Det fulde HDR-økosystem ved udgangen af 2018

19 Dec 2018 | Yoeri Geutskens (@flatpanelsdk) |

Det startede så simpelt – et enkelt Venn-diagram med blot to cirkler. Jeg lavede det fordi jeg specialiserer mig i at danne overblik over kompleks information. Idéen har udgangspunkt i en graf, som jeg lavede for adskillige år siden da jeg var Product Planning Manager for DVD-optagere hos Philips Consumer Electronics, mens kampen mellem DVD+RW, DVD-RW og DVD-RAM udspillede sig.

Jeg har besluttet mig for at opdele diagrammet i otte separate dele fordi det enlige diagram blev for rodet og for forvirrende. Og fordi jeg ønsker at tilføje endnu flere selskaber til oversigten. Opdelingen er som følger:

  1. TV-mærker & producenter
  2. TV-afspillere
  3. Streamingtjenester
  4. Tv-operatører
  5. Filmstudier
  6. Filmstudiers afdeling for hjemmeunderholdning
  7. Chipsæt-fabrikanter
  8. Leverandører af enkodning

Det skal understreges, at vi her taler specifikt om HDR-video. HDR i forbindelse med fotografering dækker som regel over noget andet; teknikker som typisk spytter et SDR-billede ud, der er tiltænkt fremvisning på SDR-skærme. Teknologierne indenfor fotografering er typisk baseret på eksponeringssyntese, der forbedres vha. proprietære teknologier såsom Apple Smart HDR og Google HDR+. Vær også varsom med sidstnævnte betegnelse for flere selskaber benytter sig af ”HDR+” til forskellige formål.

De eneste ægte HDR-teknologier til fotografisk præsentation er Dolbys JPEG-HDR samt den metode, som Netflix står bag, der er skabt med det formål at kunne vise HDR i brugermenuerne. Nok om fotografering.


En introduktion til formaterne

De fleste af graferne i artiklen består af fem forskellige formater:
  • Fire baseret på ‘PQ’ eller Perceptual Quantizer, som er udviklet af Dolby1
    • HDR102
    • Dolby Vision3
    • Philips/Technicolor HDR4
    • HDR10+5
  • HLG6

Og så er der et sjette format, PQ10. Det overses ofte. Hvorfor? Fordi de fleste selskaber i branchen ikke taler om det. Jeg er for eksempel aldrig stødt på en tv-producent, som hævder at understøtte PQ10, selvom de som regel gør det. Hvad er PQ10? Det er HDR10 uden metadata (der benyttes til at beskrive studieskærmens egenskaber). Fungerer det? Bestemt, og det er sågar meget praktisk, især til tv-kanaler. Problemet med HDR10 er, at det er specificeret, hvordan de statiske metadata skal se ud og hvordan de skal angives, men ikke hvad en tv-skærm skal gøre med dem. En tv-skærm ignorerer måske sågar HDR10-formatets metadata fuldstændig. Mere om sagen i denne artikel. Et segment af branchen, der eksplicit angiver PQ10, er leverandører af enkodningsudstyr, hvorfor du finder disse i det sjette diagram.


 HDR video ecosystem tracker



Jeg kunne skrive meget mere om de forskellige formater, men vil ikke bruge spaltepladsen her. Det har jeg beskrevet nærmere i The State of HDR (engelsk).

Jeg vil endnu engang understrege, at der – efter min mening – ikke er tale om en formatkrig mellem de forskellige HDR-videoformater. En operatør af tv-kanaler er typisk nødsaget til at vælge et enkelt format, men for resten af aktørerne i branchen og indholdskæden, er det muligt at understøtte adskillige. Forbrugeren bør ikke sættes i en situation, hvor vedkommende skal vælge et format fremfor et andet, så det er op til tv-producenterne at sørge for, at der tilbyder så mange formater som muligt – helst dem alle.


TV-mærker

Denne del af økosystemet kræver en yderligere introduktion af to årsager. Den primære årsag bunder i sondringen mellem tv-mærker og tv-producenter. Mine grafer blander til en vis grad de to dele sammen. En del tv-modeller produceres dog ikke længere af det selskab, der angives på logoet. Konkurrencen i tv-branchen er hård og indtjeningen er lav, så mange af de velkendte selskaber indenfor forbrugerelektronik har outsourcet forretningen, ofte i en sådan grad, at de har trukket sig fuldstændig tilbage og blot henter licensindtægter hjem via en aftale om, at en anden part må benytte navn og logo.

Hvad der gør situationen endnu mere kompleks, er det faktum, at tv-mærket til tider produceres af fuldstændig forskellige selskaber, afhængigt af verdensdel. Philips TV i USA produceres eksempelvis af P&F USA (Philips & Funai), hvorimod de i Europa og de fleste andre dele af verden produceres af TP Vision, udover i Indien, hvor de håndteres af Videocon. Projektorer laves af Sagemcom. Jeg har derfor lavet nedenstående tabel:




Jeg forsøger i denne forbindelse at undgå termen ’OEM’ (Original Equipment Manufacturer), da det er et tvetydigt ord, der undertiden tilskrives licensgiveren, undertiden licenshaveren.

Hvem der har retten til mærkerne, ændrer sig også sommetider. Foxconn, der har købt det japanske selskab Sharp, har sagsøgt Hisense, som Sharp solgte sit amerikanske datterselskab og sine varemærkerettigheder til før selskabet blev opkøbt af Foxconn.

Når grafen nævner Vestel, så betyder det både Vestel-mærket og Toshiba-skærme i Europa. Ser du ‘Toshiba’ i graferne, så er det i stedet den ægte Toshiba, altså det japanske moderselskab. Du finder ikke Philips i denne graf, da jeg i stedet har opdelt mærket i P&F USA og TP Vision. For alle andre mærker, som kun sælges i en region, har jeg brugt selskabets logo. Det gælder f.eks. Grundig, RCA, Westinghouse, Polaroid og Kodak.

Sharp-logoet i denne graf repræsenterer situationen i USA, hvor nogle af selskabets skærme understøtter HDR10 og Dolby Vision. Producenten er Hisense, men de frigiver også skærme under Hisense-mærket. I Europa er Sharp næsten gledet fuldstændig ud, men det lader til, at de her understøtter udelukkende HDR10. I Japan har Sharps skærme både HDR10 og HLG.

Jeg overvejer om en mere elegant fremgangsmåde kunne være at opdele grafen for tv-producenter i flere regioner.

Bemærk også, at når en given tv-producent angives med understøttelse af eksempelvis HDR10 og Dolby Vision, så betyder det ikke nødvendigvis, at alle selskabets tv-modeller understøtter disse formater.


 HDR video ecosystem tracker – TV makers


Som det tydeligt fremgår, så er HDR10 det klart mest udbredte format. Dolby Vision er også meget populært. Færre producenter skilter med understøttelse af HLG, og endnu færre håndterer HDR10+ og Technicolor ‘Advanced HDR’. Samsung har aldrig officielt anerkendt, at de understøtter HLG, men der er rigeligt med beviser fra ejere på, at det er tilfældet. Jeg har med vilje lagt HDR10+ ellipsen indeni HDR10 for at visualisere, at HDR10+ implicit betyder, at HDR10 understøttes. Grafen synes også at vise, at ethvert produkt med Dolby Vision ligeledes understøtter HDR10. I praksis er det formentlig efterhånden tilfældet, selvom visse tidlige tv-modeller fra amerikanske Vizio samt streamingtjenesten Vudu kun tilbød Dolby Vision-delen i en periode.

Hvad der naturligvis også er slående, er at ingen tv-producent på nuværende tidspunkt understøtter alle fem formater (Philips ville gøre det, hvis TP Vision og P&F USA blev lagt sammen). LG har den bredeste understøttelse af HDR-formater, men man kan have sin tvivl om, hvorvidt de i fremtiden vil inkludere ærkerivalen Samsungs HDR10+. Selvom universel HDR-understøttelse ville være et stærkt salgsargument, så er den første tv-skærm endnu ikke præsenteret. Måske CES 2019 ændrer på situationen. Som det fremgår af grafen for chipsæt-leverandører (SoC) længere nede, så findes der allerede chipsæt, der understøtter alle formater. Hvad der, ifølge chipleverandørerne, har forsinket universel HDR, er ventetiden på HDMI 2.1.

Sælger alle tv-producenter HDR-skærme i dag? Næsten, lader det til, men der er stadig nogle budget-mærker, som ikke har taget springet.


TV-afspillere

Med tv-afspillere mener medieafspillere, spilkonsoller og UHD Blu-ray-afspillere (Oppo, Pioneer, LG, Panasonic osv.). Det er muligt, at jeg fremover vil inkludere producenter af set-top-bokse, men udover Arris (HDR10, HLG and Dolby Vision), så har jeg stadig ikke gennemskuet, hvilke formater producenter såsom Technicolor, Amino og Kaon tilbyder.

Et par noter: Roku – som ikke er trådt ind i Norden – har en platform, der kan håndtere Dolby Vision, men af en eller anden årsag har de ikke aktiveret det på egne afspillerbokse. Det gælder derfor kun Roku TV fra producenter såsom TCL, Hisense, Sharp og Philips (USA), som du finder på grafen, der dækker tv-producenter.

Ifølge lækket firmware, så er Apple TV 4K kompatibel med HLG-formatet, men jeg har udeladt denne detalje indtil Apple er klar til at tale om emnet.

Bemærk også Panasonics lidt specielle position: Ulig selskabets tv-skærme, så understøtter de dyreste UHD Blu-ray-afspillere Dolby Vision. Selskabet har tydeligvis indset, at man ikke kan have en gangbar high-end disk-spinner uden Dolby Vision. Og selvom Ultra HD Blu-ray-standarden ikke har HLG på listen over formater (kun HDR10, Dolby Vision, HDR10+ og Philips HDR), så understøtter afspillere fra Oppo og Panasonic alligevel formatet på streaming og USB-delen.

Xbox One X fik for nylig Dolby Vision, men hvorvidt det vil blive udvidet til Ultra HD Blu-ray-delen står endnu ikke klart.

Produkter i denne kategori, som slet ikke er HDR-kompatible, er ikke inkluderet. Måske burde jeg inkludere dem udenfor cirklerne. Det bedste eksempel er nok Nintendo Switch.


 HDR video ecosystem tracker – TV peripherals


Streamingtjenester

Grafen for streamingtjenester er vel nok rimelig selvforklarende. Jeg har allerede fremhævet det misforhold, der er mellem understøttede formater på streamingtjenester og afspillerenheder fra store selskaber – Google Play og Chromecast håndterer eksempelvis ikke de samme HDR-formater. Det samme gjaldt Amazon Prime Video-tjenesten og FireTV-afspillerne indtil for nylig, men selskabet har rettet op på situationen. I mellemtiden har jeg tilføjet ‘Microsoft Movies & TV’ (det blå ikon med klappen, hvis du ikke kan læse teksten). Denne tjeneste opererer på Xbox One S/X og der er igen et lille misforhold her. Apple har ramt plet: iTunes tilbyder de samme typer af HDR (og Dolby Atmos), som Apple TV 4K understøtter.

’ULTRA’ er Sonys videotjeneste med 4K, men den er kun tilgængelig i USA og kun på Sony Bravia Smart TV – ikke PlayStation 4 Pro. Tencent og iQIYI er kinesiske tjenester.

Vimeo håndterer ikke HLG-formatet ved afspilning, men det er muligt at uploade videoer i HLG, hvorefter HLG konverteres til HDR10. YouTube tilbyder HLG via sit VP9-videocodec.


 HDR video ecosystem tracker – Streaming services


Tv-operatører

Den næste graf tegner et helt anderledes billede. Som du kan se, så er HLG det klart mest populære format blandt tv-operatører, og ikke kun i Japan.

I Danmark kunne tv-seere opleve de første live-udsendelser i HDR på den særlige tv-kanal, som TV2 oprettede under fodbold-VM henover sommeren. YouSee, Waoo og Stofa var med på idéen, men kanalen var en såkaldt event-kanal og er nu lukket igen. Den er derfor ikke inkluderet på grafen.

Sky Q dækker her over situationen i Italien. I Storbritannien, Tyskland og Østrig har man endnu ikke tv-kanaler med HDR. De begynder formentlig så småt i 2019.

Ingen tv-operatører leverer signaler i Dolby Vision på nuværende tidspunkt, men britiske BT har kørt forsøg med live-udsendelse siden 2017. Der er heller ingen udsendelser i SL-HDR1 endnu, selvom visse operatører dog bruger formatet i det interne workflow før tv-signalet udsendes. Idet jeg forventer, at disse to formater vinder indpas i fremtiden, har jeg valgt at inkludere dem som prikkede linjer i diagrammet. Måske burde HDR10+ ligeledes være med, idet Samsung er begyndt at nedfælde forslag om at få det inkluderet i tunerstandarderne DVB (Europa m.fl.) samt ATSC 3.0 (USA).


 HDR video ecosystem tracker – Broadcast operators


Filmstudier

Grafen for filmstudier ser måske lidt fjollet ud. Heldigvis er der kun ét HDR-format i biografen og det er Dolbys. Dolby Vision til biografen tilbydes ikke særskilt, men kun som del af Dolby Cinema, hvor det kombineres med Dolby Atmos-lyd samt en række designkrav, der håndhæves stringent af Dolby Labs. Alle store filmstudier støtter op om Dolby Cinema og frigiver film i formatet.

Grunden til, at jeg har inkluderet denne graf, er for at fremhæve nogle interessante forskelle i studiernes tilgange til hhv. biograf- og hjemmeunderholdning.


 HDR video ecosystem tracker – Movie Studios


Hvad angår hjemmeunderholdning, så er der tre relevante formater på nuværende tidspunkt. Alle de store studier støtter op om både HDR10 og Dolby Vision til hjemmeudgivelser, undtagen 20th Century Fox. Dette studier benytter ikke Dolby Vision (eller Dolby Atmos for den sags skyld), selvom de dog benytter begge formater, når film udgives i Dolby Cinema – altså biografen.

Warner Bros Home Entertainment siger, at de også vil udgive film i HDR10+, men studiet har endnu til gode at frigive en eneste filmtitel i formatet på skive eller online.


 HDR video ecosystem tracker – Home Entertainment


Tilføjet her er også BBC Worldwide, som er distributionsselskabet under BBC. Tv-aktøren støtter naturligvis op om sin egen opfindelse, HLG, men det er ikke et af de understøttede formater på UHD Blu-ray, så distributøren benytter her HDR10 og Dolby Vision til de smukke dokumentarer om natur og dyreliv.


Chipsæt-fabrikanter

Hvad angår de fabrikanter, som producerer chipsæt, så er billedet ret simpelt. Logoerne i grafen er stærkt koncentrerede. Visse chip-fabrikanter har opnået universel HDR-support, mens andre er tæt på.

Som nævnt tidligere, så er forklaringen bag, at tv-producenterne ikke hidtil har kunnet tilbyde universel HDR-support, ifølge chipsæt-leverandørerne, at HDMI 2.1 har ladet vente på sig. Regn med at det ændrer sig i 2019.

De chipsæt, som vi omtaler her, er dem, der vækker tv-skærme og andre typer skærme til live, men dog også chipsæt, der sidder i de set-top-bokse, som f.eks. YouSee og Stofa benytter, samt medieafspillere til streaming.


 HDR video ecosystem tracker – Chipset makers


Leverandører af enkodning

Til sidst har vi en vigtig brik i fødekæden for video: Leverandører af enkodningssystemer. Jeg taler ikke om selve hardwaren eller softwarepakken til redigering af videofiler på en PC, men i stedet løsninger, som lader operatører og streamingudbydere komprimere mange kanaler og filer simultant. Dette er eneste segment, hvor man specifikt nævner PQ10, hvorfor det er inkluderet i grafen nedenfor. De understøtter alle PQ10 samt HDR10 og HLG. Understøttelse af Dolby Vision og HDR10+ er dog mere begrænset, selvom selskaberne utvivlsomt arbejder på sagen baseret på efterspørgsel fra kunderne.

Hvis nogle af selskaberne ikke synes velkendte, så kan jeg tilføje, at MediaKind er Ericssons nylig oprettede medieafdeling, mens Synamedia er Ciscos nylig oprettede selskab, der tilbyder løsning til videotjenester.


 HDR video ecosystem tracker – Encoding vendors



I kommende artikler og opdateringer på Twitter og LinkedIn vil jeg dykke nærmere ned i, hvad alt dette betyder. For eksempel de udtalte forskelle mellem HDR-support på tv-skærme i forskellige regioner samt hvad forskellene i HLG-support mellem tv-operatører og tv-producenter har af betydning. Så bliv hængende.


Yoeri Geutskens er hollænder og har arbejdet i forbrugerelektronikbranchen i over 15 år med både produkter og teknologier, herunder DVD-optagere, Super Audio CD og Blu-ray. Han skriver om HD lyd og billede. Du kan finde Yoeri’s blogs om Ultra HD, 4K, HDR og relaterede emner på @UHD4k og @UltraHDBluray.

Tidligere opdateringer af oversigten for HDR-økosystemet

- Januar 2017
- April 2017
- August 2017 (2, 3)
- September 2017 (2, 3)
- Oktober 2017 (2)
- November 2017
- December 2017
- Januar 2018
- Marts 2018
- September 2018

Selskaber, mærker & produkter nævnt i artiklen

20th Century Fox, Amazon Fire TV, Amazon Prime Video, Amlogic, Apple iTunes, Apple TV 4K, Arcelik, Ateme, AWS Elemental, BBC Worldwide, B&O (Bang & Olufsen), Beko, Broadcom, Changhong, Chromecast, Cisco, Comcast, Curtis International, DirecTV, Dish, Disney Pixar, Dolby Labs, Electriq, Empire Electronics, Ericsson, Fandango Now, Funai, Google Play, Grundig, Harmonic Inc, Hitachi, Hisense, Hisilicon, Insignia, Insight TV, iQiYi, JVC, Kaleidescape, Kodak, Konka, KPN, Le Eco, LG, Lionsgate, Loewe, Magnavox, Mediakind, Mediatek, Microsoft Movies & TV, MStar Semiconductor, MTC, NBC, Netflix, NHK, Nvidia Shield, Oppo Digital, Panasonic, Paramount Billeder, P&F USA, Philips, Pioneer, PlayStation 4, Polaroid, Qualcomm Snapdragon, Rakuten.TV, RCA, Realtek, Roku, Sceptre, Sharp, Sigma Designs, Sky Q, Synamedia, TCL, Tencent, TP Vision, Samsung, SkyPerfecTV, Skyworth, Sony Pictures, SPPL (Super Plastronics), Synamedia, Technicolor, Telus Optik TV, Tongfang, Toshiba, Travelxp 4K, ULTRA, UMC, Universal Billeder, Vestel, Vimeo, Vizio, V-Silicon, Vudu, Walt Disney Home Entertainment, Warner Bros, Westinghouse, Xbox One S/X, Xiaomi Mi, YouTube.

Fodnoter:
  1. Perceptual Quantizer (PQ) er udviklet af Dolby og standardiseret som SMPTE ST 2084.
  2. HDR10, baseret på PQ, med SMPTE ST 2086 statiske metadata, plus to parametre tilføjet af BDA (Blu-ray Disc Association), MaxFALL (Maximum Frame Average Light Level) og MaxCLL (Maximum Content Light Level).
  3. Dolby Vision, baseret på SMPTE ST 2094-10 dynamiske metadata.
  4. Philips/Technicolor HDR, indledningsvis baseret på hhv. SMPTE ST 2094-20 og ST 2094-30, men nu beskrevet i standarden ETSI TS 103 433-1. I graferne ses SL-HDR1, men der er også SL-HDR2 og -3.
  5. HDR10+, udviklet af Samsung, beskrevet i SMPTE ST 2094-40.
  6. HLG , en forkortelse af Hybrid Log Gamma, udviklet af BBC og NHK; i praksis vil det typisk være HLG10, som er beskrevet i standarden Rec. ITU-R BT.2100.



Flere fokusartikler

Panasonic 2019 OLED

Første indtryk: Panasonic 2019 OLED og LCD TV

26 Feb 2019 | Rasmus Larsen |
Dado Valentic

Video: Hvordan Hollywood-film farvegraderes i HDR & SDR

22 Feb 2019 | Rasmus Larsen |
LG Rollable OLED TV

Første indtryk: 2019 LG 4K & 8K OLED TV

04 Feb 2019 | Rasmus Larsen |
Philips 2019 TV

Første indtryk: Philips 2019 OLED & LCD TV

30 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
Samsung 2019 TV

Første indtryk: Samsung 2019 8K og 4K 'QLED' LCD TV

28 Jan 2019 | Rasmus Larsen |
Sony 8K TV

Første indtryk: Sony 2019 8K og 4K TV

17 Jan 2019 | Torben Rasmussen |
Bedste fra CES 2019

Det bedste fra CES 2019

11 Jan 2019 | Flatpanels |
Airplay 2 TV

Oversigt: TV med Airplay 2, HomeKit og iTunes

10 Jan 2019 | Rasmus Larsen |