTI Film Cortex, Marquise Technologies MIST (Media Ingest Stream Transcode), Rohde & Schwarz Clipster, Fraunhofer IIS easyDCP
Kvalitetskontrol (Quality Control): SGO Mistika Boutique, Dalet AmberFin, Divo, AJA Video Systems HDR Analyzer, EditShare, Interra Systems, Venera technologies
Authoring: Scenarist UHD; Sony DADC/NMS, Silicon Philosophies DVDLogic KITe authoring suite
Digital forsyningskæde: Ownzones


 HDR Ecosystem Tracker  - opdatering medio 2019


Andre kategorier

En kategori, som jeg endnu ikke har kastet mig over er profesionelle videokameraer. De er dog ikke desto mindre essentielle. Uden HDR-kameraer har vi intet HDR-indhold (udover scannet eller animeret indhold). Flere producenter af profesionelle kameraer tilbyder nu HDR-kompatible kameraer, herunder RED, BlackMagic Design, Arri, Panavision, Sony Cinealta, Panasonic, Hitachi-Kokusai, Canon og JVC. Grunden til, at jeg ikke har lavet et venn-diagram over disse skyldes, at HDR-formater, som bruges i videodistribution, ikke er gældende her. Disse kameraer genererer typisk ikke eksempelvis HDR10, men i stedet et RAW-format såsom BMRAW eller ProRes Raw, alternativt et proprietært Log-format som REDs Wide Gamut Log3G10, Arriss Alexa LogC, Sonys S-Log3, Panasonics V-Log, JVCs J-Log1, eller Canons C-Log. I et venn-diagram vil der således være en utal af små ellipser med ganske få overlap.


Resten...

Hvad med alle de selskaber, som stadig fedter rundt i SDR-æraen? Er det formålstjenligt at inkludere disse i graferne, eksempelvis udenfor cirklerne og ellipserne? Bør jeg identificere dem og lægge dem i lister?

Hvad angår tv-operatører, så er der ingen begyndelse eller ende på det. Hvad angår tv-producenter, så bør det være muligt. Det tog dog noget tid at finde frem til nogen. I USA er det f.eks. kun budget-mærker som Sceptre og Dynex (butikkæden BestBuys eget mærke). I Indien er der flere: Shinco, Mitashi, CloudWalker, Micromax, Intex, QFX, BPL.

På området for spilkonsoller er det rimelig overskueligt. Af de store halter kun Nintendo bagefter.

Det er nok mere interessant at notere sig, at store streamingtjenester som Disneys Hulu, HBO, PlayStation Vue, Sony Crackle, Sling og Vevo stadig ikke tilbyder indhold i HDR. Hertil kan man tilføje samtlige danske streamingudbydere.


Konklusion

HDR-økosystemet er massivt og vokser fortsat. Alle dele af produktion- og distributionskæden er dækket, men der er afgørende forskelle på understøttelse af HDR-formater samt i hvilket omgang formaterne dækkes igennem kæden. Feltet med dårligst dækning er afgjort klassisk tv-distribution, altså tv-kanaler og distributørerne heraf. Tv-operatører har en del at indhente. Hvad angår multi-HDR, så er tendensen, at felterne konvergerer (bortset fra tv-kanaler, hvor det ikke giver mening at understøtte mere end et enkelt format). På TV-hardware har vi dog endnu til gode at se det første fuldt ud universelle produkt.

Denne oversigt over HDR-økosystemet er et øjebliksbillede af et igangværende arbejde. Jeg agter at fortsætte med at følge branchen og tilføje (eller rykke) selskaber, hvor det er relevant. Tøv ikke med at tage fat i mig, hvis du har forslag til yderligere forbedringer.


Yoeri Geutskens er hollænder og har arbejdet i forbrugerelektronikbranchen i over 15 år med både produkter og teknologier, herunder DVD-optagere, Super Audio CD og Blu-ray. Han skriver om lyd og billede. Du kan finde Yoeri’s blogs om Ultra HD, 4K, HDR og relaterede emner på @UHD4k og @UltraHDBluray.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |

Den næste streamingfase kommer til Danmark i 2024 

22 Dec 2023 |